خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس‌جمهور تونس با اعلام وضعیت فوق‌العاده دنبال نجات دولت است

کارشناس مسائل آفریقا گفت: رئیس‌جمهوری تونس برای نجات دولت و صنعت توریسم این کشور فرمان اجرای وضعیت فوق‌العاده را صادر کرد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: احزاب رقیب جریان حاکم تونس سعی می‌کنند دولت را به بی‌لیاقتی در تامین امنیت متهم کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از موضوع اعلام حالت فوق‌العاده و مربوط کردن آن به روند حاکمیت دموکراسی در این کشور، رئیس‌جمهوری، دولت و وزارت کشور را زیرسوال ببرند. دولت تونس نیز نمی‌خواهد نقطه ضعف به طرف مقابل خود بدهد و تلاش می‌کند با این قانون، امنیت را برقرار کند.

وی در خصوص اعلام نظر گروه‌های مخالف مبنی بر اخلال در روند برقراری دموکراسی افزود: صنعت توریسم یکی از منابع اصلی درآمد تونس محسوب می‌شود. السبسی قصد دارد با اجرای وضع فوق‌العاده، علاوه بر حفظ امنیت،‌ گردشگری تونس را نجات دهد. در مقابل برخی احزاب و گروه‌های رقیب دولت با حضور گردشگران خارجی در تونس مخالف هستند زیرا آن‌ها غیرمسلمان بوده و اعمالی انجام می‌دهند که با قوانین اسلام در تعارض است؛ اما برای ابراز مخالفت خود از توجیه اخلال در روند برقراری دموکراسی استفاده می‌کنند.

قنادباشی درباره معضلات امنیتی تونس گفت: تونس امروزی با مشکلات امنیتی زیادی مواجه است و از جمله این معضلات باید به مرز زمینی این کشور با لیبی اشاره کرد. دستگاه امنیتی تونس توانایی کنترل مرزها را ندارد و تروریست‌ها از طریق این راه به راحتی رفت و آمد می‌کنند. از طرف دیگر، پلیس تونس نیز به معنای واقعی توان کنترل وقایع و حوادث را ندارد. اعلام وضع فوق‌العاده به معنای منع رفت و آمد شبانه و یکسری اقدامات امنیتی دیگر است. دلیل وضع آن نیز عدم توانایی کنترل نامحسوس توسط نیروهای امنیتی است، به همین دلیل به برخوردها و اقدام‌های فیزیکی و آشکار روی آورده‌اند. دولت تونس توقع روی دادن چنین حادثه‌ای در «السوسه» را نداشت. درست است که السوسه شهری توریستی و گردشگری محسوب می‌شود اما نقطه‌ای دورافتاده بوده و حکومت مرکزی از این واقعه غافلگیر شد.

وی در پایان اضافه کرد: تکفیری‌های درباره تونس کارهای زیادی انجام داده‌اند؛ تعداد زیادی از اتباع آن به خصوص زن‌های تونسی در عراق و سوریه و لیبی در صف داعش قرار دارند. بسیاری از آن‌ها در کشورهایی مذکور جنگیده و برخی از آن‌ها به تونس بازگشته‌اند. همین امر باعث شده تا تونس و امنیت ملی آن آسیب پذیر باشد.

کد خبر : ۲۸۸۵۹۸