خبرگزاری کار ایران

روسیه قطعنامه محکومیت «نسل‌کشی سربرنیتسا» را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن کشتار هشت هزار تن از مسلمانان بوسنی به عنوان یک «نسل‌کشی» را وتو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسیه، دیروز- چهارشنبه- قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن کشتار هشت هزار تن از مسلمانان بوسنی به عنوان یک «نسل‌کشی» را وتو کرد.

این قطعنامه، روز چهارشنبه و همزمان با بیستمین سالگرد وقوع این کشتار به رای گذاشته شد.

نمایندگان چین، آنگولا، نیجریه و ونزوئلا رای ممتنع داده و ده کشور دیگر عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دادند. به خاطر تلاش‌های آمریکا و بریتانیا برای قانع‌کردن روسیه به خودداری از وتوی این قطعنامه، رای‌گیری یک روز به تاخیر افتاده بود.

در متن این قطعنامه پیشنهادی علاوه بر قلمداد کردن این حادثه به عنوان یک نسل‌کشی، انکار کشتار هشت هزار نفر از مسلمانان بوسنی در سال ۱۹۹۵ محکوم شده بود.

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفت: «قطعنامه پیشنهادی از سوی انگلیس غیرسازنده، اختلاف برانگیز و دارای انگیزه‌های سیاسی است».

در مقابل، روسیه قطعنامه دیگری پیشنهاد کرده که در متن آن کشتار سربرنیتسا به عنوان «جنایتی بسیار جدی و موجب نگرانی و توجه جامعه بین‌المللی» توصیف شده است.

با وجود مخالفت‌ روسیه در روزهای گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم گرفت روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی را به بحث و رای بگذارد. دولت‌های روسیه، صربستان و صرب‌های بوسنی به شدت با این اقدام مخالفت کرده بودند.

تاکنون دو مرجع قضایی بین‌المللی در احکام خود که پس از بررسی حادثه سربرنیتسا صادر شده این کشتار را یک «نسل‌کشی» توصیف کرده‌اند.

کد خبر : ۲۸۹۱۹۷