خبرگزاری کار ایران

اوباما پس از توافق هسته‌ای:

هر قانونی که مانع توافق شود را وتو می‌کنم

رییس جمهور آمریکا پس از اعلام توافق هسته‌ای گفت: هر قانونی که مانع توافق شود را وتو می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ باراک اوباما پس از پایان اعلام رسمی توافق ایران با گروه 1+5 در برنامه زنده تلویزیونی گفت: این توافق نشان می‌دهد دیپلماسی آمریکا می‌تواند تغییرات معناداری را به وجود بیاورد این دیپلماسی هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در دنیاست.

وی افزود: 50 سال پیش رئیس‌جمهور کندی در مقابل مردم  گفت هرگز از سر ترس مذاکره نکنید. در آن زمان آمریکا برای کاهش تکثیر سلاح‌های هسته‌ای با شوروی مذاکره می‌کرد و توانست خطر جنگ در حساس‌ترین منطقه دنیا را برطرف کند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: امروز هم آمریکا از موضع قدرت و اصول مذاکره کرد و توانست جلوی گسترش سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را بگیرد٬ بنابراین جامعه بین‌المللی می‌تواند اطمینان حاصل کند که جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای تولید نکند.

وی گفت: تمام پارامترهایی که ما قرار دادیم توسط ایران رعایت شد و تمام راه‌ها برای تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران بسته شده است.

اوباما خاطرنشان کرد: امروز دیگر ایران قادر نیست پولوتونیومی تولید کند که لازمه رسیدن به سلاح هسته‌ای است. همچنین ایران دو سوم از سانتریفیوژهایی که نصب کرده بود٬ ذخیره کرده و آن را تحت نظارت بین‌المللی در می‌آورد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران 98 درصد از اورانیوم غنی‌سازی شده خود را کنار می‌گذارد و دیگر نمی‌تواند از تاسیسات اراک پولوتونیوم درست کند.

باراک اوباما تاکید کرد: ایران توافق کرده که سوخت نیروگاه‌ها را برای 15 سال آینده از کشورش خارج کند. ما برای اولین بار در موقعیتی هستیم که می‌توانیم از تعهدات ایران راستی‌آزمایی کنیم. برای این کار بازرسان آژانس 24 ساعته برتمامی تاسیسات ایران دسترسی دارند تا این اطمینان را حاصل کنند که مواد خود را به تاسیسات زیرزمینی منتقل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از این تدابیر تا 25 سال ادامه پیدا می‌کند و سازمان مسئول این بازرسی‌ها یعنی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای امکان بازرسی به هر نقطه‌ای که لازم بداند در هر زمانی که بخواهد را خواهد داشت.

اوباما ادامه داد: بنابراین توافق ایران در نهایت براساس NPT از تولید سلاح هسته‌ای منع می‌شود و این نتیجه فشار جامعه بین‌المللی است در پی اجرای تعهدهای ایران تحریم‌ها به صورت تدریجی لغو خواهد شد و در صورت تخطی ایران تمام تحریم‌ها به‌جای خود بازخواهد گشت.

رییس جمهور آمریکا گفت: جامعه بین الملل از این توافق حمایت می‌کند و کنگره زمان لازم برای بررسی توافق را خواهد داشت و بر این اساس متوجه می شود که گزینه دیگری در کار نخواهد بود. بدون این توافق دنیا برای تحریم‌ها با ما همراه نمی شد. دنیا حاضر به حمایت از تحریم‌های نامحدود برای تحت فشار قرار دادن ایران نمی شد به عبارت دیگر بدون توافق هیچگونه محدودیتی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بوجود نمی‌آید و دیگر کشورهای منطقه نیز به دنبال تسلیحات هسته‌ای خود می‌رفتند و بر این اساس مسابقه تسلیحاتی در منطقه‌ای که از خطرناکترین مناطق جهان نیز است٬ به راه می‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: من از شش سال پیش تاکنون رئیس جمهور و فرمانده کل قوا بودم و بارها و بارها این موضوع را بررسی کردیم و حتی در چندین نوبت به گزینه نظامی نیز فکر کردم اما حال فکر می کنم منافع ملی ما تنها بدین طریق تامین خواهد شد.

بارک اوباما در ادامه گفت: بدون توافق احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می شد مضاف بر اینکه ما چیزی را از دست ندادیم و اگر ایران از مفاد قطعنامه تخطی کند گزینه هایی که امروز روی میز من است روی میز نفرات بعدی خواهد بود. اما بخاطر شفافیتی که امروز در پرونده هسته ای ایران وجود دارد غیر مسئولانه خواهد بود که اگر بخواهیم به این توافق پشت کنیم.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه بهترین دانشمندان هسته‌ای آمریکا برای بررسی توافق تلاش کرده‌اند افزود: من از نظرات مردم و کنگره در مورد پرونده هسته ای ایران استقبال می کنم٬ اما فراموش نکنیم که ایران و آمریکا 35 سال است با هم خصومت دارند و من هر قانونی که مانع توافق ما شود را وتو می کنم.

اوباما تاکید کرد: ما بجای فکر کردن به گزینه های دیگر به سراغ دیپلماسی رفتیم و این توافق بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد وامنیت دوستان ما در خاورمیانه مثل عربستان و اسرائیل را تامین خواهد کرد.

اوباما تاکید کرد: تلاش برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در این دولت از هر دولت دیگری بیشتر بوده است و مبارزه با سلطه گری داعش در خاورمیانه ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا با تاکید براینکه بارها  به مردم ایران تاکید کردم که آماده تعامل براساس احترام متقابل هستم گفت: با وجود اینکه نمی توان اختلاف را نادیده گرفت اما سیاست بر اساس تهدید به بن بست برسد و ما این فرصت را در نظر گرفتیم که ایران پیشرفت کند و از تحریمها به این نقطه رسیدیم که ایران وارد مذاکرات شود و بخواهد این پرونده را از راه صلح آمیز حل کنیم.

کد خبر : ۲۹۰۵۹۵