خبرگزاری کار ایران

جان کری:

«بازرسی همه وقت و همه جا» از تاسیسات هسته‌ای ایران هیچ گاه مورد بحث نبود

وزیرخارجه آمریکا گفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هیچ گاه مساله «بازرسی همه وقت و همه جا» از تاسیسات این کشور به میان نیامد.

به گزارش ایلنا به نقل از پی بی اس، «جان کری» وزیرخارجه آمریکا گفت شرکت کنندگان در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هیچ گاه به طور کامل درباره «بازرسی همه وقت و همه جا» از تاسیسات هسته‌ای این کشور گفت و گو نکردند.

کری در مصاحبه با «پی بی اس» گفت:« هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که اجازه «بازرسی همه وقت و همه جا را بدهد. تنها مثالی که به ذهنم می آید مورد عراق پس از حمله ما و در اختیار گرفتن کنترل کامل آن است که البته موضوع متفاوتی است.»

وزیرخارجه آمریکا تصریح کرد بازرسی همه وقت و همه جا اصطلاحی است که در سیاست استفاده شد و منظور کنترل واقعی تسلیحات نبوده است.

در ادامه، کری افزود:«قرار نیست تمام تاسیسات مورد بازرسی قرار گیرند بلکه، تنها درباره شماری از آن ها و برخی از افراد مسئول آن مورد پرسش واقع می شوند و هیچ تحریمی قبل از ارائه گزارش در این مورد به طور کامل برداشته نمی شود.»

وی تاکید کرد در صورتی که ایران دسترسی کافی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای خود را فراهم نسازد امکان تصویب تحریم های جدید علیه این کشور وجود دارد.

کری گفت:« اگر اجازه ای که برای مشخص شدن این که آیا تاسیسات مشکوکی وجود دارد صادر نشود، روند کار به این صورت است که به شورای امنیت ملی ایالات متحده ارجاع می دهیم و تمام تحریم ها را بازمی گردانیم و سپس بازرسی های دیگری را درخواست می کنیم.»

کد خبر : ۲۹۱۱۹۲