خبرگزاری کار ایران

احتمال تجدیدنظر واشنگتن در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

آمریکا تصمیم دارد به بهانه گسترش افراد وابسته به داعش در افغانستان، ادامه حضور خود در این کشور را توجیه کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آواپرس، سخنگوی اردوی آمریکا گفت که چگونگی خروج نیروهای آمریکایی تا پایان سال آینده میلادی مشخص نیست و پس از بررسی اوضاع افغانستان، درباره چگونگی خروج تصمیم‌گیری خواهد شد.

«بری تیدیوس» افزود: «درباره گزینه خروج کامل نیروهای آمریکایی پس از بررسی اوضاع افغانستان در پاییز آینده تصمیم گرفته خواهد شد.»

وی گفت: «گسترش روز افزون افراد وابسته به داعش در افغانستان باعث شده تا فرماندهان آمریکایی ادامه حضورشان را ترجیح دهند.»

به گفته وی، اگر تهدیدها در افغانستان جدی باشد، حضور نظامیان آمریکایی تمدید می‌شود.

به باور افغانستان، حمایت مالی آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و تهدیدات روبه افزایش گروه‌های تروریستی خارجی چون داعش، دلایل عمده برای ضرورت مداومت یا تمدید حضور آمریکا در افغانستان هستند.

از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان، «محمد اشرف غنی» رییس‌جمهوری و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور از واشنگتن خواسته‌اند تا در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان «انعطاف» نشان دهد و این موضوع، محور گفت‌وگوهای غنی در نخستین سفر رسمی وی به ایالات متحده آمریکا بود.

بنابراین، افزایش ناامنی‌ها در کشور، تحت عنوان فعالیت و موجودیت گروه‌های تروریستی خارجی چون داعش، ادامه جنگ روانی در افغانستان و سخنان نگران‌کننده مقام‌ها، راه را برای آمریکا که می‌خواهد برای تامین منافع ژئوپولیتیک خود در افغانستان باقی بماند، هموار می‌کند.

در حال حاضر نزدیک به ده هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

کد خبر : ۲۹۱۹۶۰