خبرگزاری کار ایران

به درخواست ترکیه؛

ناتو سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده است که فردا -سه‌شنبه- به درخواست ترکیه برای رایزنی درباره افزایش تنش بین آنکارا با شبه‌نظامیان کرد از یک طرف و گروه داعش از طرف دیگر، تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناتو طی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفرای 28 کشور عضو این سازمان، سه‌شنبه نشستی را به درخواست ترکیه و با هدف بررسی تشدید تنش بین آنکارا و شبه‌نظامیان کرد از یک طرف و گروه داعش از طرف دیگر، برگزار می‌کنند.

در این بیانیه آمده است «ترکیه این نشست را با توجه به اوضاع خطرناک پس از حملات تنفرآمیز تروریستی روزهای اخیر و برای مطلع کردن متحدان خود از اقدام‌هایی که این کشور انجام می‌دهد، درخواست کرده است.»

ناتو در این بیانیه تأکید کرد: «تحولات را از نزدیک رصد کرده و با ترکیه ابراز همبستگی می‌کنیم.»

طبق این بیانیه، ترکیه این درخواست را با استناد به بند چهارم پیمان آتلانتیک شمالی مطرح کرده است که به اعضای خود امکان می‌دهد هنگامی‌که حاکمیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیتی آنها در معرض تهدید قرار گیرد، نشست رایزنی را درخواست کنند.

حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، یکشنبه مسئولیت حمله مسلحانه به نظامیان ترک که به کشته شدن دو نفر از آنها انجامید را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این اقدام در واکنش به حملات هوایی ترکیه علیه پایگاه‌های این گروه در شمال عراق، صورت گرفته است. این حملات پایان آتش‌بس بین دو طرف را که از سال 2013 وارد مرحله اجرایی شده بود، رقم زد.

همزمان با تشدید تنش بین آنکارا و پ‌ک‌ک، جنگنده‌های ترکیه از جمعه شب مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه را بمباران می‌کنند.

کد خبر : ۲۹۲۹۹۵