خبرگزاری کار ایران

ارتش نیجریه 187 نفر را از دست «بوکوحرام» آزاد کرد

ارتش نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کرد موفق شده است طی پیشروی‌های اخیر خود علیه گروه افراطی «بوکو حرام»، ۱۷۸ نفر از شهروندان، در این میان ۱۰۱ کودک را از دست آن گروه برهاند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرهنگ «توکور گواسو» سخنگوی ارتش نیجریه، روز یکشنبه گفت: «در (چند) عملیات تهاجمی، ۱۷۸ نفر که به دست تروریست‌ها به گروگان گرفته شده بودند، نجات داده شدند. در میان آنها ۱۰۱ کودک، ۶۷ زن و ۱۰ مرد حضور دارند.»

عملیاتی که از آن سخن رفته در نزدیکی «آئولاری» تقریبا ۷۰ کیلومتری «مایدوگوری» بزرگ‌ترین شهر در شمال‌شرق نیجریه انجام شده است.

جزئیات زمانی این عملیات مشخص نشده است.

طبق اعلام سرهنگ گواسو، یکی از فرماندهان گروه «بوکو حرام» نیز طی عمیلات دستگیر شده است.

طی ماه‌های گذشته ارتش نیجریه در چند مورد خبر از آزادسازی شهروندان گروگان‌گرفته‌شده به دست گروه تندروی بوکو حرام داده است.

بوکو حرام، که با گروه تروریستی «داعش»، بیعت کرده است، از جمله خشن‌ترین گروه‌های افراطی در آفریقا و تهدیدی امنیتی نه تنها برای نیجریه که کشورهای همسایه آن به شمار می‌رود.

حملات این گروه، از جمله حملات انتحاری و نیز کشتار روستاییان و دیگر درگیری‌های آن در نیجریه، طی ۶ سال گذشته، بیش از ۱۵ هزار قربانی در خود نیجریه برجای گذاشته است.

با وجود آنکه این گروه مکررا دست به گروگان‌گیری، به ویژه کودکان، زنان و دختران می‌زند، اما اعتراضات جهانی به ربوده شدن بیش از ۲۸۰ دانش‌آموز دختر در شمال نیجریه، در بهار سال گذشته بود، که آن را در مرکز توجه قرار داد.

در همان زمان هم بود که سازمان ملل این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

کد خبر : ۲۹۴۷۱۴