خبرگزاری کار ایران

آیتی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایالات متحده اقدامی برای نابودی داعش در عراق انجام نمی‌دهد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: ایالات متحده پس از خروج نیروهای نظامی از عراق، فعالیت‌ اطلاعاتی و امنیتی خود را در این کشور افزایش داد اما از امکانات و اطلاعات خود برای نابودی داعش استفاده نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چندی پیش خبری مبنی بر فرود بالگردهای آمریکایی در استان الانبار و تلاش سرنشینان آن برای فیلم‌برداری از مواضع نیروهای عراقی منتشر شد. به این بهانه با «علیرضا آیتی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کردیم.

آیتی در خصوص اشراف اطلاعاتی آمریکا در عراق گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از ابتدای اشغال عراق تاکنون به تدریج حضور میدانی خود را در این کشور کاهش داده و بر حضور اطلاعاتی و اقدام‌های امنیتی در عراق تمرکز هدفمند و برنامه‌ریزی شده‌ای داشته‌اند. مقام‌های ارشد عراقی گفته‌اند که آمریکایی‌ها قویا از تحرکات میدانی در عراق از هر نقطه‌ای در این کشور اطلاعات دارند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در عراق برای تکمیل پازل‌های امنیتی خود از همه اقدام‌های سخت‌افزاری (جاسوسی میدانی) و نرم افزاری (ماهواره، پهباد و . . .) استفاده می‌کنند و اشراف خوب امنیتی بر فضا و میدان عراق دارند. لذا من قویا معتقدم که آمریکا مسئول تقویت تروریسم در عراق برای ضربه زدن به دولت و مجلس  عراق است. آمریکایی‌ها در تضعیف عراق به درجه‌ای که منافع اسرائیل و عربستان تامین شود، فعالانه عمل می‌کنند. آمریکائی‌ها از عراق، کشوری می‌خواستند که شریک راهبردی غرب در منطقه باشد ولی امروز عراقی به وجود آمده که شریک راهبردی ایران در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم بین‌الملل شده است. البته عراق یا ایران دشمن عربستان نیستند، ولی چون ریاض هم اینک روی خط صهیونیسم بین الملل حرکت می‌کند، به صورت اتوماتیک این احساس را دارد که عراق و ایران به یک تهدید تبدیل شده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص استفاده آمریکا از امکانات و اطلاعات علیه داعش گفت: در جنگ‌های فرسایشی جاری در عراق که تهران و بغداد همه امکانات خود را برای مبارزه با تروریسم به کار گرفته‌اند، آمریکا و دوستانش دچار چالش شده‌اند. زیرا موفقیت ایران و عراق در دفع شر باعث تقویت محور مقاومت در منطقه و متعاقبا ضربه به برنامه‌های غرب می‌شود. لذا آمریکا به بهانه کمک به عراق در این روند با تجهیزات و مشاوران اطلاعاتی و نظامی‌اش وارد این کشور شده و به جای اینکه تروریست‌ها را تضعیف کند، مقاومت مردمی عراق و همکاری‌های ایران و عراق در مبارزه با تکفیری‌ها را رصد کرده و تخریب می‌کند. امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمریکایی‌ها هم اینک در عراق به خوبی به کار گرفته شده‌اند ولی نه برای نابودی داعش بلکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت برای کنترل اوضاع؛ یعنی تضعیف طرفین به منظور خسته کردن عراق و دوستانش از یک طرف و تروریست‌ها از طرف دیگر.

آیتی اضافه کرد: به نظرم اگر مقاومت مردمی و ارتش عراق با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و ملی برنامه‌های خود را پیش ببرند، آمریکایی‌ها با این اقدام‌های تخریبی راه به جائی نخواهند برد. البته انرژی عراقی‌ها را می‌گیرند ولی عراقی‌ها به قدری دارای ظرفیت هستند (نفت، جمعیت، مرجعیت، اعتدال احزاب مختلف کردی و شیعی و سنی و . . .) که می‌توانند توطئه‌ها را خنثی کنند. آمریکایی‌ها هم خیلی نمی‌توانند تخریب کنند چون دستشان رو می‌شود و طرف مقابل هم امکانات و ابزار ضربه به آمریکائی‌ها را در عراق دارد. در حال حاضر آمریکایی‌ها ادعا می کنند که دوست دارند عراق در جنگ با داعش پیروز شود، ما هم به فال نیک می‌گیریم و آنها را ترغیب می‌کنیم که این دوست داشتنشان را در عمل هم نشان دهند. تکنولوژی آمریکا باید در خدمت نابودی تروریسم قرار گیرد نه در خدمت تروریست‌ها. بازی با برگه تروریست‌ها علیه محور مقاومت در منطقه امر خطرناکی است که دودش به چشم غرب خواهد رفت. آمریکایی‌ها بارها این اقدام‌های خطرناک را تجربه کرده‌اند. اگر یازدهم سپتامبر 2001 دو برج را فرود آورد، یازدهم سپتامبر بعدی با تکنولوژی‌هائی که در دست تروریست‌ها قرار دارد بسیار مخوف خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا نیاز دارد که تروریسم را در منطقه خاورمیانه و عراق نگه دارد تا این جریان جاهلی تکفیری به سمت غرب حرکت نکند. البته پیش‌بینی من این است اگر آمریکائی‌ها به سیاسی‌کاری‌های خود در برخورد با تروریسم ادامه دهند، داعش به طور کامل در منطقه نابود نمی‌شود و چون به دیوار سخت محور مقاومت برخورد می‌کند، مجبور خواهد شد به سمت عربستان و منافع غرب تغییر مسیر دهد.

کد خبر : ۲۹۴۸۰۱