خبرگزاری کار ایران

جان کری در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه قطر:

راه‌حل نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد/در پی توافق با ایران فصلی تازه گشوده شد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۹۵۴

وزیر امورخارجه ایران گفت: به کمک‌های خود برای از بین بردن گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهیم چراکه معتقدیم عراق نیاز به اصلاحاتی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به منطقه خاورمیانه با حضور در کنفرانس خبری مشترک با "خالد العطیه"، وزیر امورخارجه قطر عنوان کرد: گفت‌وگوهای امروز نشان داد آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس در این موضوع وحدت نظر دارند که همکاری میان آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.  البته علاوه بر این سفر دیدارهایی نیز در ریاض خواهیم داشت که نه فقط برای همکاری بلکه برای ظرفیت‌سازی و افزایش و تقویت خود برای مقابله با همه آنهایی است که می خواهند امنیت منطقه را بگیرند.

وی گفت: برای همین در ماه‌ها و هفته‌های آینده با کشورهای منطقه در تماس نزدیک خواهیم بود. در همین راستا مذاکرات برای رفع نگرانی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شده و بیشتر این گفت‌و‌گوها پیرامون افزایش سطح همکاری‌ها بوده است.

وزیر امورخارجه آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران یادآور شد:  این توافق مانع از توسعه سلاح‌های هسته‌ای  توسط ایران می‌شود و در تقویت امنیت کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: اول این  اطمینان را می دهم که همه بدانند مقدمات رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران چه بود؛ این توافق براساس توقعات غیرواقع بینانه نیست، مبنای ما در توافق با ایران تاثیرات منطقه‌ای آن نبود، ما صحبت‌های رییس‌جمهور روحانی و آقای ظریف را مبنا قرار دادیم و توافق با ایران فارغ از ملاحظات منطقه‌ای به دست آمد. در پی توافق با ایران فصلی تازه گشوده شده است .

کری تاکید کرد: ما نمی‌دانیم تلاش‌های ایران در منطقه چگونه خواهد بود، روی آن هم حساب نکرده‌ایم، اما بدون شک ایران از حزب‌الله ، نیروهای شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند که ما با همه این‌ها با ادامه این حمایت‌ها مخالفیم و امیدواریم فصل جدیدی آغاز شود و بتوانیم همه مشکلات را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و اجازه ندهیم هیچ تعامل غیرقانونی و غیرمشروع باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.

 وی با اشاره به اینکه موشک‌های بالستیک و مبارزه با افراطی‌گری از محورهای گفت‌وگوهای امروز بود، خاطرنشان کرد: ما توافق کردیم که بتوانیم روند فروش یک سری سلاح‌ها را به منطقه شتاب بدهیم و برای ظرفیت‌سازی نیروهای نظامی در منطقه آموزش‌های نظامی بویژه آموزش‌ نیروهای ویژه می‌تواند موثر باشد، به خصوص برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای در این زمینه تبادل اطلاعات فعالی خواهیم داشت و بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم سیاست دفاعی خود را اعلام کنیم. این ظرفیت برای ایجاد قدرت بازدارندگی بیشتر نیروهای افراطی در منطقه وجود دارد.

وزیر امورخارجه آمریکا با اشاره وضعیت کشور عراق یادآور شد: به کمک‌های خود برای از بین بردن گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهیم چراکه معتقدیم عراق نیاز به اصلاحاتی دارد در همین راستا 62 میلیون دلار دیگر برای این کار به عراق خواهیم داد. اما بر این عقیده هستیم که کشورهای حوزه خلیج فارس هم می‌توانند در حل بحران عراق تاثیرگذار باشند.

جان کری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت:  ما معتقدیم حکومت بشار اسد در سوریه مشروع نیست . به نظر ما راه حل نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد.

وی فعالیت حوثی‌ها برای روند صلح در یمن مخرب دانست و گفت: اقدامات نظامی انصارالله در یمن را محکوم می‌کنیم و در این مورد هم بار دیگر معتقدیم باید راهکار سیاسی را در پیش گرفت و همه کشورها در زمینه انتقال کمک‌های انسانی به این کشور همکاری داشته باشند. البته ما مواضع خود را طی بیانیه‌ای مشترک با هم‌پیمانان خود تشریح می‌کنیم

کری یکی از محورهای گفت وگوی امروز را ظرفیت‌سازی برای تمرینات نظامی و آموزش نیروهای ویژه برای مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه برشمرد و گفت:  برای این کار گام‌های مشخصی بر می‌داریم و گام‌های عملیاتی را تشریح خواهیم کرد. همه ما باید برای ثبات تمام کشورهای حوزه خلیج فارس که در این کارزار هستند، تلاش کنیم و فصل جدیدی به روی آنها گشوده شود.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری برای مبارزه با افراطی‌گری در منطقه گفت: برای مقابله با القاعده و امنیت دریایی در منطقه همکاری خواهیم کرد. همه فرصت‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌های منطقه را پیگیری می‌کنیم. کمک می‌کنیم در خاورمیانه توازن بالستیک برقرار شود.

وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در رابطه با دستگیری برخی خبرنگاران در مصر گفت: در مورد مصر من تلاش کردم که یک خبرنگار استرالیایی را از مصر خارج کنم،  اما آمریکا کلا معتقد به آزادی بیان و آزادی خبرنگاران برای انتشار نظراتشان است . این یک نظام ارزشی و ریشه‌دار در کشور ماست. بنابراین هر جا مانعی برای کار خبرنگاران ایجاد شود، با آن مخالف هستیم.

در ادامه خالد العطیه وزیر امورخارجه قطر با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران باعث افزایش امنیت و ثبات در منطقه خواهد شد، گفت:  آقای کری به ما اطمینان داد که ایران به دنبال سلاح هسته ای نخواهد رفت و نظارت کاملی روی اجرای بندهای توافق از سوی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه در نشست امروز نحوه افزایش همکاری کشورهای منطقه با آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: ما همواره با امریکا مشورت می کنیم و همیشه با مقام های این کشور در تماس بوده و هستیم ملاقات امروز تکمیل کننده بسیاری از مذاکرات گذشته بود.

وزیر امور خارجه قطر ادامه داد: ما هم امیدواریم هستیم که بتوانیم کمک کنیم تا در سوریه به یک راه حل سیاسی برسیم. همانطورکه همکارم آقای کری به آن اشاره کرد، از نظر ما رییس‌جمهور سوریه مشروع نیست. اما با این حال نمی‌توان بحران سوریه را با اقدامات نظامی حل کرد.  بنابراین باید به دنبال راه‌حل سیاسی باشیم تا مردم سوریه از این بحران 5 ساله خارج شوند .

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز