خبرگزاری کار ایران

جلالی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف تقویت همکاری نظامی ترکیه و آمریکا اجرای راهبرد جدید واشنگتن در سوریه است

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۴۸۹

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نزدیکی آنکارا و واشنگتن و تقویت همکاری‌های نظامی برای هدایت نیروهای شورشی و اجرای راهبرد جدید آمریکا در سوریه است.

ماه گذشته میلادی انفجاری در شهر «سوروچ» در استان کردنشین «شانلی‌اورفه» ترکیه روی داد که در نتیجه آن حدود ۱۳۰ نفر کشته و زخمی شدند. با توجه مناقشه قدیمی دولت مرکزی و کردهای ترکیه، این انفجار مانند جرقه‌ای بود که به انبار باروت رسید و درگیری طرفین دوچندان شد. کمی بعد از وقوع این انفجار، جسد دو افسر پلیس ترکیه در «جیلانپینار» کشف شد که شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک مسئولیت این ترور را بر عهده گرفتند؛ توجیه آنها نیز این بود که اردوغان و دولت مرکزی فرمانده اصلی کشتار سوروچ هستند و ترور دو افسر پلیس، انتقام خون آن افراد است. پس از این وقایع، نیروهای نظامی ترک به مواضع پ‌ک‌ک و داعش در خاک این کشور، سوریه و عراق حمله‌ور شدند. آنکارا اعلام کرد که با قدرت در مسیر مبارزه با تروریسم حرکت می‌کند و در نتیجه بیشتر به آمریکا نزدیک شد؛ آمریکایی که فرماندهی ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش را در دست دارد. برای بررسی کوتاه مقوله نزدیکی این دو کشور به یکدیگر با «رضا جلالی» کار‌شناس مسائل منطقه‌ گفت‌وگو کردیم.

جلالی در خصوص حرکت جدید ترکیه علیه پ‌ک‌ک و داعش گفت: تروریست‌های پیرو ابوبکر البغدادی در قائله سوروچ و قتل شهروندان ترکیه مرتکب حماقتی شدند که امروز می‌بینیم نیروهای ترک در کنار ناتو مواضع این گروه را در هم می‌کوبند. موضع اردوغان و دولت عدالت و توسعه در پشتیبانی از ناتو علیه داعش یک رویکرد واقعی است.

وی افزود: عزم دولت جدید ترکیه این است که در این عملیات شرکت کند. بنابراین شاهد بودیم که آنکارا پایگاه هوایی اینجرلیک دراستان آدانا را در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داد و پس از تعمیرات و بازسازی باند فرود، در هفتمین روز از مرداد ماه کابنیه ترکیه به طور رسمی با این واگذاری موافقت کرد.

این کار‌شناس مسائل منطقه ادامه داد: قبلا روابط پشت پرده میان ترکیه و داعش وجود داشت که در این خصوص می‌توان به بحث آزادی دیپلمات‌های ترک در کنسول‌گری موصل اشاره کرد. همین روابط پشت پرده باعث می‌شد تا آنکارا در عملیات ائتلاف علیه داعش شرکت نکند.

جلالی در پایان، در خصوص علت گسترش همکاری نظامی واشنگتن و آنکارا عنوان کرد: ‌ اوباما چند روز پیش دستور پشتیبانی هوایی از آن گروه‌های مسلحی که تحت حمایت واشنگتن هستند را صادر کرد. به این صورت که آن دسته از گروه‌های شورشی مورد حمایت آمریکا در صورتی که از سوی ارتش سوریه مورد حمله قرار بگیرند، جنگنده‌های ایالات متحده در حمایت از این گروه‌ها وارد عمل می‌شوند؛ همچنین اگر این گروه‌های شورشی از سوی دیگر گروه‌های شورشی و تروریستی که مورد حمایت آمریکا نیستند هدف حمله قرا گیرند نیز جنگنده‌های آمریکایی در حمایت از آن‌ها وارد عمل خواهند شد. آمریکا استراتژی جدیدی را در قبال سوریه آغاز کرده و ترکیه محل اجرای این راهبرد است. زیرا همکاری این دو کشور زمینه استفاده بیشتر از حوزه دریای مدیترانه را برای آمریکا فراهم می‌کند و این کشور می‌تواند تحرکات داعش را بیش از پیش کنترل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز