خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا:

فهرست سنگین فیل‌ها، کم وزنی دموکرات‌ها

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده یکی از رخدادهای مهمی است که چهره‌های سیاسی از هر دو جناح دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یکی پس از دیگری مانند مهره‌های شطرنج اقدام به نقش‌آفرینی در آن خواهند کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است هشتم نوامبر ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵ در سراسر ایالات متحده برگزار شود، یکی از رویدادهایی است که در عالم سیاست به عنوان وزنه‌ای برای تغییر معادلات بین‌المللی به آن استناد می‌شود.

شاید عده‌ای بر این عقیده باشند که تفسیر فوق در حالت کنونی نظام بین‌الملل کارایی ندارد و عملاً سیاست‌های آمریکا دیگر مانند قبل از قدرت تاثیرگذاری و نفوذ بالا برخوردار نیست. به نظر می‌رسد اگر کمی به وقایعی که در سطوح مختلف و در نقاط گوناگون جهان خصوصاً در یک سال گذشته رخ داده است نگاهی بیاندازیم، به سادگی خواهیم فهمید که نقطه‌گذاری‌های سیاسی و استراتژیک و رویکردهای مداخله‌جویانه آمریکا کماکان در برخی کشورهای رخنه کرده و این روند ادامه دارد.

بنابراین باید روی کار آمدن چهل و پنجمین ساکن کاخ سفید را جدی گرفت. البته باید گفت که تمام سیاست‌های کلی ایالات متحده از یک منشاء روانه اردوگاه دموکرات‌ها و جمهوری خواهان می‌شود اما اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا بعدی آمریکا از چه حزبی خواهد بود، امری است که باید به دقت به آن نگاه کرد. چراکه میان تصمیم‌های لیبرال‌ها و محافظه‌کاران در حوزه سیاست خارجی تفاوت بسیاری وجود دارد.

نگاه جمهوری‌خواهان نسبت به موضوعات خارجی و حتی داخلی با نگاه دموکرات‌ها تفاوت زیادی دارد. جمهوری‌خواهان یک نگاه بسته و انفعالی نسبت به موضوعات دارند و اکثراً چهره رویداد‌ها را امنیتی و پر خطر جلوه می‌دهند در صورتی که دموکرات‌ها بر تعاملی نسبی و البته سهم‌خواهی مضاعف به نفع خود اصرار دارند.

تاکنون عده زیادی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا رسماً اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. در همین حال، «میت رامنی» از حزب جمهوری‌خواه که در سال ۲۰۱۲ نامزد ریاست جمهوری بوده بهه همراه «الیزابت وارن» سناتور دموکرات‌، حضور خود را در انتخابات سال ۲۰۱۶ منتفی اعلام کرده‌اند.

اما مهم‌تر از عدم حضور این دو نفر فهرستی از نامزدهایی است که تاکنون برای کاندیداتوری در انتخابات سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند. از حزب جمهوری‌خواه ۱۷ نفر از حزب دموکرات‌ نیز پنج نفر  در انتخابات کاندیدا شده‌اند که انتظار می‌رود در ماه‌های اخیر این رقم افزایش پیدا کند.

در ادامه به معرفی این ۲۲ نفر خواهیم پرداخت.

 

الف)جناح دموکرات‌ها:

 

۱-هیلاری رودهام کلینتون

هیلای کلینتون

۶۷ ساله. وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری اوباما. سناتور اسبق ایالت نیویورک طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ و بانوی اول آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ میلادی. وی در سال ۲۰۰۸ از نامزدهای پیشروی حزب دموکرات برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بود که پس از هشت سال بار دیگر وارد این کارزار انتخاباتی شد.

وی متولد ایالت شیکاگو است. تحصیلات دانشگاهی خود را در کالج ولسلی گذراند و دکترای حقوق خود را در سال ۱۹۷۳ دریافت کرد. در سال ۱۹۷۵ با همسرش، بیل کلینتون ازدواج کرد. وی در سابقه کاری غیرسیاسی خود به عنوان وکیل، دو مرتبه از سوی ژورنال ملی حقوق آمریکا به عنوان یکی از ۱۰۰ وکیل تأثیرگذار در این کشور انتخاب شد.

از جمله وقایع مهم طی زندگی مشترکش با بیل کلینتون، ماجرای رسوایی روابط جنسی مونیکا لوینسکی با همسرش بود. پس از پایان دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، هیلاری وارد سنای آمریکا شد. وی از جمله حامیان تصویب طرح حمله به عراق و افغانستان بود، اما بعد‌ها به عملکرد دولت بوش در جنگ عراق اعتراض کرد. وی در سال ۲۰۰۶ بار دیگر به سنای آمریکا راه یافت و در سال ۲۰۰۸ توانست بیش از هر زن دیگری در تاریخ آمریکا طی کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور، حمایت کمیته‌ها و هیات‌های حزبی محلی را کسب کند اما نهایتا با اختلافی اندکی اوباما توانست از وی پیشی بگیرد.

از جمله انتقاداتی که به وی وارد است، موضوع کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی در زمان تصدی وزارت خارجه توسط او بوده است و دیگر ایرادی که به وی وارد است استفاده از ایمیل‌های شخصی برای ارسال اسناد دولتی بوده است.

 

۲- برنارد سندرز ( برنی سندرز)

برنی سندرز

۷۳ ساله، از سال ۲۰۰۷، سناتور متخب ایالت ورمونت در سنای آمریکا است. وی به عنوان یک سیاستمدار مستقل از سال ۱۹۷۹ وارد دنیای سیاست شد. وی طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ از اعضای وابسته حزب پیشروی ورمونت و عضو حزب اتحادیه آزادی بوده است. وی پس از چندین دوره شکست انتخاباتی، برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ به عنوان شهردار بارلینگتون، بزرگ‌ترین شهر ایالت ورمونت انتخاب شد. وی برای سه دوره دو ساله دیگر نیز به این سمت انتخاب شد. همچنین از سال ۱۹۹۰ توانست وارد مجلس نمایندگان آمریکا شود و تا ۱۶ سال عضو این مجلس باقی ماند.

وی هوادار و تحسین‌گوی نوع اسکاتلندی سوسیال دموکراسی است. سندرز تنها عضو مستقل مجلس نمایندگان آمریکا بود و طی تاریخ کنگره آمریکا با سابقه‌ترین عضو مستقل آن بوده است. از ژانویه سال ۲۰۱۵، سندرز به عنوان عضو دموکرات کمیته بودجه سنا انتخاب شد.

وی دانش‌آموخته علوم سیاسی از دانشگاه شیکاگو آمریکا است. وی که از والدینی یهودی به دنیا آمده است، پس از فارغ‌التحصیلی، هفت ماه را در مزارع اشتراکی «کیبوتص» در اراضی اشغالی گذرانده است.

۳- جیم وب

جیم وب

۶۹ ساله. در خلال سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ سناتور ایالت ویرجینا بوده و پنجمین فردی است که از سوی حزب دموکرات نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اعلام کرده است. وی چالشی بزرگ برای غلبه بر هیلاری کلینتون سناتور اسبق ایالت نیویورک و وزیر خارجه سابق دارد.

وب در سخنرانی خود برای اعلام نامزدی تاکید کرد: من تفاوت‌ها را درک می‌کنم به ویژه که امروز فضای سیاسی برای رقابت منصفانه با جمع پول‌های عظیم به شدت نامناسب است و کشور ما به رویکردهای تازه برای حل مشکلاتی نیاز دارد که باید با آنها مقابله کنیم و بدون دلیل بین ما شکاف ایجاد کرده‌اند.

جیم وب که یکی از کهنه‌سربازان جنگ ویتنام محسوب شده و سابقه دبیری نیروی دریایی را در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در کارنامه دارد، یکی از منتقدان شناخته شده سیاست خارجی و استراتژی نظامی آمریکا محسوب شده و از جمله حامیان نیروهای آمریکایی مشغول به خدمت در خارج از این کشور است.

ارتقای سطح امنیت ملی، اصلاحات در قوانین جنایی، گسترش فرصت‌های تحصیلی و اقتصادی برابر و منصفانه که در آنها منافع کارگران و طبقه متوسط در نظر گرفته شده باشد، از جمله مهمترین وعده‌های وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

۴- مارتین اومالی

اومالی

فرماندار سابق ایالت مریلند که از سال ۲۰۰۷ تا اوایل ۲۰۱۵ میلادی در این سمت مشغول به کار بوده است. اومالی از انتقاد نسبت به کلینتون خودداری می‌کند اما ناکامی اوباما در تقویت حزب دموکرات را هدف انتقادات خود قرار داده است. وی همچنین منتقد ضعف اوباما در سیاست خارجی است که به اعتقاد وی باعث پیشرفت گروه تروریستی داعش شده است.

اومالی اقدام اوباما در اعزام کودکان بدون سرپرست به کشورهای مبدا را امری نادرست می‌داند. گفتنی است اومالی در زمان تصدی شهرداری شهر بالتیمور که ۶۰ درصد ساکنان آن سیاه‌پوست هستند، دارای کارنامه خوبی در زمینه برخورد با مسائل نژادی است به همین دلیل به نظر می‌رسد که آرای سیاه‌پوستان به سمت وی سرازیر شود.

 

۵- لینکولن چافی

لینکلن چافی

٦٢ ساله. سناتور و فرماندار سابق ایالت رود آیلند و یکی از رقیبان و منتقدان کلینتون که خصوصاً درباره رای مثبت به جنگ عراق وی را به چالش کشیده است.  چافی اعلام کرده که براى صلح و تجارت عادلانه تلاش خواهد کرد و از لزوم پایان دادن به ماموریت غیرانسانى پهپادها سخن به میان آورده است. چافى همچنین اعلام کرد که در صورت پیروزى در انتخابات، ادوارد اسنودن را به آمریکا باز مى‌گرداند.

وی تنها سناتور جمهورى‌خواهى بود که در سال ٢٠٠٢ علیه جنگ عراق راى داد. بعدها از حزب جمهورى‌خواه استعفا داد و نخست به اردوگاه مستقل‌ها و سپس در سال ٢٠١٣ به حزب دموکرات آمریکا پیوست.

او در سخنرانی انتخاباتی خود تاکید کرد: تصمیم‌گیری درباره حمله به عراق بر پایه اشتباه صورت گرفت و آن اشتباه باعث شده تا به شرایط امروز دچار شویم. بنابراین من می‌گویم هرکسی که به جنگ عراق رای مثبت داده است، نباید به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شود و قطعاً نباید به عنوان نامزد حزب دموکرات در این انتخابات شرکت کند.

 

ب)جناح جمهوری‌خواهان:

۱-تد کروز

تد کروز

۴۴ ساله. سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا از ایالت تگزاس. وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین سناتور اسپانیایی‌تبار و به گفته عده‌ای دیگر کوبایی‌تبار از این ایالت وارد سنای آمریکا شد. وی در حال حاضر رئیس کمیته فرعی نظارت، حقوق فدرال و دادگاه‌های فدرال در کمیته دادگستری سنای آمریکا است. وی همچنین رئیس کمیته فرعی، فضا، علوم و رقابت‌پذیری در کمیته تجارت سنای آمریکا است.

کروز بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ مدیر دفتر برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری در کمیسیون فدرال تجارت آمریکا و معاون دادستان کل آمریکا بود. همچنین طی کارزار انتخاباتی جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۰، مشاور سیاست داخلی بوش بوده است. او طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ استاد مدعو دانشکده حقوق دانشگاه تگزاس در آستین بود. کروز یکی از سه لاتینی‌تبار حاضر در سنای آمریکا است. در سال ۲۰۱۲ به عنوان معاون رئیس کمیته ملی سنای جمهوری‌خواهان انتخاب شد.

کروز، فارغ‌التحصیل سیاست‌گذاری عمومی از دانشگاه پرینستون است. زمانی که در پرینستون مشغول به تحصیل بود به عنوان سخنور برجسته سال آمریکا انتخاب شد. وی به همراه یکی از دوستان خود به نام دیوید پانتون، در‌‌ همان سال توانست عنوان بر‌ترین تیم مذاکراتی در آمریکا را از آن خود کند.

.

 

۲- راند پاول

راند پاول

۵۲ساله. چشم‌پزشک و سیاستمدار آمریکایی. از سال ۲۰۱۱ به عنوان یک جمهوری‌خواه وارد سنای آمریکا شده است. دوران دانشگاهی را در دانشگاه‌های بایلور و دیوک گذرانده است. وی در سال ۲۰۰۷، ‌ کلینیک تخصصی چشم‌پزشکی خود را تأسیس کرد.

پاول از حامیان جنبش تی‌پارتی و از منتقدان اصلی نظام بانک مرکزی آمریکا است. وی همچنین مخالف برنامه نظارت و جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و هوادار کاهش مخارج دولتی و مالیات‌ها است.

پدر وی نیز برای ۲۲ سال، طی دوره‌های مختلف تا سال ۲۰۱۳، عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. او طی مدت حضور در سنا به تناوب عضو کمیته‌های روابط خارجی، بهداشت، آموزش، اشتغال و بازنشستگی، همچنین کمیته امنیت ملی و امور دولتی و کمیته انرژی و منابع طبیعی بوده است.

وی اخیراً در اظهاراتی گفت که سرنگونی صدام در عراق یک اشتباه بزرگ بوده و موجب شده تا ایران دو برابر قدرتمند‌تر از پیش از جنگ با عراق شود. وی از جنگ با ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور حمایت نمی‌کند و از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات نیز به دلیل ناآرامی‌های لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی به شدت انتقاد کرده است.

.

۳- مارکو روبیو

مارکو روبیو

۴۳ ساله. از سال ۲۰۱۱ نماینده منتخب ایالت فلوریدا در سنای آمریکا است. وی پیش از آن رئیس مجلس نمایندگان این ایالات بوده است.

روبیو اصالتا کوبایی‌تبار بوده و دانش‌آموخته دانشگاه فلوریدا و دانشکده حقوق میامی است. در اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان کمیسیونر شورای شهر غرب میامی فعالیت می‌کرد و در سال ۲۰۰۰ به مجلس نمایندگان ایالت فلوریدا راه یافت. وی در سال ۲۰۰۶ ریاست این مجلس را کسب کرد.

وی در ماه آوریل کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام کرده و تاکید کرد که دیگر تصمیم ندارد در انتخابات سنای آمریکا شرکت کند.

.

۴- بن کارسون

بن کارسون

۶۳ ساله. نویسنده و جراح بازنشسته اعصاب. وی اولین جراحی است که توانسته است با موفقیت دوقلویی که از ناحیه سر به هم چسبیده بودند را جدا کند. در سال ۲۰۰۸، وی مدال آزادی ریاست‌جمهوری را از جورج بوش دریافت کرد.

کارسون پس از ایراد یک سخنرانی پرشور در یکی از مشهور‌ترین مراسم مذهبی مسیحیان آمریکا به دلیل دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی خود به یک چهره محبوب محافظه‌کار در عرصه رسانه و سیاست تبدیل شد. کارسون هم‌اکنون تلاش دارد تا به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ انتخاب شود.

۵ -کارلی فیورینا

کارلی فیورینا

۶۰ ساله و تنها زن جمهوری‌خواهی که به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. او پیش‌تر مدیر اجرایی در حیطه کسب و کار بوده است. فعالیت‌های عمده وی از سال ۱۹۸۰ آغاز شد و توانست به رده‌های علمی و اجرایی شرکت عظیم مخابراتی AT&T دست یابد. بعد‌ها طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ مدیر ارشد شرکت هولت پاکارد (HP) شد. این شرکت یکی از ۲۰ کمپانی بر‌تر آمریکایی است.

 وی هرچند در آن سال‌ها موفق شد هولت پاکارد را به بزرگ‌ترین شرکت در مقایس جهانی در تولید رایانه‌های شخصی تبدیل کند، اما در پی بحران صنعت فناوری اطلاعات و کاهش ۵۰ درصدی ارزش سهام این شرکت از مقام خود برکنار شد. وی در سال ۲۰۱۰ از سوی جمهوری‌خواهان برای انتخاب به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا اعلام نامزدی کرد. فیورینا در گذشته و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا از جمله مشاوران جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه بود.

۶- مایک هاکبی

مایک هاکبی

۵۹ ساله و فرماندار سابق ایالت آرکانزاس طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ میلادی. وی در سال ۲۰۰۸ نیز در رقابت‌های درون حزبی، برای انتخاب به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی جمهوری‌خواهان وارد عرصه شده بود و در‌‌ همان سال پس از جان مک‌کین و میت رامنی، در رده سوم قرار گرفت.

وی در سال ۲۰۰۸ یک برنامه پرمخاطب را در شبکه فاکس‌نیوز به راه انداخت که تا ژانویه سال ۲۰۱۵ ادامه داشت، اما برای امتحان کردن شانس خود برای ورود به دور نهایی رقابت‌های ریاست‌جمهوری این برنامه را تعطیل کرد. وی تاکنون چندین کتاب پرفروش را تألیف کرده است. هاکبی همچنین یک موسیقیدان و سخنور ماهر است.

 

۷- جب بوش

جب بوش

فرماندار سابق ایالت فلوریدا و برادر کوچک‌تر جورج دبلیو بوش رییس‌جمهوری سابق آمریکا است. بوش دو ماه قبل در یک سخنرانی تلویحا از جنگ عراق حمایت کرد، اما انتقادات شدیدی که به آن اظهارات مطرح شد، موجب شد تا او که برای بازگرداندن ریاست‌جمهوری به خاندان بوش تلاش می‌کند، از موضع خود عقب‌نشینی کند.

پیش از این جورج و جورج واکر، پدر و برادر جب، رئیس‌جمهور آمریکا بوده‌اند و او که با شعار «جب» وارد میدان رقابت شده، تلاش می‌کند با فاصله گرفتن از میراث جنگ عراق و افغانستان سومین رئیس‌جمهوری از این خانواده باشد. وی یکی از رقیب‌های دانلد تراپ به حساب می‌آید.

 

۸- کریس کریستی

کریس کریتی

فرماندار ایالت نیوجرسی و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا. وی معتقدند است: تعهد واشنگتن به رژیم صهیونیستی باید مطلق باشد چراکه در چند سال گذشته دولت آمریکا از شرکای اسرائیلی به طور مشروط حمایت کرده و رفتار اوباما با این تل‌آویو شرم‌آور بوده است. آمریکا باید به حمایت از رژیم اسرائیل و مردم آن پرداخته و امنیت اسرائیل را تامین کند.

کریستی یکی از طرفداران اسرائیل است که با تل‌آویو را بطه اقتصای خوبی برقرار کرده است.

 

۹- ریک پری

ریک پری

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ فرماندار تگزاس بوده و در تاریخ چهارم جولای نامزدی خود را اعلام کرد. وی که در سال ۲۰۱۲ میلادی هم برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود، نتوانست به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان خود را برای رقابت با باراک اوباما آماده کند و به شدت از استراتژی او در مقابله با داعش انتقاد می‌کند.

پری مدعی شد که علت عدم تمایل رئیس‌جمهوری آمریکا برای راه اندازی جنگ زمینی علیه داعش، مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

ادعاهای این مقام سابق و نامزد کنونی انتخابات بار دیگر پرسش‌ها و تردیدهایی درباره تعهد رئیس‌جمهور آینده آمریکا درباره توافق احتمالی هسته‌ای با ایران ایجاد می‌کند چراکه وی چندی پیش اعلام کرده است که اگر روی صندلی کاخ سفید بنشیند، توافقنامه با ایران را پاره خواهد کرد.

 

۱۰- جیم گیلمور

جیم گیلمور

او در خلال سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ فرماندار ایالت ویرجینا بوده است و یک بار نیز در سال ۲۰۰۸ تلاش ناکامی را برای ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی حزب جمهوری‌خواه داشته است.

گیلمور برای انتخاب‌ شدن به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، باید با ۱۶ رقیب سرسخت خود مبارزه کند.

 

۱۱- لیندسی گراهام

لیندسی گراهام

سناتور ایالت کارولینای جنوبی. عده‌ای او را بلند پرواز و حتی تا حدودی غیر منطقی می‌دانند. او در بیان چرایی کاندیداتوری خود عنوان کرده است: معتقدم که به بهترین فرمانده کل قوا در اوج ناآرامی‌ها در خاورمیانه تبدیل خواهم شد و من نامزد می‌شوم چراکه دنیا در حال از هم پاشیدن است.

گراهام یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های خارجی باراک اوباما به ویژه در قبال ایران است و تلاش بسیاری برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای انجام داده است. او به دلیل تمایلش به فراحزبی بودن و کار با دموکرات‌ها در خصوص مسایلی نظیر تغییر اقلیمی، اصلاح مالیاتی و اصلاح مهاجرتی چهره‌ای شناخته شده است.

او همچنین منتقد جنبش تی پارتی، و خواهان یک حزب جمهوری‌خواه فراگیرتر است.

 

۱۲- بابی جیندال

بابی جیندال

فرماندار ایالت لوئیزیانا از سال ۲۰۰۸ میلادی. او در واقع فرزند یک خانواده مهاجر هندی است و به عبارت دیگر تباری هندی دارد. او مانند بسیاری از هم‌قطاران خود در حزب جمهوری‌خواه آمریکا، طرفدار کاهش بودجه‌های دولتی و پایان اصلاحات اوباما در حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود.

افزون بر آن جیندال نیز مخالف سرسخت ازدواج همجنسگرایان و یکپارچه‌سازی نظام آموزش در سراسر آمریکا است. اغلب کار‌شناسان تاکید کرده‌اند که شانس وی برای پیروزی در انتخابات بسیار ضیف است و تنها یک درصد از مردم ایالات متحده به وی رای خواهند داد.

بابی جیندال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا بود. او پیش از ورود به سیاست در بخش‌های اداری و در یک شرکت مشاوره‌ای در لوئیزیانا به کار اشتغال داشت.

 

۱۳- دونالد جی ترامپ

دونالد جی ترامپ

تاجر بزرگ و مجری تلویزیون آمریکایی. او از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به علت بروز ناآرامی‌ها در بالتیمور انتقاد کرده و گفته است که رئیس‌جمهوری نتوانست بر افرادی که در حال تخریب شهر هستند، تاثیر مثبتی بگذارد.

ترامپ از سیاست خارجی و داخلی دولت اوباما به خصوص در مورد مسائل بهداشت و درمان، مهاجرت، تجارت و تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرده و منتقد مقام‌های کنونی آمریکا در حوزه توافقات تجاری انجام شده و سیاست خارجی است و آنها را کودن می‌نامد.

او از سیاست‌های اوباما در مذاکره با ایران انتقاد می‌کند و عنوان کرده که اوباما هیچ سررشته‌ای از مذاکرات و توافق ندارد. ترامپ همچنین به توافق تبادل زندانیان در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد که در آن گروهبان بو برگدال که به مدت پنج سال در اسارت طالبان بود با پنج عضو طالبان که در گوانتانامو زندانی بودند، مبادله شد و آن را یک توافق بد خواند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که لغو برنامه بهداشت و درمان اوباما، ساخت دیوار بزرگی در مرز جنوبی که مکزیک هزینه آن را خواهد پرداخت، اتخاذ موضع سخت در قبال داعش، جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، بازسازی زیرساخت‌های آمریکا از جمله مواردی است که در صورت پیروزی در انتخابات در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

 

۱۴- اسکات والکر

اسکات والکر

فرماندار ایالت ویسکانسین و از منتقدان سرسخت ایران و توافق هسته‌ای میان تهران و واشنگتن است. او اعلام کرده است که در صورت نامزدی قطعی و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را لغو می‌کند. در همین راستا باراک اوباما نیز گفته تهدید نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا درباره لغو توافق هسته‌ای با ایران, «ابلهانه» است.

وی در جمع هواداران محافظه‌کار خود مهمترین دلایل اعلام نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اینگونه اعلام کرده است: من برای اصلاحات، رشد، امنیت و آرامش نامزد شده‌ام و قدرت را از واشنگتن به دست‌های کارگران سخت‌کوش و مالیات‌دهندگان در تمامی ایالت‌ها منتقل خواهم کرد زیرا که اصلاحات واقعی در حقیقت در این انتقال قدرت نهفته است.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در ایالت آیوا که معمولا اولین ایالتی است که انتخابات درون‌حزبی در آن برگزار می‌شود، اسکات واکر از جب بوش جلوتر است.

 

۱۵- جان کاسیچ

جان کاسیچ

۶۳ ساله. فرماندار ایالت اوهایو که در سخنرانی اعلام نامزدی خود تاکید کرد که کار با رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا و ستاد وی، کمک کرده تا او به این عقیده برسد که می‌تواند با ایده‌های بزرگ دنیا را تغییر داد.

کاسیچ طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۱ میلادی در مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشت و تجربه ریاست کمیسیون بودجه را نیز در پرونده دارد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ نیز نامزدی خود را برای شرکت در رقابت‌های درون‌حزبی اعلام اما پس از مدت کوتاهی به نفع جورج بوش کناره‌گیری کرد.

وی هر چند در سطح ملی چندان شناخته شده نیست و در نظرسنجی‌ها نیز جایگاه قابل توجهی ندارد، اما در میان طیف سیاسی به دو دلیل چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌رود.

اول اینکه در ایالت اوهایو محبوبیتی فراجناحی دارد و در نوامبر گذشته با کسب ۶۴ درصد آراء بار دیگر به عنوان فرماندار این ایالت انتخاب شد و دیگری این‌که وی فرمانداری یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار دارد. این ایالت یکی از ایالت‌های کلیدی آمریکا در انتخابات به شمار می‌رود و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به شدت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا نامزد نهایی‌شان در این ایالت به پیروزی دست یابد، زیرا خلاف بسیاری دیگر از ایالت‌های آمریکا، هیچ حزبی در این ایالت دارای اکثریت نیست.

 

۱۶- جورج پاتاکی

جرج پاتاکی

فرماندار اسبق ایالت نیویورک. او در زمینه حقوق مدنی، لیبرال‌تر از حزبش است و تنها چهره عمده حزب جمهوری‌خواه شناخته می‌شود که طرفدار حق سقط جنین است.

وی از مدافعان حقوق همجنسگرایان است و بسیاری وی را با رودی جولیانی مقایسه کرده اند که شهردار جمهوری‌خواه نیویورک بود. وی تلاش کرد نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۰۸ شود، اما موفق نشد.

وی سه دوره فرماندار ایالت نیویورک بوده و با توافق هسته‌ای با تهران به شدت مخالف است. جورج پاتاکی ازجمله جنگ‌طلبانی است که خواهان اعزام نیروی زمینی به عراق به بهانه مقابله با داعش، نابودی مراکز آموزش و جذب نیرو برای این گروه و همچنین تحقق دموکراسی در عراق است.

وی معتقد است شرایط کنونی در تمام کشورهای دنیا بسیار وخیم است و به سوی بدتر شدن پیش می‌رود. پاتاکی بر این باور است که اگر کسی توانایی رهبری برای پایان دادن به این بحران را داشته باشد اما این کار را نکند، باید گفت: شرم بر او.

 

۱۷- ریک سنتروم

ریک سنتروم

سناتور سابق جمهوری‌خواه که معتقد است بمب‌افکن‌ها را می‌بایست بار زد و ایران را بمباران کرد و به قرن هفتم بازگرداند.

وی در پی هشت سال حضور در کمیته نیروهای مسلح، تجربه فعالیت در زمینه امنیت ملی را در کارنامه خود دارد و به جز «لیندسی گراهام» هیچ‌کدام از نامزدهای دیگر به اندازه وی در زمینه امنیت ملی از تجربه برخوردار نیست.

او اظهار کرده در صورتی که در انتخابات پیروز شود، صنایع آمریکا را به سطحی بالاتر ارتقا دهد و گفته است هیچ شکی وجود ندارد که در ایالت‌هایی مثل کارولینای جنوبی انفجاری از شغل‌های جدید را خواهیم داشت؛ زیرا هم اکنون شرکت‌ها در آنجا عملکردی فوق‌العاده دارند.

این سناتور سابق آمریکایی طی سخنانی بی‌اساس گفته که ایران و داعش «دو شیطان» خاورمیانه هستند و عنوان کرده که باید آنها را بگیریم و نابودشان کنیم.

به هرترتیب ۲۲ کاندیدای فوق تا زمان تصدی کاخ سفید زمان و راه زیادی را در پیش دارند که احتمالا با پیوستن چهره‌های جدید به هر دو جناح و خصوصاً احتمال اضافه شدن «جو بایدن» به فهرست دموکرات‌ها، وزن لیبرال‌ها در مقابل محافظه کاران کمی بالا‌تر برود. اما باید گفت که تا رسیدن به نتیجه پایانی بیش از یک سال زمان باقی است و متغیرهای سیاسی یکی پس از دیگری جابه‌جا خواهند شد.

گزارش: فرشادگلزاری     

کد خبر : ۲۹۵۹۱۱