خبرگزاری کار ایران

ابراز نگرانی وزیر دفاع انگلیس از حضور داعش در افغانستان

«مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس در سفری به افغانستان از حضور و توسعه فعالیت‌های داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، وزیر دفاع انگلیس در سفری به افغانستان با مقام‌های دولتی این کشور درباره گفت‌وگوهای صلح و تهدیدهای امنیتی صحبت کرده است.

وی در سفر یک روزه خود با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی، «معصوم استانکزی» وزیر دفاع، «نورالحق علومی» وزیر کشور، «حنیف اتمر» مشاور شورای امنیت ملی و دیگر مقام‌های بلند پایه افغان دیدار کرده است.

فالون در ادامه این سفر به اسلام آباد رفت.

وی گفته است که انگلیس نسبت به روند گفت‌وگوهای صلح امیدوار بوده و انتظار دارد که دولت‌های افغانستان و پاکستان از نزدیک در زمینه اعتمادسازی و مبارزه با چالش‌ها از جمله تروریسم همکاری کنند.

فالون افزود: «اعلام خبر مرگ رهبر گروه طالبان در روند صلح وقفه ایجاد کرده، اما مهم این است که این روند آغاز شود. در میان گروه طالبان افراد میانه‌رو حضور دارند که آماده گفت‌وگو با دولت افغانستان هستند و نیاز است تا ما آنها را ترغیب کنیم.»

این دومین سفر فالون به عنوان وزیر دفاع انگلیس به افغانستان است. نیروهای انگلیسی در کنار سایر نیروهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ به ماموریت نظامی خود در افغانستان پایان دادند.

با پایان این ماموریت، نیروهای انگلیسی در کنار بیش از ۱۳ هزار سرباز ناتو ماموریت جدیدی را تحت عنوان «پشتیبانی قاطع» در افغانستان آغاز کردند که هدف آن آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغان است.

انگلیس در این میان ۴۷۰ نیرو دارد و قرار است در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی هم‌زمان با پایان ماموریت «پشتیبانی قاطع» کشورهای عضو ناتو از جمله انگلیس وضعیت امنیتی افغانستان را بازنگری کنند.

فالون در پاسخ به پرسشی درباره توانمندی‌های نیروهای امنیتی افغان گفت که این نیروها تلفات «تاسفباری» متحمل شده‌اند، اما نشان داده‌اند که برای ایستادگی با گروه‌های شورشی از جمله گروه طالبان آماده هستند.

وی گفت که هنوز نیروهای افغان از کمبودهایی شکایت دارند که نمونه آن تجهیزات هوایی است.

فالون تاکید کرد که انگلیس و سایر هم‌پیمانان بین‌المللی این کشور از حضور و توسعه فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان نگران هستند.

اما فالون افزود که این نگرانی محدود به افغانستان نیست، در اندونزی، آفریقا و در ماورای مدیترانه هم این نگرانی وجود دارد، چرا که آن‌ها گروه‌های تندرو را با خود همراه می‌کنند. این یک ایدولوژی خیلی قوی‌ است که باید آن را شکست بدهیم، بنابراین هر جا که داعش است، من نگران آنجا هستم. پس ما باید کار بیشتری برای شکست آن انجام دهیم.

فالون از کابل به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر کرد که محل نخستین گفت‌وگوهای رو در رو میان نمایندگان گروه طالبان و هیات مذاکره‌کنندگان افغانستان است. وی با مقام‌های پاکستانی از جمله «نواز شریف» نخست‌وزیر این کشور در مورد مسائل منطقه‌ای صحبت کرده است.

وزیر دفاع انگلیس گفته که هدفش از سفر به پاکستان ترغیب مقام‌های پاکستان برای کمک به روند صلح است که فرصت را از دست نداده و از روند صلح حمایت کنند.

وزارت خارجه پاکستان گفته که در ملاقات‌های وزیر دفاع انگلیس با مقام های پاکستان در مورد همکاری‌ها در زمینه‌های آموزش و پرورش، تجارت و مسایل امنیتی و دفاعی نیز گفت‌وگو شده است.

 

کد خبر : ۲۹۶۲۸۸