خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

نظامیان به دنبال کسب مشروعیت در انتخابات آتی مصر هستند

یک کار‌شناس مسائل شمال آفریقا گفت: نظامیان کودتاچی در انتخابات آینده مصر به دنبال کسب مشروعیت و روی کار آوردن مجلسی دست‌آموز هستند.

«جعفر قنادباشی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص انتخابات مصر عنوان کرد: انتخابات مجلس نمایندگان مصر بار‌ها به تعویق افتاده و بیش از دو سال است که نظامیان بدون پارلمان کشور را اداره می‌کنند. این عمل نشانه محرز وجود یک دیکتاتوری نظامی است. آن‌ها عجله‌ای برای برگزاری انتخابات ندارند؛ زیرا دنبال کسب مشروعیت هستند و تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات نمی‌تواند این دستاورد را برایشان به ارمغان بیاورد.

وی اضافه کرد: نظامیان حاکم بر مصر و در راس آن‌ها «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال این هستند که ترکیبی از احزاب همراه با حکومت در انتخابات شرکت کنند. مشکل بزرگ حاکمان مصر گروه‌های اسلام‌گرا هستند؛ به‌رغم اینکه فعالیت‌ «اخوان‌المسلمین» ممنوع اعلام شده و هر کسی که با این گروه همکاری کند، به جرم همکاری با تروریست‌ها بازداشت می‌شود اما هنوز مردم مصر به این تشکیلات گرایش دارند.

این کار‌شناس مسائل مصر در خصوص بحث آزادی افراد دو تابعیتی برای نامزدی در این انتخابات گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده، پررنگ کردن حاشیه برای مخفی کردن اصل ماجرا است. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم، نظامیان در تلاش هستند تا در نتیجه این انتخابات مشروعیت کسب کنند و محبوبیت السیسی را بالا ببرند. مساله شرکت دوتابعیتی‌ها و احتمال شرکت افرادی مصری – اسرائیلی و مصری – ترکیه‌ای در انتخابات یکی از همین مسائل حاشیه‌ای است. مردم خواستار این افراد نیستند مگر اینکه اشخاصی باشند که در سرزمین‌های اشغالی زندگی کرده‌ و سبقه‌ای ضد صهیونیستی داشته باشند. در مورد ترکیه نیز باید به این نکته اشاره کرد که دولتی اخوانی در آنکارا حکمرانی می‌کند که با حکومت مصر مشکل دارند و اینکه اجازه بدهند اتباع این کشور در انتخابات شرکت کنند، بسیار بعید است.

قنادباشی ادامه داد: حکومت مصر به این دلیل که نتوانست یک سیستم کارآمد را جا بیاندازد، انتخابات را به صورت مرحله‌ای برگزار می‌کند. به این صورت که ابتدا در استان‌ها مختلف رقابت برگزار می‌شود و در ‌‌نهایت نتایج را جمع‌بندی می‌کنند. اواخر سال گذشته ماده سوم قانون انتخابات مصر که بیان‌کننده همین انتخابات مرحله‌ای بود، حذف شد و همین مساله امروز محل مناقشه شده است.

این کار‌شناس مسائل شمال آفریقا در پایان گفت: مصر دارای دو مجلس است؛ مجلس شورا که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و مجلس اعیان یا سنا که بخشی از آن انتخابی و بخشی دیگر انتصابی هستند. نظامیان نگران آن بخشی هستند که در دست رای مردم است. بحث انتخابات مصر یک فرمول پیچیده است و دستگاه حاکم تلاش می‌کند با مدیریت افکار عمومی و حذف مخالفان، خروجی انتخابات را کنترل کند و جریان اسلام‌گرا را در اقلیت قرار دهد.

کد خبر : ۲۹۶۵۸۲