خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در ترکیه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ناکامی‌های حزب حاکم ترکیه نتیجه سیاست‌های غلط ۵ سال گذشته است

باتوجه به تجارب گذشته دولت‌های ائتلافی قادر به پیگیری حداکثری منافع ملی نیستند و مجبورند حداقل منافع ملی را پیگیری کنند و دلیلش این است که باید خطوطی که توسط آمریکا و سایر کشورهای اروپایی ترسیم شده است را پیگیری کنند و به همین دلیل انتقاد از اردوغان و حزبش شدت پیدا می‌کند.

« فیروز دولت‌آبادی» سفیر اسبق ایران در ترکیه با اشاره به شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه گفت: طوفانی که امروز در ترکیه به وجود آمده، حاصل همان سیاست‌هایی است که حزب عدالت و توسعه از پنج سال گذشته به طمع تغییر حکومت در سوریه و ایجاد و توسعه یک دولت عثمانی اتخاذ کرده بود و به آرمان‌ها و استراتژی‌های قبلی خود پشت کرد و ایدئولوژی عثمانی را سرلوحه سیاست خارجی خود در منطقه و در مقابل همسایگان خود قرار داد. به همین دلیل و زمانی که در کوتاه‌مدت موفق نشد این تهدیدات را به نتیجه برساند، آرام آرام با جریانات تروریستی مانند داعش و جبهه النصره شروع به همکاری کرد و بیش از چهار سال است که سوریه و عراق توسط این جریانات در خاک و خون گرفتار هستند.

وی افزود: تلاش‌هایی توسط مقام‌های مختلف کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح رویه دولت ترکیه صورت گرفت و مکرراً این موضوع به آنها گوشزد می‌شد و به آنها گفته شده بود که انتهای این راه به بن‌بست خواهد خورد و نهایتاً ترکیه درگیر بحران خواهد شد. چراکه قطع همکاری ترکیه با گروه‌های تروریستی، به دلیل آلودگی به ویروس تروریسم و همچنین فرصت‌هایی که این گروه در محورهای لجستیکی، اطلاعاتی و همچنین نیروی انسانی در این کشور به دست آورده‌اند، باعث می‌شود که این گروه‌ها در ترکیه ریشه بدوانند.

 اشتباه بسیار بزرگی که ترک‌ها مرتکب شدند این است که زمانی که جوانان کرد برای کمک به کوبانی آماده شدند، با یک هماهنگی بسیار ناجوانمردانه‌ آن اقدام تروریستی توسط داعش صورت گرفت که منجر به کشته شدن این داوطلبان شد. به هر حال حاصل این تحولات و همچنین سیاست‌هایی که از سوی حزب عدالت و توسعه اتخاذ شد، موجب به وجود آمدن این بحران شد.

وی در خصوص مواضع حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر گفت: این حزب به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط در سوریه، اکثریت مطلق خود را از دست داد و قادر به تشکیل دولت، بدون کمک رقبای خود نشد. در آن زمان هم پیش‌بینی من این بود که این دولت قادر نیست با گروه‌های دیگر به توافق برسد و یک دولت ائتلافی تشکیل دهد و علت آن این بود که آرایی که جریانات مخالف به دست آوردند به دلیل تکیه بر نقاط ضعف حزب عدالت و توسعه در سیاست خارجی و به خصوص پرونده سوریه بود و حزب عدالت و توسعه برای اینکه دولت ائتلافی تشکیل دهد، ناچاراً باید در سیاست‌های اتخاذی خود در سوریه تجدید نظر کند که اتخاذ این سیاست هم با رویه پنج سال گذشته‌اش مغایرت دارد و تمامی این مسائل دولت را به اینجا کشانده است.

دولت آبادی در پاسخ به اینکه آیا دولت آینده ترکیه باید ائتلافی باشد یا حداکثری، تصریح کرد: در تمام دنیا زمانی که یک حزب اکثریت را به دست می‌آورد، امور را راحت‌تر به پیش می‌برد. چراکه نیازمند جلب نظر جریانات مخالف خودش در داخل پارلمان یا در داخل کشور نیست. اما حزب عدالت و توسعه معیارهایی که این حزب را در اکثریت نگه می‌داشت، تماماً زیر پا گذاشته است و طبیعی است که در حالت فعلی قادر به تشکیل دولت ائتلافی نیست و این مساله به ضرر اردوغان و هم قطاران وی خواهد بود و دلیل آن این است که دولت‌های ائتلافی راحت‌تر از پا در می‌آیند و به راحتی می‌توانند توسط آمریکایی‌ها در داخل ترکیه مدیریت شوند. به طوری که باتوجه به تجارب گذشته دولت‌های ائتلافی قادر به پیگیری منافع ملی در حداکثر ممکن نیستند و مجبورند حداقل منافع ملی را پیگیری کنند و دلیلش این است که باید خطوطی که توسط آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در این کشور ترسیم شده است را پیگیری کنند و به همین دلیل انتقاد از آنها شدت پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظرم در انتخابات پیش رو ممکن است حزب عدالت و توسعه حداکثر آرا را داشته باشد، اما بی‌شک از حد فعلی پایین‌تر خواهد بود که این موضوع حکایت از تضعیف آک پارتی دارد.                  

          

کد خبر : ۲۹۷۴۹۱