خبرگزاری کار ایران

رییس پیشین بانک مرکزی آمریکا:

مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای ایران غم‌انگیز خواهد بود

رییس کل پیشین بانک مرکزی آمریکا در حمایت از توافق هسته‌ای گفت: «اگر کنگره بتواند مانع توافق هسته‌ای شود، یک روز غم‌انگیز رقم خواهد خورد.»

به گزارش ایلنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، موضع «پاول ولکر» رییس پیشین بانک مرکزی آمریکا (فدرال ریزرو) را منعکس کرد.

مخالفان توافق هسته‌ای ایران در روز‌های اخیر مدعی شده‌اند که اگر کنگره آمریکا بتواند مانع توافق هسته‌ای شود، آنگاه قدرت‌های بزرگ جهان می‌توانند به عقب بازگشته و تحریم‌های سنگین‌تری  را علیه ایران اعمال کنند تا این کشور مجبور شود توافق بهتری را بپذیرد.

از طرف دیگر، بعضی از متخصصان مالی آمریکا همچون «هنری پاولسن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «جورج بوش»، و «جاکوب لو» وزیر خزانه‌داری فعلی آمریکا، معتقدند در صورتی که کنگره مانع توافق شود، قدرت‌های جهان ایران را تحریم نخواهند کرد و به این ترتیب تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شده و آمریکا منزوی می‌شود. به علاوه، دیگر بازرسی‌ و نظارت‌ آژانس بین‌المللی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت نخواهد گرفت.

«پاول ولکر» رییس فدرال ریزرو در زمان ریاست‌جمهوری ریگان و کارتر، یکی دیگر از اقتصاددانان برجسته آمریکایی است که گزینه بازگشت به تحریم‌ها و مذاکره برای توافق بهتر را رد می‌کند.

ولکر گفت: «فکر می‌کنم این توافق باید تایید شود. روزی که کنگره توافق را متوقف کند، روز غم‌انگیزی خواهد بود.»

وی در رابطه با ادعای مخالفان توافق هسته‌ای ایران مبنی بر این‌که اگر کنگره توافق را رد کند تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور تصویب خواهد شد و توافق بهتری به دست خواهد آمد، گفت: «فکر نمی‌کنم این سناریو خیلی محتمل باشد. چرا که قدرت‌هایی که مدت‌ها زمان و انرژی را صرف مذاکرات کرده‌اند و همچنین ایران، تمایلی برای انجام مجدد مذاکرات را نخواهند داشت.»

ولکر در بررسی حالتی که کنگره توافق را رد کرده و آمریکا به صورت یکجانبه و انفرادی  علیه ایران تحریم‌های جدید وضع کند، گفت: «اعمال یک‌جانبه تحریم‌ها خیلی دشوار است. برای اینکه بتوان تحریم‌ها را به صورت موثر اجرا کرد، به تلاشی چند جانبه نیاز است. این درحالی است که همراهی سایر کشور‌ها با آمریکایی که موضع خود را نقض کرده است، دور از انتظار است.»

رییس پیشین فدرال ریزرو ادامه داد: «این ایده که ما تمامی کشور‌های جهان از جمله متحدان خود را تحریم کنیم، قابل قبول نیست.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می‌تواند توافق را دور بزند، گفت: «ظرفیت اطلاعاتی ترکیبی ایالات متحده آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و کشور‌های اروپایی، احتمال اینکه ایران به صورت مخفیانه فعالیت‌های تسلیحاتی انجام دهد را بسیار کم می‌کند.»

کد خبر : ۲۹۸۸۹۶