خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در یونان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

حزب پاسوک یا نئو دموکرات‌ها روی کار خواهند آمد

استعفای سیپراس و کناره‌گیری او از منصب نخست‌وزیری برگی دیگر از نمایشنامه آتن را ورق زد و همچنان اتحادیه اروپا و خصوصاً آلمان بر موضع خود پافشاری می‌کنند. اما اینکه خروجی انتخابات یونان چه خواهد بود موضوعی است که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

«قاسم محبعلی» سفیر سابق ایران در یونان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کناره‌گیری نخست‌وزیر یونان از قدرت گفت: استعفای سیپراس تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. چراکه وی پس از رفراندوم، با اتحادیه اروپا سر میز مذاکره نشست و شرایط سخت‌تری را از اتحادیه پذیرفت و در داخل حزب سیریزا دچار اختلاف شد و به موازات آن با حزب راستگرای یونان ائتلاف کرده بود که حدود 40 نفر از آنها با طرح و موافقت‌نامه اتحادیه مخالفت کردند و عملاً اکثریت دولت خود را از دست داده بود و بر سر دو راهی قرار گرفت.یعنی سیپراس یا باید به سمت انتخابات می‌رفت یا اینکه باید با احزاب راست ائتلاف می‌کرد.

وی ادامه داد: سیپراس بسته‌های حمایتی اتحادیه را با حمایت احزاب راست به تصویب رسانده بود و دلیلش این بود که حزب سیریزا با این موضوع موافق نبود و نتوانسته بود اکثریت را با خود همراه کند. لذا مجموع این اتفاقات باعث شد تا اوضاع به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پیش برود.

سفیر سابق ایران در مالزی در خصوص دلایل ناموفق بودن همه‌پرسی یونان و مقابله با اتحادیه اروپا گفت: اصولاً محبوبیت احزاب چپ در اروپا زمانی اوج می‌گیرد که بحران اقتصادی به وجود آید و در نتیجه یک استراتژی یا برنامه سیاسی به روی کار نمی‌آیند و معمولاً بر اساس بحران روی کار می‌آیند. همینطور زمانی که بحران‌های اجتماعی مانند مهاجرت‌ها، دعواهای مذهبی و منازعات قومی- نژادی به وجود می‌آیند احزاب راستگرا روی صحنه سیاست می‌روند که در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و اتریش همین موضوع عملی می‌شود و حضور راستگراها در این اوقات اوج می‌گیرد.

وی افزود: در یونان، زمانی که بحران اقتصادی به وجود آمد، اهداف و وضعیت احزابی مانند حزب نئودموکراتیک که پس از جنگ جهانی دوم تاکنون قدرت را در دست داشتند، دچار افول شد و طرفداران حزب پاسوک به سمت چگراها که تا قبل از دهه 90 کمتر از پنج درصد آراء ار به خود اختصاص می‌دادند متمایل شدند. اگر به طور سطحی نگاهی بر آرای حزب سیریزا در یونان بیاندازیم متوجه این موضوع می‌شویم که آرای این حزب از پنج درصد در سال 2007 به 40 درصدر افزایش یافت که این موضوع یک مساله بسیار عجیبی در نظام سیاسی اروپا به شمار می‌رود. زمانی که سیپراس به قدرت رسید، از همه‌پرسی به عنوان یک ابزار استفاده کرد تا بتواند امتیازات بیشتری را از اتحادیه کسب کند تا اتحادیه اروپا با اعطای این امتیازات باعث شود تا یونان از این اتحادیه خارج نشود.

زمانی که رفراندوم برگزار شد و رای خوبی در این موضوع کسب شد، سیپراس با مشکلات بیشتری روبه‌رو شد. چراکه اتحادیه و کشورهای کمک‌کننده به یونان موضع خود را تغییر ندادند و همه‌پرسی عملاً علیه خودش تمام شد و باعث شد تا شکافی عظیم در حزب سیریزا به وجود آید و نهایتاً موجب شد تا سیپراس به اشتباهات خود اعتراف کند و نهایتاً استعفاء داد.

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص انتخابات آتی یونان و اینکه چه حزبی روی کار خواهد آمد، گفت: در حالت فعلی نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که کدام حزب به روی کار می‌آید و خیلی زود است تا در این‌باره اظهار نظر کنیم.البته سیپراس راه‌های دیگری داشت که به کارش ادامه دهد. مثلاً می‌توانست با حزب نئودموکراتیک ائتلاف کند و حتی می‌توانست دولت اقلیت را به وجود آورد. اکنون باید دید که آیا حزب نئو دموکراتیک می‌تواند دولت را تشکیل دهد یا خیر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور سنتی احزاب چپ و راست افراطی در اروپا از اقبال کمی برخوردار هستند و کمتر می‌توانند بر کشورهای اروپایی حکومت کنند و تنها در شرایط بحرانی روی کار می‌آیند و مجدداً افول می‌کنند لذا به آنها دولت مستاجر می‌گویند و از دوام کمی برخوردارند. به نظر می‌آید یا حزب چپ میانه یعنی پاسوک به روی کار می‌آید یا اینکه حزب راست مرکزی یعنی نئودموکرات‌ها زمام امور یونان را به دست می‌گیرند. به طوری که برنامه‌های آنها هم‌سو با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی است.      

کد خبر : ۲۹۹۲۱۰