خبرگزاری کار ایران

هاآرتص گزارش داد:

تلاش‌های نافرجام اسرائیل و افزایش حمایت از توافق در آمریکا

مقام‌های رژیم‌ صهیونیستی اقدام‌های زیادی برای کاهش محبوبیت توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انجام دادند با این حال شمار هواداران این توافق در میان مقام‌ها و شهروندان آمریکایی در حال افزایش است.

به گزارش ایلنا به نقل از هاآرتص، محبوبیت جهانی و شمار هواداران توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و به ویژه در میان سناتور‌ها و نمایندگان این کشور به رغم تلاش‌های فراوان رژیم صهیونیستی در حال افزایش است.

کمپین لغو توافق هسته‌ای نیز به پایان کار خود نزدیک شده است و آخرین امید «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی و شماری از جمهوری‌خواهان برای از بین رفتن این توافق، انجام اقدام اشتباهی از ایران بود که این امید نیز از میان رفت.

حمایت‌ها از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در حوزه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نیز به رغم برخی پیش‌بینی‌ها افزایش یافت به گونه‌ای که، «کلیر مک‌کاسکیل» سناتور دموکرات ارشد ایالت میسوری و «جو دونلی» سناتور دموکرات ایالت ایندیانا که انتظار می‌رفت به عنوان سناتورهای میانه‌رو علیه توافق رای دهند، اخیرا حمایت قاطع خود را از این توافق اعلام کردند.

 «جری نادلر» نماینده نیویورک و عضو حزب دموکرات این ایالت نخستین قانون‌گذار یهودی به شمار می‌رود که به صورت رسمی حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده است به گونه‌ای که، اقدام وی به عنوان مهر تایید حمایت یهودیان از موضع دولت آمریکا و همین‌طور ایجاد تزلزل در راه افرادی به شمار می‌رود که با تصویب توافق هسته‌ای مخالف هستند.

مخالفت در میان مقام‌های واقع‌گرای آمریکا به میزانی کاهش پیدا کرده است که به نظر می‌رسد احتمال مسدود کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و عبور از وتوی احتمالی اوباما دیگر نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

جمهوری‌خواهان نیز نیاز دارند دموکرات‌ها به «چاک شومر» سناتور ارشد دموکرات نیویورک و «رابرت منندز» سناتور ارشد ایالت نیوجرسی به عنوان مخالفان اصلی توافق بپیوندند اما، به نظر می‌رسد دسترسی به این هدف بسیار دور از دسترس باشد.

اوباما نیز تلاشی برای ممانعت از عبور مقام‌های منتخب حزب خود از خطوط قرمز نمی‌کند. ۷۰ درصد دموکرات‌ها خلاف نتیجه شماری از نظرسنجی‌ها که از شهروندان آمریکایی انجام شد، از توافق هسته‌ای حمایت کردند. بسیاری از اعضای کنگره آمریکا و سنای این کشور با در نظر گرفتن انتخابات مجدد آینده و اولویت‌های این انتخابات تلاش می‌کنند هوادارن خود را ناامید نکنند.

شماری از منتقدان بر این باور هستند که اگر جمهوری‌خواهان کمی بیشتر وضعیت خود را بررسی می‌کردند، باید شماری از اعضای حزب خود را هوادار توافق نشان می‌دادند و سپس این توهم را ایجاد می‌کردند که رای صادره در نتیجه وجدان اعضای حزب بوده است و نه تصمیم سیاسی این گروه.

صحبت‌های اخیر «باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز نشان می‌دهد که تنها توافق موجود همین توافق است و به این ترتیب بهتر است دنبال توافق دیگری نباشند.

تمام بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز اگرچه تمام خواسته‌های متخصصان و مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی آمریکا را برآورده نمی‌کند اما، تنها سند توافق موجود است.

نامه درخواستی ۲۶ مقام سابق اسرائیلی عضو جامعه یهودیان مقیم آمریکا از اعضای کنگره این کشور مبنی بر تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نیز سند دیگری است که نشان می‌دهد دست بالا در حال حاضر با مقام‌های کاخ سفید است.

بسیاری از مخالفان رژیم صهیونیستی نیز از افزایش حمایت از توافق هسته‌ای ایران و رگوه ۱+۵ در میان یهودیان خرسند هستند و آن‌ را عاملی برای از بین رفتن به اصطلاح اعتبار کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل «آیپک» می‌دانند.

به عبارت دیگر دو دستگی ایجاد شده میان جامعه یهودیان باعث روبه‌رو شدن مخالفان اوباما با افراد سرکشی شده است که عامل شکست خود در این روند بودند.

«راند پاول» سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی آمریکا نیز اخیرا با محکوم کردن شماری از سناتورهای ارشد این کشور که با دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از عربستان سعودی در تلاش برای از بین بردن روند مذاکرات هسته‌ای و همین طور عدم تصویب توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در کنگره آمریکا بودند، گفت: «بسیار اسفناک است که سناتور باب منندز و شمار دیگری از افرادی که از همکار نامیدن آن‌ها شرم دارم، به کشور خود خیانت کردند و امنیت ملی کشور خود را به خطر انداخته و به این ترتیب جیب‌های خود را با پول نفت عربستان سعودی به منظور از بین بردن توافقی که می‌تواند از رقابت تسلیحاتی در منطقه آشوب زده خاورمیانه جلوگیری کند، پر کرده کرده‌اند.»

وی افزود که برای ادعاهای خود علیه سناتورهای آمریکایی مدارک مستدل و غیرقابل بحثی در اختیار دارد.

پاول تاکید کرد: «بسیار مشتاق هستم از سناتور منندز درباره دلایل وی برای رای دادن علیه توافق ایران بپرسم. اینکه دلیل مخالفت وی با توافق میلیون‌ها دلاری رشوه‌ای است که از دوستان سعودی خود دریافت کرده است یا دلیل آن حس میهن پرستی صادقانه وی است. تمایل دارم بپرسم چه راه حل‌های منطقی دیگری برای پایان دادن به وضعیت بغرنج کنونی و خصومت‌هایی که نزدیک به سه دهه با تهران ادامه پیدا کرده‌اند، در نظر دارد. اطمینان دارم که وی برای هیچ یک از پرسش‌های من پاسخی ندارد زیرا، بهتر از من می‌داند که فساد در اعماق دستگاه سیاسی ما ریشه دوانیده است.»

کد خبر : ۲۹۹۴۶۴