خبرگزاری کار ایران

میریوسفی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کشورهای منطقه دریافته‌اند که اوضاع سوریه باید آرام شود

سوریه به وضعیتی رسیده است که هزینه‌ها در آن بسیار بالا رفته و به وضعیت غیرقابل تحملی برای کشورهای مخالف ثبات در منطقه رسیده است و این کشورها را به تدریج به تجدیدنظر در سیاست خود وادار می‌کند.

«علیرضا میریوسفی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره استفاده گروهک تروریستی داعش از گازهای شیمیایی در شهر حلب سوریه تصریح کرد: موضوع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه، موضوعی چندلایه و پیچیده است که از دو سال قبل فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این بازی در ابتدا بیش از آن که به عنوان یک سلاح استراتژیک برای تغییر واقعیت‌های میدان نبرد استفاده شود، یک ابزار سیاسی به منظور تحریک دولت‌های خارج از منطقه برای درگیری مستقیم و عمیق‌تر در بحران سوریه در نظر گرفته می‌شد. رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه دو بار با استفاده از این حربه، آمریکا را تا آستانه مداخله نظامی مستقیم در سوریه پیش بردند که هر دو بار با هوشیاری دولت سوریه و کمک و همفکری کشورهای دوست دمشق به اهداف خود نرسیدند. با این حال در ماه‌های اخیر، داعش و گروه‌های تکفیری خطرناک در سوریه شروع به استفاده وسیع و راهبردی از این سلاح‌های مرگبار به منظور جبران شکست‌های خود و به عنوان یک سلاح موثر برای تغییر واقعیت‌های میدان نبرد کرده‌اند که یک تغییر عمده است. دو هفته قبل شورای امنیت قطعنامه‌ای به منظور تحقیق درباره استفاده از گاز کلر در سوریه تصویب کرد.
 
در همان زمان دولت سوریه اعلام کرد که مدارک به کارگیری گاز کلر توسط تکفیری‌ها را در اختیار شورای امنیت قرار داده است. هفته قبل هم مقام‌های نظامی آمریکا و قبل از آن آلمان اعلام کردند شواهد قطعی از استفاده داعش از گاز خردل و سلاح‌های شیمیایی یافته‌اند. در خصوص بحث اخیر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و شهرهایی که درگیری در آنها در جریان است، اگر چه این گزارش در رسانه‌های داخلی و خارجی متعددی منتشر شده و با وجودی که شکی در جنایتکار بودن داعش نبوده و نیست،  اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای نمی‌توان تحلیل خیلی دقیقی از این مساله ارائه کرد و باید منتظر بود تا گزارش‌ها و داده‌های جدید  منتشر شود  تا بتوان تحلیل به جا و درستی از ابعاد این موضوع ارائه کرد.
 
سخنگوی سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل با تاکید بر وخامت اوضاع فعلی سوریه گفت: ایران دو سال قبل طرح چهار ماده‌ای را در رابطه با سوریه پیشنهاد داد که این طرح بعد از رایزنی با کشورهایی نظیر ترکیه، قطر و مصر به سایر کشورهای عضو سازمان ملل متحد هم ارائه شد. در هفته‌های اخیر این طرح به روز رسانی شده و با تغییراتی در دستور کار قرار گرفته است. چارچوب کلی طرح جدید همان طرح چهارماده‌ای قبلی است که با توجه به تحولات دوسال اخیر ملاحظات جدیدی در آن وارد شده است. 
 
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: زمانی که استفان دی‌ میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به ایران آمد، یک سری پیشنهادها را ارائه داد که ایده‌های اولیه محسوب ‌شده و می‌بایست روی آن کار ‌شود. به طور کلی دولت سوریه آمادگی بررسی طرح‌ها و پیشنهادهای جدید را دارد. اما یکی از مشکلات جدی اقدام‌ها و تحرکات مخرب برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه در امور سوریه است.
 
وی با اشاره به تحولات میدانی چند ماه اخیر در سوریه افزود: فراز و نشیب در جبهه‌های نبرد چیزی است که در سال‌هایی که از بحران سوریه می‌گذرد، شاهد آن بوده‌ایم. با این حال به نظر من تغییرات تعیین کننده‌ای را در هفته های گذشته در محیط پیرامونی سوریه شاهد بوده‌ایم.  به نظر می‌رسد که در دو سه ماه اخیر و خصوصاً بعد از برجام، نشانه‌هایی از تعدیل مواضع ترکیه و حتی تا حدودی عربستان در بحث سوریه دیده می‌شود و این احتمال وجود دارد که آنها واقع‌بینی بیشتر در موضوعات مربوط به سوریه از خود نشان دهند. به عنوان یک أصل کلی  کشورها در عرصه بین‌المللی  به طور عام و در خاورمیانه به طور خاص به دو دسته خواستار ثبات و مخالف ثبات تقسیم می‌شوند. برخی کشورها منافعشان در ثبات منطقه تعریف می‌شود و از وضعیت فعلی‌شان راضی هستند و برخی خود را بازنده تحولات سال‌های اخیر می‌بینند. بدون شک منافع ایران و ترکیه در بی‌ثباتی و تجزیه کشورهای همسایه نبوده و نیست و به همین خاطر شخصا فکر می‌کنم جای کار زیادی برای کار با ترکیه وجود دارد. 
 
میریوسفی در خصوص سیاست‌های ترکیه و اقدام‌های که از جانب این کشور در سوریه پیاده می‌شود، خاطر نشان کرد: بدون شک منافع بلندمدت این کشور در برقراری ثبات و حفظ امنیت و یکپارچگی کشورهای همسایه‌اش است یعنی ترکیه مانند ایران از برقراری ثبات در منطقه ضرر نخواهد کرد و بسترهای همکاری در این زمینه وجود دارد.  امیدواریم تحولات میدانی در سوریه ، کشورهای منطقه را به این جمع‌بندی برساند که همگی باید به دنبال حفظ ثبات در منطقه باشند و معضلات منطقه راه حل نظامی ندارد. این واقع‌بینی باعث می شود طرح‌های خطرناک و موهوم مثل تجزیه عراق و سوریه به سه تا چهار منطقه مستقل کنار گذاشته شوند.
 
وی در پایان عنوان کرد: به همین خاطر به نظر می‌رسد که زمان ایده‌پردازی‌های توهم‌آمیز گذشته است. چراکه سوریه به وضعیتی رسیده است که هزینه‌ها در آن بسیار بالا رفته و به وضعیت غیرقابل تحملی برای کشورهای مخالف ثبات در منطقه رسیده است  و این کشورها را به تدریج به تجدیدنظر در سیاست خود وادار می‌کند، چرا که گسترش تروریسم محدوده نمی‌شناسد و نمی‌توان آن را به مرزهای خاصی محدود کرد.  

 

 

کد خبر : ۲۹۹۸۵۱