خبرگزاری کار ایران

«تام کارپر» به عنوان سی‌امین سناتور دموکرات از برجام حمایت کرد

شمار سناتورهای دموکراتی که از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ حمایت می‌کنند، با اضافه شدن سناتور ایالت «دلاویر» به ۳۰ نفر رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، «تام کارپر» سناتور دموکرات ایالت دلاویر حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را اعلام کرد و به این ترتیب شمار سناتورهایی که از این توافق حمایت می‌کنند به ۳۰ نفر رسید.

سناتور ایالت دلاویر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را «تاریخی» و یک «فرصت دگرگون کننده» توصیف کرد که می‌تواند برای صلح در خاورمیانه مفید باشد.

کارپر انتقادهای وارد شده به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را ناشی از فقدان مطالعه این توافق دانست و گفت: «آمریکا و پنج متحد مذاکره کننده این کشور به توافقی تاریخی به منظور پایان دادن به احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای سال‌ها یا شاید برای همیشه دست پیدا کردند.»

وی افزود: «توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به این کشور فرصت می‌دهد اقتصاد خود را بازسازی کند.»

سناتور دموکرات ایالت دلاویر سه دلیل برای اثبات حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ارائه کرد:

۱. توافق هسته‌ایَ ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد.

۲. توافق هسته‌ای باعث می‌شود ایران بازرسی‌های سرزده را بپذیرد.

۳. برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران منوط به اجرای مفاد توافق توسط ایران است.

وی همچنین از ایرادهایی که به ویژه جمهوری‌خواهان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق هسته‌ای وارد می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: «مخالفان بر این موضوع اصرار دارند که آمریکا نمی‌تواند به ایران اعتماد کند. با این موضوع موافق هستم. این در حالی است که باور دارم «محمد جواد ظریف» وزیرخارجه ایران و تیم همراه وی با نیت خوبی مذاکرات را به پایان رساندند.»

کارپر با ابراز اینکه توافق هسته‌ای هر گزینه دیگری را کنار می‌زند، تاکید کرد: «این یک توافق خوب است.»

صد‌ها خاخام یهودی قرار است هشتم سپتامبر آینده تظاهراتی در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در واشنگتن برگزار کنند.

حدود هزار و ۱۰۰ خاخام در حمایت از تظاهرات علیه توافق هسته‌ای نامه‌ای را که قرار است به کنگره تحویل داده شود، امضا کرده‌اند.

کد خبر : ۳۰۰۷۸۵