خبرگزاری کار ایران

منابع دموکرات:

جو بایدن در انتخابات ۲۰۱۶ کاندید نمی‌شود

دموکرات‌های آمریکا بر این باورند که معاون رییس‌جمهوری این کشور در انتخابات درون حزبی ۲۰۱۶ در مقابل کلینتون قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ایلنا، پولیتیکو در گزارشی احتمال شرکت «جو بایدن» معاون رییس‌جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ را بررسی کرده است.

طبق این گزارش نظرسنجی اولیه در ایالت‌هایی که احتمال پیروزی دموکرات‌ها در آن‌ها بیشتر است، نشان داد تقریبا از هر ۱۰ نفر دموکرات، هشت نفر بر این باورند که بایدن در انتخابات ۲۰۱۶ کاندید نمی‌شود.

این گزارش، نتیجه بررسی هفتگی «پولیتیکو» از دو حزب اصلی آمریکا، با استفاده از نظرات استراتژیست‌ها، فعالان اجتماعی و سیاسی و کارمندان ایالت‌های «آیووا» و «نیو همپشایر»، است.

یکی از دموکرات‌های نیوهمپشایر در این رابطه گفت: «بایدن واقعا انسان خوبی است و دموکرات‌های نیوهمپشایر وی را دوست دارند، اما تصور این مساله که معاون رییس‌جمهوری در شرایط دشواری که پس از فوت پسرش، وی و خانواده‌اش با آن روبه‌رو هستند، وارد این رقابت دشوار شود، آن هم در شرایطی که رقیبش «هیلاری کلینتون» از لحاظ مالی، تعداد هوادار و کمپین، مزیت دارد، بعید است.»

دموکراتی دیگر از ایالت آیووا می‌گوید: «نگاهی بی‌طرفانه به شانس پیروزی بایدن در رقابت با کلینتون، روشن می‌کند که وی نباید برای انتخابات درون حزبی، کاندیدا شود.»

بایدن نشست‌های زیادی با حامیان مالی، مشاوران و استراتژیست‌های سیاسی برگزار کرده‌است، اما از هر ۱۰ دموکرات، هشت نفر بر این باورند که وی در ‌‌نهایت وارد رقابت نمی‌شود. آن‌ها می‌گویند که دیگر برای ورود به صحنه رقابت دیر شده است و بایدن تنها در صورتی برای پیروزی شانس دارد که «هیلاری کلینتون» هواداران خود را به خاطر مساله‌ای که در رابطه با ایمیل‌های شخصی وی ایجاد شده است، از دست بدهد.

دموکرات دیگری از آیووا گفت: «بایدن کمی تمایل نشان می‌دهد، اما در ‌‌نهایت کاندیدا نمی‌شود. اکنون دیگر دیر شده و برای وی راهی به کاخ‌سفید وجود ندارد.»

یکی دیگر از دموکرات‌های نیوهمپشار، مانند سایر شرکت کنندگان این نظر‌سنجی، با شرط نا‌شناس بودن ‌گفت: «اگر مساله ایمیل‌های کلینتون به شکل فاجعه‌باری برایش اثر منفی نداشته باشد، بایدن باید به حرف همسر خود گوش کرده و وارد رقابت درون حزبی نشود.»

بسیاری از شرکت کنندگان در نظر سنجی پولیتیکو، به شرایط نامساعد خانوادگی بایدن اشاره کردند و اینکه همسر و فرزند دیگر وی تمایلی به حضور در انتخابات دیگری را ندارند. چراکه بایدن در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده بود.

نظرسنجی پولیتیکو از دموکرات‌های دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر در رابطه با حضور و یا عدم حضور بایدن در انتخابات ۲۰۱۶ در نمودار‌های زیر خلاصه می‌شود.

چندی دیگر از دموکرات‌های آیووا و نیوهمپشایر در رابطه با نامزدی بایدن در انتخابات 2016 آمریکا گفتند:

"بایدن از لحاظ زندگی شخصی و حرفه‌ای، خیلی برای من قابل احترام است. اما زمان وی گذشته‌ است و کلینتون آمادگی بیشتری دارد."  

"اول و مهم‌تر از همه، بایدن یک دموکرات وفادار است، بنابراین باید بداند که ورود دیر هنگامش به صحنه رقابت برای حزب خوب نیست. اگر بایدن کاندیدا شود، احترام و اعتباری که تاکنون جمع کرده است را خدشه‌دار می‌کند."

"نامزدی بایدن تنها باعث تفرقه در حزب دموکرات می‌شود."

البته تعدادی از شرکت‌ کنندگان در این نظرسنجی با نامزدی بایدن در انتخابات 2016 موافق بودند. مانند یکی از دموکرات‌های نیوهمپشایر که می‌گوید: «چرا که نه؟ بایدن سال‌های آخر حرفه‌ی خود را سپری می‌کند و کلینتون انگار برای از بین بردن شانس‌های پیروزی خود تلاش می‌کند.»

کد خبر : ۳۰۱۰۸۷