خبرگزاری کار ایران

اوباما و ملک‌سلمان درباره ایران رایزنی کردند

رئیس‌جمهوری آمریکا در دیداری با پادشاه عربستان‌سعودی در کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و دیگر مسائل منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست خود با «ملک سلمان» پادشاه عربستان‌سعودی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و دیگر مسائل مهم منطقه‌ای رایزنی کردند.

اوباما در دیدار با ملک‌ سلمان که در دفتر «خاگدیس» برگزار شد، گفت که بار دیگر نه تنها بر روابط دوستانه شخصی خود بلکه، بر روابط نزدیک دو کشور تاکید می‌کند.

ملک‌سلمان نیز بر روابط عمیق و قوی عربستان‌سعودی با ایالات متحده تاکید کرد.

رهبران آمریکا و عربستان‌ سعودی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و همین‌طور مسائل مربوط به آن گفت‌و‌گو کردند.

اوباما بار‌ها به متحدان خود اطمینان داده است که توافق هسته‌ای نه تنها برای متحدان ایالات متحده در حوزه خلیج فارس تهدید محسوب نمی‌شود، بلکه امنیت منطقه را نیز تضمین می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این دیدار گفت که نگرانی‌هایی درباره بحران درگیری‌ها در سوریه وجود دارد و بر دست‌یابی به یک روند انتقال سیاسی و پایان دادن به درگیری‌ها تاکید کرد.

اوباما درباره مسائل دیگر منطقه‌ای از جمله یمن گفت: «به وضوح دوره فعلی زمان چالش برانگیزی برای بحث درباره مسائل جهانی به ویژه در خاورمیانه به شمار می‌آید.»

وی افزود: «نگرانی‌های مشترکی برای ایجاد یک دولت کاربردی در یمن و همین‌طور اقدام فوری برای حل بحران انسانی در این کشور وجود دارد.»

 «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان‌ سعودی در کنفرانسی خبری گفت: «پادشاه عربستان‌ سعودی از تضمین‌های ارائه شده پس از رایزنی‌های دو ماه اخیر با متحدان خود در اروپا و دیگر نقاط جهان خشنود است.»

وی افزود: «بر این باور هستیم که این توافق با جلوگیری از ایران در دست‌یابی به توانایی هسته‌ای به امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند.»

وزیر خارجه عربستان‌سعودی گفت که رهبران دو کشور همچنین درباره تقویت همکاری نظامی و ارائه تجهیزات و فن‌آوری نظامی توافق کردند.

کد خبر : ۳۰۲۵۷۱