خبرگزاری کار ایران

اردوغان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

بحران پناهجویان حاصل چشم‌پوشی از تحولات سوریه و عراق است

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» به ارائه توضیحات در ارتباط با مسائل روز پرداخت. اردوغان در این مصاحبه به خصوص در ارتباط با وضعیت پناهجویان سوری و همچنین مبارزه با داعش و پ‌ک‌ک صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، اردوغان همه کشورهای غربی را مسئول وضعیت پناهجویان سوری دانست و گفت: «به اعتقاد من همه کشورهای غربی در این زمینه مقصر هستند.»

اردوغان که پیش از این اروپا را متهم کرده بود که دریای مدیترانه را به گورستان تبدیل کرده است، در پاسخ به پرسشی در این‌باره گفت: «من عمدا این جمله را به کار بردم. زیرا چنین وضعیتی مطرح است. کشورهای ساحلی دریای مدیترانه فقط نگران هستند که این پناهجویان به کشور آن‌ها نروند. به سرنوشت آن‌ها اهمیت نمی‌دهند. ولی ما چنین نگاهی نداریم، اگر به مرزهای ما آمده باشند، قبل از هر چیز آن‌ها را می‌پذیریم، مهمان می‌کنیم و اگر برخی از آن‌ها باید به کشورشان بازگردانده شوند، آن‌ها را مسترد می‌کنیم. اگر امکان میزبانی را در کشور خود داشته باشیم، از آن‌ها به عنوان مهمان نگهداری می‌کنیم.»

اردوغان در ادامه با اشاره به اینکه تعداد پناهجویان سوری و عراقی که به ترکیه پناه آورده‌اند، از مرز دو میلیون نفر فرا‌تر رفته است، گفت که کشورهایی نظیر یونان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، مجارستان و سایر کشور‌ها در خصوص پذیرفتن پناهجویان، می‌توانند همانند ترکیه رفتار کنند ولی متاسفانه این کار صورت نگرفته است.

اردوغان گفت: «یک وزیر آلمانی می‌گوید که ترکیه آن‌ها را بپذیرد و بعدا که وارد ترکیه شدند، ما از میان آن‌ها انتخاب کنیم و به آلمان ببریم. یک سفیر دیگر اروپایی حرف‌های مشابهی می‌زند. این چه نگرشی است، درک این مساله غیر ممکن است. همانطور که من مسئولیتی بر عهده دارم، آن‌ها هم مسئولیت دارند و ما باید از طریق عملیات مشترکی برای آزادی این انسان‌ها فرصتی ایجاد کنیم. تصویری که کمی پیش نشان دادید را نمی‌خواهیم دیگر مشاهده کنیم.»

اردوغان گفت که وضعیت پناهجویان که امروز شکل گرفته حاصل چشم‌پوشی از تحولاتی است که در سوریه و عراق اتفاق افتاد. 

وی افزود: «هیچ‌گاه تمایلی برای مداخله در سوریه وجود نداشت.»

اردوغان با اشاره به اینکه بعد از حوادث کوبانی، ترکیه از ۲۲۰ هزار نفری که از این منطقه متواری شدند، میزبانی کرد، گفت: «در حال حاضر ۸۰ هزار نفر از این ۲۲۰ هزار نفری که از کوبانی به ترکیه آمده بودند، بازگشتند. ولی بقیه هنوز در ترکیه به سر می‌برند. به عبارت دیگر در اینجا هم با همه دشواری‌ها مهمان‌نوازی خود را انجام دادیم و انجام می‌دهیم.»

اردوغان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از پ‌ک‌ک و داعش کدام یک بیشتر امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کنند، گفت: «همه گروه‌های تروریستی را در داخل به عنوان تهدید تلقی می‌کنیم. ولی تهدید پ‌ک‌ک در درجه اول قرار دارد. در خصوص حملات تروریستی در داخل ترکیه، پ‌ک‌ک از همه تهدید‌ها بزرگ‌تر است. داعش در حال حاضر برای ما در خارج از کشور تهدید به شمار می‌رود. اگر قرار باشد رتبه‌بندی کنیم، رتبه‌بندی به این شکل است. در مبارزه با پ‌ک‌ک، تا به امروز بیش از ۵۰ هزار نفر تلفات داده‌ایم. به همین خاطر پ‌ک‌ک در درجه نخست و داعش در درجه دوم قرار دارد. مبارزه ما با هر دوی آن‌ها با قاطعیت ادامه پیدا خواهد کرد.»

کد خبر : ۳۰۳۴۳۶