خبرگزاری کار ایران

تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا:

لشکرکشی بریتانیا به سوریه تنها یک تهدید است

شرایط فعلی اقتصادی بریتانیا به گونه‌ای نیست که این کشور بخواهد همانند جنگ عراق و افغانستان وارد میدان شود. چراکه بریتانیا از نظر سیاسی و اقتصادی در حال ترمیم به سر می‌برد و به آرامی در حال خروج از بحران است.

«مجید تفرشی» کارشناس مسائل بریتانیا با اشاره به موضوع رای‌گیری در پارلمان بریتانیا برای حضور نظامی در سوریه برای  مبارزه با گروه تروریستی داعش، به خبرنگار ایلنا گفت: هم اکنون معضلی که در جامعه بریتانیا وجود دارد، این است که در ابتدای جنگ سوریه دولت‌های حامی ایالات متحده به خصوص دولت بریتانیا، بر این باور بودند که دولت بشار اسد مانند دولت‌های کشورهای دیگر که می‌توان به لیبی یا یمن اشاره داشت، به راحتی سقوط خواهد کرد و واقعیت بر این امر استوار شد که این اتفاق رخ نداد و می‌بینیم که دولت اسد همچنان در سوریه پابرجاست.

وی ادامه داد: در این فاصله چهره‌ بریتانیا و متحدان آمریکا که با دولت اسد مخالف بودند، مقداری بیشتر عیان شد. مهمترین وجه این موضوع این بود که گرو‌ه‌های سلفی و تکفیری از بطن اینها بیرون آمدند و در اینجا بریتانیا و آمریکا با جنگی روبه‌رو شدند که دو طرف قضیه از سمت آنها ناخواسته بود. البته آنها تلاش کردند توجه جناح‌های معتدل‌تر گروه‌های تکفیری را به سمت خود جلب کنند که در عمل گروه‌هایی که معتدل شناخته می‌شدند یا قدرتی را در دست نداشتند یا اصلاً گروه معتدل تروریست ضد سوری وجود نداشت. یعنی گروه های سکولار وجود داشتند و به ترتیب این گروه‌ها از صحنه عمل حذف شدند و در ادامه با گسترش فعالیت‌های تروریستی هواداران داعش در اروپا و تا سطح کمی در آمریکا و مهمتر از آن رفتن هواداران داعش و پیروان تفکر تکفیری – سلفی به سوریه، باعث شد تا این خطر در داخل خاک بریتانیا به یک خطر به القوه تبدیل شود.

در این فاصله نهایتاً بریتانیا دست به یک اقدام زد که آن هم بمباران مواضع داعش بود که البته در این موضوع جای بحث است که شاید آنها مواضع دولتی را بمباران کرده باشند که متاسفانه جزئیات زیادی از آن منتشر نشده است.

این تحلیلگر مسائل اروپا با تاکید بر اینکه ورود بریتانیا به جنگ زمینی در سوریه هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت، تاکید کرد: هم اکنون بحث لشکرکشی به سوریه مطرح شده است که به نظر بیشتر به یک تهدید شبیه است تا یک واقعیت و باید بگویم لشکرکشی که پارلمان بریتانیا نسبت به آن احساس تمایل کرده است به چند دلیل اجرایی نخواهد شد. اولین دلیل در حوزه اقتصادی قابلیت طرح و بحث دارد. به طوری که شرایط فعلی اقتصادی بریتانیا به گونه‌ای نیست که این کشور بخواهد همانند جنگ عراق و افغانستان وارد میدان شود. چراکه بریتانیا  از نظر سیاسی و اقتصادی  در حال ترمیم به سر می‌برد و به آرامی در حال خروج از بحران است لذا ورود به یک جنگ زمینی آن هم با چنین ابعادی بی‌شک طرح اصلاحات اقتصادی را به هم خواهد زد.

وی افزود: از طرف دیگر، باید این نکته را مد نظر داشت که در آستانه انتخابات حزب کارگر بریتانیا قرار داریم و تقریباً همه رهبران این حزب به طور کامل و بنیادین نه تنها مخالف دخالت نظامی بریتانیا هستند بلکه تعدادی از آنها عضو ائتلاف ضد جنگ این کشور هستند و اعلام کرده‌اند که خواهان ورود کشورشان به یک جنگ زمینی جدید نیستند. بنابراین رویای سایکس‌پیکو و تغییر نقشه‌های خاورمیانه که در جنگ جهانی اول و خصوصاً قبل و بعد از آن که بریتانیا به عنوان قدرت برتر جهانی شناخته می‌شد، در حالت فعلی برای این کشور تنها به یک رویا می‌ماند که اگر عاقلانه تصمیم نگیرد می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود و به نظرم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

تفرشی در پایان تاکید کرد: همانگونه که در روزهای اخیر هم شاهد بودیم، اخباری مبنی بر احتمال دخالت روسیه در سوریه منتشر شد که در امتداد آن پذیرش بشار اسد هم مورد نظر قرار گرفته است. بنابراین نمی‌توان این موضوع را قبول کرد که بریتانیا بخواهد خود را وارد و درگیر یک جنگ زمینی تمام عیار در سوریه بکند.         

کد خبر : ۳۰۳۷۴۹