خبرگزاری کار ایران

«جان مک‌کین» در بروکینگز:

صداقت اوباما درباره برجام جای تردید دارد

سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا با انتقاد از رئیس‌جمهوری این کشور، گفت که صداقت موجود در عملکرد کاخ سفید قابل تردید است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری موسسه بروکینگز، «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونای آمریکا در مناظره موسسه بروکینگز گفت که وجود صداقت در گفته‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور و عملکرد دولت وی در قبال برجام مورد تردید است.

سناتور ایالت آریزونا گفت: «اوباما برای استفاده از حق وتو خود در برابر کنگره به میزان کافی رای در اختیار دارد و این خبر خوبی برای افرادی است که از این توافق حمایت می‌کنند.»

مک‌کین افزود: «این نخستین بار در تاریخ است که یک رای‌گیری براساس پایه‌های مطلقا حزبی انجام می‌شود زیرا، حتی یک جمهوری‌خواه را پیدا نمی‌کنید که به نفع توافق حاضر به رای‌ دادن باشد.»

وی تصریح کرد: «این مساله به این خاطر است که یک نفر در اجرای درست رای‌گیری حزبی کار خود را به‌درستی انجام نداده است.»

مک‌کین در انتقاد از اوباما گفت که شماری از مقام‌های آمریکایی سخنان وی مبنی بر وجود تنها دو گزینه پذیرش برجام یا رد آن و جنگ به عنوان عواقب عدم پذیرش را رد می‌کنند.

وی تصریح کرد که به جز دو گزینه موجود، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد و این عدم وجود صداقت در اوباما و دولت تحت نظر وی را نشان می‌دهد.

سناتور ایالت آریزونا همچنین گفت که پذیرش یا عدم پذیرش برجام موضوعی است که باید با تمام مردم آمریکا درباره آن مناظره کرد.

 «سوزان مالونی» معاون رئیس امور داخلی در بروکینگز نیز در مناظره و در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که این یک توافق خوب است.

مالونی گفت: «توافق میان ایران و گروه ۱+۵ یک توافق خوب است زیرا از دست‌یابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند.»

وی افزود: «باید بدانیم که نمایندگان گروه ۱+۵ به ما اعلام کردند که در صورت رد توافق در کنگره به میز مذاکره باز نمی‌گردند و در عین حال ما گزینه دیگری نیز در اختیار نداریم.»

مالونی تصریح کرد: «روسیه و چین نیز در دوره‌هایی مورد تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند و این ایده که تحریم‌ها علیه ایران با همکاری اعضای گروه ۱+۵ ادامه پیدا می‌کند به نظر ساده‌لوحانه می‌رسد.»

وی تایید کرد که ایران قبل از انجام تمام مفاد برجام از انزوای خود در سطح بین‌الملل خارج می‌شود اما، کنگره باید این توافق را تایید کند.

 «بروس ریدل» رئیس پروژه‌های اطلاعاتی در بروکینگز نیز در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که اگر گمان می‌کنید توافق دیگری وجود دارد، باید بگویم که توافق دیگری در کار نیست.

ریدل با اشاره به سفر اخیر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان‌سعودی به کاخ سفید گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در منطقه و خاورمیانه تاثیر بسیاری گذاشته است و کشورهای حوزه خلیج‌فارس با این موضوع کنار آمده‌اند.

وی با اشاره به این‌که پادشاه عربستان‌سعودی با برجام موافق نبوده است، تصریح کرد که وی با این توافق کنار آمده است و برجام به عنوان یک واقعیت در خاورمیانه پذیرفته شده است.

رئیس پروژه‌های اطلاعاتی در بروکینگز به بحران درگیری‌ها در خاورمیانه اشاره کرد و گفت که برای حفظ ثبات در این منطقه باید به برجام رای مثبت داده شود.

کد خبر : ۳۰۳۸۷۳