خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیوستن عناصر القاعده به داعش باعث نگرانی الظواهری شده است

اعلام جنگ القاعده علیه داعش تنها به دلیل حضور عناصر داعش در منطقه نیست بلکه تعداد زیادی از عناصر القاعده به سمت داعش رفته‌اند که علاوه بر مسائل مالی بحث اختلافات درون‌سازمانی و سیاسی هم مطرح است.

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به اعلام جنگ القاعده علیه گروهک تروریستی داعش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اساساً داعش از القاعده انشعاب کرد. به عبارت دیگر، باید بگوییم که داعشی که در عراق و سوریه حضور دارد، برآمده از اختلافات درونی القاعده است. به نحوی که این اختلافات که در سوریه صورت گرفت، موجب شد تا ابوبکر البغدادی روی کار بیاید و نهایتاً بخش سوری و عراقی را با یکدیگر ادغام کردند که در آن موقع اعلام ولایت داعش صورت گرفت و از همان زمان رقابت در میان القاعده و داعش و حتی جبهه النصره به وجود آمد و داعش از النصره هم جدا شد.

وی افزود: داعش تصمیم گرفت که به بخش شرقی و شمالی افغانستان وارد شود که در آنجا شبکه‌هایی مانند القاعده، طالبان و حقانی‌ها حضور دارند از این رو تلاقی این گروه‌ها باعث شد تا داعش برای طالبان یک چالش به وجود بیاورد و این موضوع موجب شد تا یک سری از افراد رادیکال به داعش بپیوندند و شعبه‌ افغانی – پاکستانی در آنجا به وجود آوردند که پیوستن آنها علاوه بر محورهای مالی، دلایل اختلافات درونی و دیدگاهی هم با خود به همراه داشت.

ملازهی با تاکید بر اینکه القاعده از حرکت داعش و پیوستن نیروهایش به این گروه احساس خطر کرده است، گفت: زمانی که عده‌ای از نیروهای القاعده و طالبان به داعش پیوستند، القاعده و خصوصاً «ایمن الظواهری» رهبر این گروه از این موضوع احساس خطر کرد و چندی بعد اعلام کرد که یک شعبه هندی از القاعده به وجود آورده است تا در فیلیپین، میانمار و کشورهای هم‌جوار هند وارد عمل شوند که این موضوع تنها یک اخطار جدی برای داعش محسوب شد اما گروهک تروریستی داعش اعتنایی به این موضوع نکرد.

تعدادی از افرادی که از القاعده ناراضی بودند، با توسل به عامل پول و عنصر مالی به سمت داعش جذب شدند که در بین آنها افرادی از چچن و سین‌کیانگ چین که روزی به القاعده پیوسته بودند هم به چشم می‌خورد که داعش توانسته آنها را جذب خود کند.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی در بیان چرایی اعلام جنگ القاعده در برابر داعش عنوان کرد: به نظر می‌رسد که الظواهری از پیشروی و حضور داعش در منطقه احساس خطر کرده است چراکه اگر نیرو‌های القاعده همانند قبل به داعش بپیوندند، القاعده از هم می‌پاشد. لذا به نظر می‌رسد این اقدام تنها در حد تبلیغات باشد و اگر قرار بر به وجود آمدن جنگ باشد، بی شک این جنگ در مناطق کم‌اهمیت رخ خواهد داد که البته استراتژی داعش گسترده کردن حضور و جنگیدن در این مناطق نخواهد بود. چراکه استراتژی آنها با ترکیه، عربستان، قطر و آمریکا هماهنگ خواهد بود و در این سناریو هدف عمده تسلط بر دره فرغانه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که داعش در دره فرغانه مستقر شود، بی‌شک چین و روسیه تحت فشار قرار خواهند گرفت که این استراتژی مطابق با تصمیمات غربی‌ها خواهد بود. بنابراین باید بگویم که رهبران داعش به نفعشان نیست که جبهه حضور خود را گسترده کنند اما در بلند مدت قصد دارند با عنوان خراسان بزرگ حضور خود در این منطقه را گسترش دهند. دلیل دیگر حضور آنها در این منطقه، استقرار در منطقه «هلمند» است. این منطقه به دلیل اینکه نقطه بسیار بزرگ و مهمی برای کشت و برداشت تریاک است، اهمیت بسیار زیادی برای طالبان دارد. از این رو داعش به دلیل اینکه این منطقه می‌تواند آورده خوبی از حیث مالی برای آن داشته باشد، به دنبال نفوذ در این منطقه است اما در حالت فعلی جنگ در مناطق شمال افغانستان و بدخشان به وجود خواهد آمد.        

کد خبر : ۳۰۴۵۵۳