خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

سعودی‌ها از ورود بحاح به عدن برای ایجاد جنگ روانی استفاده می‌کنند

اغلب فعالیت‌های عربستان خصوصاً در قبال پرونده یمن یک جنگ روانی است. از جمله آنها سعی می‌کنند با ورود بحاح و چهره‌های دیگر این فکر را به جامعه بین‌الملل تزریق کند که ما توانسته‌ایم حوثی‌ها را از عدن عقب برانیم.

« احمد بخشایش اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ورود خالد بحاح به استان عدن و تقارن آن با عملیات انصارالله در مأرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در وضعیت کنونی شرایط یمن شرایط پیچیده‌ای شده است و حتی عربستان با بیش ۱۶۵ روز حمله‌ای که به نقاط مختلف یمن داشته است، متوجه شده است که راهکار نظامی نمی‌تواند در یمن راهگشا باشد و تنها گفت‌وگوهای سیاسی است که می تواند گشایش‌هایی را در یمن صورت دهد.

وی ادامه داد: انصارالله پس از مدتی مبارزه در جنوب یمن، این منطقه را به مبارزان جنوب این کشور تحویل داد تا خودشان را به صنعاء و نواحی شمال یمن که به نوعی پایگاه اصلی آنها است، برسانند. به طوری که آنها قصد داشتند به استان‌هایی مانند جازان بروند تا بتوانند استانهایی که متعلق به یمنی‌ها بوده و به دست سعودی‌ها افتاده است را از آنها پس بگیرند. دلیل تحرکات انصارالله و نیروهای آن این است که آنها نمی‌خواهند حکومت یمن توسط آنها بر سر کار بیاید و تنها می‌خواهند به عنوان یک حامی و مدافع همانند حزب‌الله لبنان پشت خط اصلی فعالیت کنند و درصدد هستند تا با گروه‌های جنوبی یمن وارد مذاکره شوند تا بتوانند دولت را تقسیم کنند.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در تایید ابزاری برخورد کردن دولت عربستان با منصور هادی گفت: مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که سعودی‌ها از منصور هادی و دولت مستعفی یمن به عنوان یک ابزار کاربردی استفاده می‌کنند. به طوری که شاهد این بودیم که خالد بحاح و هفت نفر از وزرای منصور هادی برای دومین بار وارد یمن شدند که در ارزیابی ورود وی به عدن باید به این نکته توجه داشت که اغلب فعالیت‌های عربستان  خصوصاً در قبال پرونده یمن یک جنگ روانی است. از جمله آنها سعی می‌کنند با ورود بحاح و چهره‌های دیگر این فکر را به جامعه بین‌الملل تزریق کند که ما توانسته‌ایم حوثی‌ها را از عدن عقب برانیم. حتی در ماه‌های اخیر و زمانی که خالد بحاح برای اولین بار پا به عدن گذاشت، شاهد این بودیم که عکس‌های متفاوتی در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر حضور وی در عدن منتشر شد و همچنین تصاویری از ورود وی در روزنامه‌ها و نشریات به چاپ رسید که به نوعی به افکار عمومی بفهماند که بمباران‌های عربستان کارساز بوده و از سوی دیگر هم به مقام‌های آمریکایی بفهماند که در یمن به دستاوردهایی رسیده است.

وی افزود: بعد دیگر انتشار خبر ورود بحاح به یمن این است که عربستان بتواند از پیروزی که به گمان خودش توسط بمباران‌ها به دست آورده است، بهره‌برداری کند و این موضوع را به سبک خود به غربی‌ها بفروشد. چراکه منصورهادی بارها مذاکرات با انصارالله را رد و تاکید کرده است، اگر انصارالله قطعنامه ۲۲۱۶ را اجرا نکند، هیچ مذاکره‌ای برگزار نخواهد شد.لذا باید گفت که حضور بحاح در عدن به مثابه یک جنگ و ایجاد موج روانی است تا عربستان بتواند دست پیش را داشته باشد.

بخشایش اردستانی در تشریح دلایل دخالت‌های سیاسی عربستان در یمن گفت: عربستان می‌خواهد نقش یک قَیِم را در ماجرای یمن بازی کند و دلیل این‌که اصرار دارد گفت‌وگوها در مسقط برگزار نشود، به این دلیل است که می‌داند این کشور از قدیم الایام و حتی قبل از انقلاب اسلامی رابطه خوبی با ایران دارد، بنابراین از برگزاری مذاکرات در این کشور هراس دارند چراکه سعودی‌ها معتقدند که میزبان، نقش پدر را در مذاکرات بازی خواهد کرد. لذا آنها اصرار دارند که این گفت‌وگوها در ریاض برگزار شود.

 

کد خبر : ۳۰۵۷۶۵