خبرگزاری کار ایران

سید حسن نصرالله:

مسئولیت حادثه منا بر عهده دولت عربستان است

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، با اشاره به حادثه روز گذشته در منا، تاکید کرد که مسئولیت این حادثه بر عهده دولت عربستان است.

به گزارش ایلنا به نقل از المنار، نصرالله با بیان این‌که دولت عربستان باید مسئولیت حادثه روز گذشته در منا را بپذیرد، خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب در این‌باره شد.

به گفته نصرالله، این کمیته باید با مشارکت نمایندگانی از کشورهایی که زائران آنها در میان قربانیان حادثه روز گذشته هستند، تشکیل شود.

وی تاکید کرد که این حادثه نباید ماهیت سیاسی پیدا کند.

سیدحسن نصرالله با اشاره به انتشار برخی گزارش‌ها درباره حضور نظامی روسیه در سوریه تاکید کرد برخی از رسانه‌ها تلاش کرده‌اند در خصوص حضور جدی روسیه در سوریه موضع سلبی داشته باشند ولی ما با آن مخالف هستیم.

وی افزود که اگر مسکو در سوریه حضور جدی‌تر داشته باشد، به این معنا نیست که حضور ایران کمتر می‌شود. ایران از روند اصلاحاتی در سوریه حمایت می‌کند. ایران خلاف آنچه در رسانه‌های عرب خلیج‌فارس مطرح می‌شود، هرگز در امور داخلی سوریه دخالت نکرده است. دغدغه ایران این است که سوریه در اختیار گروه‌های تکفیری قرار نگیرد.

نصرالله گفت که معتقدم که روسیه اکنون می‌تواند با آمریکایی‌ها درباره سوریه مذاکره کند و اکنون این بازوها هستند که در جبهه عملیاتی حرف می‌زنند.

وی افزود: «این‌که گفته شده است آمریکا و روسیه درباره تمام مسائل در منطقه از جمله سوریه اتفاق‌نظر دارند، صحت ندارند.»

به گفته نصرالله، آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند و از تروریست‌ها استفاده می‌کنند؛ آنها در راس تروریسم هستند. همانطور که این مساله در عراق نیز مشخص شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حزب‌الله به زبدانی رفت، گفت که ما از ابتدای حضورمان در جبهه سوریه، بین لبنان و سوریه هدف مشترک داشتیم؛ ما امیدوار بودیم که همه مرزهای لبنان و سوریه امن شود و گروه‌های تروریستی از مرز دور شوند و تمام شهرها و روستاهای لبنان امن شوند. در ابتدا منطقه قلمون را انتخاب کردیم چون آنجا مرکز فعالیت خودروهای بمب‌گذاری شده بود. همانطور که پیش از این هم اعلام کردم ما سقف زمانی نداریم و تنها به دنبال رسیدن به هدف خود هستیم. جنگ زبدانی بسیار شبیه جنگ قلمون و القصیر بود.

حسن نصرالله همچنین گفت که تغییر موضع کشورها در قبال سوریه به واسطه مقاومت این کشور بوده است.

 

کد خبر : ۳۰۷۷۴۵