خبرگزاری کار ایران

بررسی تصمیم جان بینر برای استعفا:

رد پای تل آویو در تلاش فیل‌ها برای تعطیلی دولت اوباما

کناره‌گیری «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، علاوه بر اینکه هم حزبی‌های محافظه‌کار خود و تی پارتی را خوشحال کرده است، روزنه امیدی برای مقام‌های تل‌آویو در کنگره ایجاد کرده است تا بتوانند به نحوی بر پرونده هسته‌ای ایران و انتخابات سال آینده آمریکا تاثیر بگذارند. البته بحث کسری بودجه و اختلاف بر سر برنامه‌های دموکرات‌ها در حوزه اجتماعی هم گوشه‌ای از این پرونده خواهد بود.

جمعه گذشته به یکباره خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های سراسر دنیا قرار گرفت که از یک سو تعجب افکار عمومی جهان و خصوصاً تعقیب‌کنندگان مسائل سیاسی آمریکا را برانگیخت و از طرف دیگر موجب نقش بستن لبخندی شیطنت‌آمیز بر لب محافظه‌کاران ساکن کپیتال هیل شد. بدنه اصلی موضوع مذکور را استعفا و کناره‌گیری «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده تشکیل می‌دهد اما به موازات این موضوع خواسته و ناخواسته سناریو‌هایی مطرح می‌شود که می‌تواند علاوه بر خلق و توزیع مخاطرات برای دموکرات‌ها و دولت حاکم بر آمریکا، آینده انتخاباتی این کشور را دچار مشکل کند.

احزاب سیاسی در تمامی کشورهای جهان علاوه بر اینکه در صدد دستیابی به قدرت سیاسی و حتی به وجود آوردن و تشکیل دولت مرکزی از جنس حزب خود خواهند بود، تلاش می‌کنند تا حوزه نفوذ خود را در لایه‌های میانی و سطوح بالای افکار عمومی مانند تجار، ثروتمندان و چهره‌های پر نفوذ آمریکا گسترش دهند. در این بین قطعاً شخصیت‌های یهودی‌ صاحب نفوذ در داخل ایالت متحده و حتی خارج از قلمرو سرزمینی آمریکا که به عنوان پدران معنوی و ستون‌های اصلی حمایت‌های اقتصادی و مالی سیاسیون غربی محسوب می‌شوند، حضور دارند.

اما مسائلی که در خصوص استعفای جان بینر از ریاست مجلس نمایندگان قابلیت بررسی دارد علاوه بر در نظر گرفتن نفوذ اسرائیلی‌ها در میان نمایندگان محافظه‌کار و به طور کلی جمهوری‌خواهان حاضر در کنگره، ذکر چند نکته را لازم و مهم جلوه می‌دهد.

اینکه در شرایط فعلی و خصوصاً در موقعیتی که کنگره و سنا بر سر پرونده هسته‌ای ایران دچار اختلافات حزبی هستند؛ استعفای بینر سطح بالایی از اختلافات را معنا می‌کند که با وجود فشارهای متعدد بر بینر؛ وی مجبور به استعفا از ریاست مجلس نمایندگان شده است. البته ممکن است کناره‌گیری یکباره وی از این سمت یک سناریوی دیکته شده از سوی مقام‌های تل آویو به وی باشد به گونه‌ای در حالت فعلی دو موضوع اصلی در آمریکا وجود دارد که علاوه بر اینکه خطری بالقوه برای اسرائیل محسوب می‌شود، موجبات مکدر شدن خاطر صهیونیست‌ها را هم فراهم کرده است.

بازهم توهم حمله هسته‌ای به اسرائیل

موضوع اولی که موجب رنجش خاطر مقام‌های تل آویو و خصوصاً هم قطاران بنیامین نتانیاهو در حزب لیکود را فراهم خواهد کرد، بحث پرونده هسته‌ای ایران است که باعث شده تا نمایندگانی مانند کوین مک کارتی و جب هنسارلینگ که نمایندگان ایالات کالیفرنیا و تگزاس در مجلس نمایندگان هستند، به همراه جمع دیگری از محافظه‌کاران که رابطه بسیار نزدیکی با مقام‌های اسرائیلی دارند؛ تنها پس از انتشار خبر کناره‌گیری بینر، دست به لابی‌گری در کنگره بزنند تا بتوانند بر صندلی رئیس مجلس نمایندگان تکیه بزنند.

بی‌شک کوین مک کارتی که بسیار به مقام‌های تل‌آویو نزدیک است گزینه مناسبی برای تصدی این مسئولیت خواهد بود چراکه اسرائیل علاوه بر پرونده هسته‌ای ایران؛ از روی کارآمدن دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا هم دل‌نگران است چراکه اگر کلینتون  یا هر یک از نامزدهای دموکرات‌ها روی کار بیایند، طبیعتاً برخورد آنها با مساله هسته‌ای ایران به تندی جمهوری خواهان و پاره کردن توافقنامه در کاخ سفید نخواهد بود. لذا در جبهه تل‌آویو دو گزینه مذکور مصداق بارزی است تا بینر را مجبور به استعفا کنند و از سوی دیگر هم فشارهای محافظه‌کاران بر بینر را افزایش دهند که در هر صورت خروجی آن، کنارگیری نماینده ایالت اوهایو یعنی جان بینر از ریاست مجلس نمایندگان خواهد بود.

اسرائیل: هر کسی بیاید به جز دموکرات‌ها

موضوع دوم یا محور بعدی که در استعفای بینر نقش دارد، اختلاف در تصویب بودجه سال آینده آمریکا و به خصوص دولت باراک اوبامایی است که به مسائل خدمات اجتماعی و دانشجویان توجه نسبتاً بیشتری در مقایسه با دولت جورج بوش دارد .به نحوی که حزب جمهوری‌خواه که اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، تصمیم دارد تصویب بودجه دولت فدرال مشروط به حذف بودجه‌ برنامه تنظیم خانواده باشد که از حق سقط جنین زنان حمایت می‌کند. این تصمیم اگرچه رگه‌هایی از مذهبی بودن جمهوری‌خواهان را نشان می‌دهد و البته در مکاتب حقوق جنایی که از سوی جمهوری‌خواهان مطرح شده، سقط جنین مردود و مخدوش اعلام شده است اما در حقیقت کسری بودجه دولت فعلی دلیلی شده تا آخرین فشارهای فیل‌های کنگره در ماه‌‌های آخر سال ۲۰۱۵ میلادی، در یک پرونده دیگر نمایان شود و اگر این موضوع ادامه پیدا کند، ممکن است دولت آمریکا برای مدتی نامعلوم تعطیل شود و این به منزله افول قدرت دموکرات‌ها که برآیند و نتیجه فشار محافظه‌کاران بر پرونده بودجه سال جاری بوده، محسوب می‌شود.

دموکرات‌ها و به خصوص اوباما هم ضمانت اجرای وتوی خود را مطرح می‌کنند تا بتوانند حداقل ترس را در دل جناح مقابل بیاندازد. شاید نامزدهای جناح دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا در هفته‌های آینده در کمپین‌ها و سفرهای تبلیغاتی خود به ایالات مختلف بتوانند با به کارگیری اندکی از زیرکی‌ از این موضوع به نفع خود استفاده کنند که البته می‌بایست مقداری بر چهره جمهوری‌خواهان خدشه وارد کنند تا به افکار عمومی ایالات متحده و به خصوص طرفداران خود بفهمانند که جمهوری‌خواهان به مباحثی که مربوط به رفاه اجتماعی می‌شود، چندان علاقه خاصی نشان نمی‌دهند تا از این موضوع علاوه بر جمع کردن امتیاز به نفع خود بتوانند جو فعلی را تا حدودی آرام نگه دارند.

فرجام سخن:

بنابراین با توجه به اخباری که در خصوص ابراز تمایل افرادی مانند کوین مک کارتی، جب هنسارلینگ (رئیس امور خدمات مالی مجلس نمایندگان)، استیو اسکالیسه، کیثی مک موریس راجرز( رئیس کمیته کنفرانس جمهوری خواهان)، پیت سشنز (رئیس کمیته قوانین)، دنیل وبستر ( نماینده فلوریدا و سخنگوی سابق مجلس این ایالت) و هم قطاران دیگر آنها مبنی بر تکیه زدن به جایگاه جان بینر منتشر شده است، این سیگنال مخابره می‌شود که چهره‌های زیادی در داخل جمهوری‌خواهان وجود دارند که به مانند یک گسل عمیق در صدد چند پاره کردن این حزب هستند.تا جایی که استیو اسکالیسه نماینده ایالت لوئیزیانا پس از آنکه خبر کناره‌گیری بینر منتشر و علنی شد، اقدام به برگزاری کنفرانسی کرده تا از طرفداران و هم‌حزبی‌های خود درخواست حمایت کند و حتی به دنبال آن دنیس راس، نماینده ایالت فلوریدا هم اقدام به ارسال ایمیل‌های متعدد به مخاطبان خود کرده است تا بتواند برای کسب ریاست مجلس نمایندگان، لابی‌های خود را از هم‌اکنون شروع کند که باید منتظر رونمایی از جانشین بینر و تغییر در سیاست داخلی و حتی اصطکاک میان قوه مقننه و مجریه آمریکا در روزهای پیش‌رو باشیم.

گزارش: فرشاد گلزای                       

کد خبر : ۳۰۸۰۹۱