خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه برای نجات و حفظ اسد به سوریه قدم گذاشته است

مقام‌های مسکو تمایل دارند که با آمریکا و ائتلاف ضد داعش همکاری کنند که علاوه بر مقابله با عناصر گروهک‌های تروریستی، می‌خواهند از این طریق به نوعی بحران مهاجرت به اروپا را هم کنترل کنند.

«بهرام امیراحمدیان» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل روسیه در خصوص دیدار روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: منشاء اصلی اختلاف‌ها میان مسکو و واشنگتن، اوکراین بوده که پس از بحران در شرق این کشور، روسیه به یک انزوای سیاسی و اقتصادی وارد شد و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم در فشار قرار گرفته بود که در خلال این موضوعات شاهد برگزاری اجلاس بریکس بودیم.

وی ادامه داد: یک نکته در این بین وجود دارد و آن هم این است که رابطه روسیه با غرب از کانال آمریکا جلو می‌رود و زمانی که تحریم‌ها علیه روسیه تشدید شد، مقام‌ها و شهروندان این کشور با کاهش ارزش پول ملی روسیه و عدم ورود سرمایه به این کشور روبه‌رو شدند و به نوعی این کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شد که البته تحرکاتی هم در داخل روسیه به وجود آمده که نهایتاً این کشور را در تنگنا قرار داد.

این کارشناس مسائل اوراسیا با تاکید بر این‌که محور اصلی گفت‌وگوهای پوتین و اوباما، پرونده سوریه خواهد بود، تاکید کرد: زمانی که بحث سوریه مقداری تشدید شد و روسیه هم تصمیم به ورود در سوریه گرفت، موجبات به وجود آمدن گفت‌وگوها شکل گرفت و روس‌ها در سخنان خود اعلام کرده بودند که در سوریه وارد جنگ با داعش خواهند شد که دلیل این حضور تنها به خاطر نابودی داعش نبوده بلکه نجات حکومت اسد هم در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: روسیه برای حفظ سوریه و نظام اسد تا حدودی نیاز به تعامل با طرفین درگیر در این ماجرا دارد چراکه تجهیزات و تسلیحاتی که توسط روسیه به پایگاه‌های نظامی خود در خاک سوریه وارد شده است؛ باعث شده تا غربی‌ها نگران این موضوع شوند که نهایتاً بستر گفت‌وگوها را فراهم آورده است. البته نباید از این موضوع چشم‌پوشی کرد که تعدادی از عناصر داعش که در سوریه حاضر هستند، منشاء قفقازی دارند که در نیمه اول قرن 19 به خاورمیانه و کشورهایی مانند سوریه و لبنان مهاجرت کرده‌اند و از طرف دیگر هم با چچنی‌ها در ارتباط هستند و آموزش‌های نظامی آنها از سوی چچنی‌ها برنامه‌ریزی و اجراء می‌شود که یکی از دلایل میل روسیه برای وارد شدن به سوریه سرکوب این عناصر است.

امیراحمدیان درباره تمایل روسیه به ورود در ائتلاف علیه داعش گفت: مقام‌های مسکو مایلند که با آمریکا و ائتلاف ضد داعش همکاری کنند که علاوه بر مقابله با عناصر گروهک‌های تروریستی می‌خواهند از این طریق به نوعی بحران مهاجرت به اروپا را هم کنترل کنند؛ همین موضوع باعث شده تا اوباما از روند مهاجرت‌های صورت گرفته به اروپا نگران شود که یکی از دلایل موافقت با گفت‌وگو با پوتین همین موضوع است. ضمن اینکه آمریکا به دلایل گوناگون قرار نبود تا مستقیماً وارد جنگ با داعش شود و از این سو هم روسیه برای ورود به سوریه ابراز علاقه‌مندی کرده است. لذا باید بگوییم سوریه به دلیل وضعیت فعلی مهمترین موضوع گفت‌وگوها قرار خواهد گرفت که البته اوکراین هم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی در پایان در خصوص حضور ایران، سوریه، روسیه و عراق در ائتلافی برای مبارزه با داعش عنوان کرد: پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه به قوت خود باقی هستند و در عراق هم ممکن است هم‌گرایی‌هایی صورت بپذیرد اما آن چیزی که مشخص خواهد بود، این است که روسیه و ایران در سوریه هر کدام مستقلاً فعالیت‌ها و موضع‌های خود را به پیش می‌برند و با یکدیگر همکاری نخواهند کرد چراکه نگاه‌ها در این خصوص متفاوت است اما بحث اصلی این است که بگویند جایگزینی برای اسد وجود ندارد.

کد خبر : ۳۰۸۳۳۶