خبرگزاری کار ایران

بان کی‌مون در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل:

کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق جنگ‌زده کافی نیست/دیپلماسی صبورانه به توافق هسته‌ای انجامید

دبیر کل سازمان ملل در هفتادمین مجمع عمومی این سازمان بر مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل امروز-دوشنبه- در هفتادمین مجمع عمومی این سازمان بر مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله فواید توسعه پایدار، محدودیت‌های زنان و به ویژه بحران پناهجویان و کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد که کمک‌های بشردوستانه در مناطق جنگ‌زده کافی به نظر نمی‌رسد.

وی از تمام رهبران کشورهای مختلف خواست که با آهنگ توسعه در جهان پیش روند و هیچ ملتی را پشت سر نگذارند.

دبیرکل سازمان ملل در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ماموریت و مقصد ما در اینجا کاملاً مشخص و مفید است. باید با تمام طرح‌ها که مردم دنیا را از آسیب‌پذیر بودن‌‌ رها می‌سازد موافقت کنیم زیرا، در دنیای کنونی اعتماد رو به زوال رفته است و طبق منشور سازمان ملل وظیفه داریم که به تمامی ملت‌های دنیا کمک کنیم و امروز لحظه فائق آمدن بر مشکلات دنیا است.

وی همچنین افزود که طرح‌های توسعه پایداری را که به زدودن فقر کمک کرده است باید تقویت شوند و اهداف مختلف در بحث حقوق بشر و حاکمیت قانون مشروعیت بیشتری را متوجه خود کنند و اهداف این سازمان جهان شمول محسوب می‌شوند و رهبران جهان متعهد هستند که هیچ کس را از قطار جامعه جهانی جای نگذارند.

بان کی‌مون از کشورهای توسعه یافته خواست که متعهد به پرداخت صد میلیارد دلاری شوند که سازمان ملل برای پیشبرد اهداف خود از آن‌ها اعلام نیاز کرده است و نباید پول در نظامی‌گری خرج شود زیرا، که هم‌اکنون صد میلیون نفر در دنیا نیاز به کمک‌های انسان دوستانه دارند و سازمان‌های بشر دوستانه و متحدان ما سخت می‌کوشند تا کمک‌هایی را جمع‌آوری کنند و راه‌هایی برای رسیدگی فوری به شرایط اضطراری بیابند.

دبیر کل سازمان ملل واکنش ما به مساله اوکراین و توجه سازمان ملل به این بحث تنها موجب شد تا ۳۹ درصد از مطالبات ما محقق شود اما، باید بدانیم که مردم به کمک‌های فوری احتیاج دارند و حق دارند به خانه‌های خود بازگردند.

وی تصریح کرد که جمعیت‌های بزرگی بیش از هرجا در حال جابجایی هستند و باید دسته‌ای از ایده‌ها در این بین مطرح شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و به این ترتیب در بحث مهاجرت‌ها باید از مقام‌های اروپایی که این موضوع انسان دوستانه را پیگیری می‌کنند، قدردانی کرد.

بان کی‌مون گفت که باید با قاچاقچیان انسان مقابله کنیم و در قرن سوم نباید اقدام به ساختن دیوار‌ها کنیم زیرا مردم سوریه کشور خود و خانه خود را به خاطر ترس و کشتار ترک می‌کنند.

وی گفت: نباید هیچ مصونیتی برای کسانی که دست به جنایت می‌زنند، وجود داشته باشد و برای رسیدن به عدالت باید اصلاحاتی در نظر بگیریم و در برخی موارد باید دادگاه‌های نظامی برپا کنیم.

دبیر کل سازمان ملل با ابراز اینکه در یمن ۸۰ درصد مردم نیاز به کمک بشردوستانه دارند و این‌که بسیاری از تلفات یمن بر اثر حملات هوایی است، گفت: «خواستار پایان بمباران در یمن هستم و از کسانی که از راه دور جنگ‌ها را اداره می‌کنند می‌خواهم که به میز مذاکره باز گردند زیرا، هیچ راه‌حل نظامی برای این بحران وجود ندارد.»

وی گفت: «باید مواظب خطرهایی باشیم که شکاف‌های موجود برای صلح ایجاد کرده‌اند و لازم است اسرائیل و فلسطین به مذاکره ادامه بدهند و جامعه بین‌الملل برای مذاکره این دو تلاش کنند.»

بان‌کی‌مون تاکیدکرد: «معتقد هستم گروه‌های تروریستی مانند داعش و بوکوحرام خطرهای بزرگی هستند که به‌ویژه زنان و دختران را هدف قرار داده‌اند و جهان باید علیه این بی‌رحمی‌ها متحد شود. کشور‌ها هرگز نباید در مبارزه با تروریسم حقوق بشر را نادیده بگیرند.»

دبیر کل سازمان ملل با اعلام اینکه سال بعد در مجمع عمومی طرحی عملی برای مبارزه با تروریسم ارائه خواهند داد، گفت: « از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ استقبال می‌کنم. در این توافق مذاکره و دیپلماسی صبورانه نهایتا جواب داد و امیدوار هستم همین روحیه همبستگی بین اعضای دائم شورای امنیت بتواند در بحران‌هایی همچون سوریه، یمن و اوکراین نیز خود را نشان بدهد.»

وی با اشاره به بحران دو کره گفت: « زمان ادامه مذاکرات برای رسیدگی به تنش میان دو کره است و از طرف‌های درگیر می‌خواهم دست به اقدامی نزنند که باعث افزایش تنش‌ها بشود و به تلاش‌های خود برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهند در این راستا آماده حمایت از همکاری میان دو کره هستم.»

بان‌کی‌مون با ابراز نگرانی از محدودیت برای آزادی رسانه‌ها و جامعه مدنی در سراسر جهان گفت: این‌که روزنامه نگاران حقوق اولیه خود را دنبال کنند نباید جرم تلقی شود. رسانه‌ها باید بتوانند بدون ترس از سرکوب و زندان کار خود را انجام دهند. تظاهرات‌ و طومارهایی را می‌بینیم که گویی خواسته خودجوش مردم است اما، این تظاهرات‌ فقط باعث بی‌ثباتی می‌شوند و رهبران دنیا باید به دورانی که قانون اساسی برای تصدی آن‌ها پیش‌بینی کرده است، متعهد باشند.

وی گفت: « بحران‌های دنیا تمامی ابزارهای ما را برای حل این مشکلات تضعیف کرده است. اوایل این ماه برای تقویت فعالیت حفاظت از صلح سازمان ملل برنامه‌ای را ارائه دادم. تلاش من برای حفاظت از صلح ظرفیت بیشتری می‌خواهد. آن‌چه احتیاج داریم تعهد برای افزایش همکاری و مذاکرات پایدار برای رسیدن به صلح است.»

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر این‌که باید ظرفیت زنان را برای پیشبرد صلح آزاد کرد، گفت: «مردم دنیای امروز و نسل آینده به ما احتیاج دارند و بنابراین باید از فرصت‌های نایاب استفاده کنیم و به توسعه جوامع برسیم. سازمان ملل در دنیایی پرتنش بنا شده است و تنها اقدام‌های جامع مانع از بحران جهانی می‌شود.»

وی افزود: « توانستیم با امراض و بیماری‌های فراگیر و تروریسم در بسیاری از موارد مقابله کنیم اما، این اقدام‌ها برای حاکمیت قانون کافی نبوده است و هم اکنون در دوران آزمون بسر می‌بریم و بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر در ارتباط هستیم. نسخه‌های تغییرات مثبت روی میز ما است و امکان موفقیت در اختیار ما است.

بان‌کی‌مون تاکید کرد: « می‌توانیم سازمان ملل را اصلاح کنیم. هم در سطح سیاسی و هم مدیریتی می‌توان از ظرفیت زنان استفاده کرد و کارهایی انجام دهیم تا به برابری جنسی برسیم. باید به صدای جوانان دنیا گوش بدهیم. سال قبل که ما در مجمع عمومی جمع شدیم بحران ابولا در غرب آفریقا قربانی‌های زیادی می‌گرفت‌ اما، امروز با تلاش جامع همه ما موارد ابولا به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.»

وی در پایان گفت: «از تمامی رهبران کشورهای جهان که در این جلسه حضور دارند در خواست می‌کنم تا با  همگرایی هر چه بیشتر طرح‌ها و برنامه‌های مد نظر را اجرایی کنیم و بتوانیم جهان را به سمت نقطه مقبول و امن هدایت کنیم.»

کد خبر : ۳۰۸۷۰۴