خبرگزاری کار ایران

احمد داووداوغلو:

ترکیه میزبان مرکز غیرانسانی برای رسیدگی به مهاجران نخواهد بود

نخست وزیر ترکیه گفت مهاجران را باید به مناطق امنی در داخل کشور‌هایشان منتقل کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «احمد داووداوغلو» نخست وزیر ترکیه امروز-دوشنبه- با رد پیشنهاد ساخت مرکزی در ترکیه برای ساماندهی به پناهجویان سوری که برای رسیدن به اتحادیه اروپا به این کشور آمده‌اند، گفت که مهاجران را باید به مناطق امنی در داخل کشور‌هایشان منتقل کرد.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا-مقصد اصلی پناهجویان- به ترکیه پیشنهاد دادند که مرکزی برای نگهداری و رسیدگی به وضعیت پناهندگان در این کشور بنا کنند.

نخست وزیر ترکیه نیز در پاسخ به پیشنهاد اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کشور مرکزی برای پذیرش پناهجویانی که قصد سفر به اتحادیه اروپا دارند را ایجاد نخواهد کرد.

داووداوغلو گفت که چنین مرکزی غیر قابل قبول و غیر انسانی بوده و تنها راه برای حل بحران پناهجویان منتقل کردن آن‌ها به مناطق امنی در سوریه خواهد بود.

وی اضافه کرد: «اگر اروپا از نظر مالی با ما همکاری کند، بعد از پاکسازی مناطق اعزاز و جرابلس در شمال سوریه از شبه نظامیان داعش، ترکیه می‌تواند سه شهر را هرکدام با ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰۰ هزار نفر از پناهجویان در این مناطق بنا کند.»

رهبران اتحادیه اروپا هفته گذشته پذیرفتند که کمک‌های مالی خود را به ترکیه و سایر کشور‌های در همسایگی سوریه که بار اصلی مهاجران را به دوش می‌کشند، افزایش دهند.

کد خبر : ۳۰۸۷۲۵