خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف سفر مشعل به عربستان تامین اعتبارات مالی است

حماس در شرایطی نیست که به راحتی هر روزنه‌ای در جهان اسلام را نادیده بگیرد و درصدد است تا خود را به هر نحوی که شده بازسازی کند.

«محمدعلی سبحانی» سفیر سابق ایران در لبنان در توصیف دلایل سفر احتمالی «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به عربستان در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: اتفاقاتی که در مصر رخ داد، روی وضعیت اخوان‌المسلمین که در مصر به عنوان هم‌پیمانان حماس به شمار می‌روند، تاثیر گذاشت.  از این رو زمانی که اخوان‌المسلمین در مصر تضعیف شد، در امتداد آن حماس هم تا جایی ضعیف شده و روابطش با مصر دچار مشکل شد.

وی ادامه داد: تضعیف حماس به طبع موجب ضعیف شدن منابع مالی آنها خواهد شد. لذا مقام‌های حماس به دنبال راهکارها و روزنه‌های ارتباطی خود در جهان عرب هستند تا بتوانند از حیث مالی حمایت‌هایی را به سمت خود جلب کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با عادی خواندن سفر مجدد خالد مشعل به عربستان گفت: این‌که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به عربستان سفر کند به نظر عادی می‌رسد چراکه حماس به دلیل نیاز به امکانات و منابع مالی، خواهان نزدیکی به عربستان است تا بتواند از طریق سعودی‌ها بودجه و امکانات خود را تامین کند.

حماس در شرایطی نیست که به راحتی هر روزنه‌ای در جهان اسلام را نادیده بگیرد و درصدد است تا خود را به هر نحوی که شده بازسازی کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نزدیکی حماس به عربستان در شرایط فعلی موجب بروز اختلاف با ایران می‌شود یا خیر، عنوان کرد: در اینکه اختلافاتی بین ریاض و تهران وجود دارد شکی نیست و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد اما باید به این موضوع توجه داشت که حماس برای این‌که بتواند بقای خود را حفظ و حتی بیشتر کند، نیاز دارد تا ارتباطات خود با کشورهای عربی منطقه را افزایش دهد.

کد خبر : ۳۱۰۵۱۲