خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا؛

محمود عباس در مساله فلسطین باید مانند یاسر عرفات عمل کند

اکثر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه درگیر موضوعات مهمی مانند سوریه، عراق، یمن و بحث مبارزه با تروریسم افراطی در منطقه بودند که همین موضوع موجب شد تا اخبار فلسطین در این میان تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

«محمد ایرانی» سفیر سابق ایران در اردن با تاکید بر اهمیت وضعیت فعلی در فلسطین و به خصوص مسجد الاقصی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: مسائل مربوط به فلسطین و موضوعاتی که از ابتدای شکل‌گیری دولت مستقل خودگردان که از قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۳ به بعد شکل گرفته است را باید یک طرف گذاشت و موضوع مسجدالقصی که برای ساکنان فلسطین و اعراب منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است هم باید در طرف دیگر قرار گیرد.

وی ادامه داد: وزن موضوع مسجدالقصی به گونه‌ای است که این موضوع نسبت به مساله دولت خودگردان و مسائل پس از سال ۱۹۹۳ میلادی به این طرف از ارجحیت ویژه‌ای برخوردار است. علت این مساله این است که از کمتر از ۱۰ سال گذشته به این طرف، صهیونیست‌ها برای گرفتن مسجدالاقصی و بیت‌المقدس سناریوهای متفاوتی را طراحی کرده و به مرحله اجرا گذاشتند. به گونه‌ای که با تاسیس شهرک‌ها در شرق فلسطین درصدد آن بودند تا جمعیت یهودی را در مقابل فلسطینیان به خط کنند تا در ‌‌نهایت بتوانند مدیریت مسجدالاقصی را به دست بگیرند.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ در تشریح اقدام‌های صهیونیست‌ها که علیه فلسطینیان صورت گرفته است، گفت: اقدام‌هایی مانند تخریب مزارع، خانه‌ها و اقدام به تنظیم مالیات‌های سنگین برای فلسطینیان موجب شده تا تعداد زیادی از ساکنان این منطقه منازل و محل زندگی خود را ترک کنند. این مساله تا جایی ادامه پیدا کرد که شاهد ورود نظامیان و حتی چهره‌های مذهبی یهودی‌ها به صحن مسجدالاقصی بودیم به طوری که خاخام‌های یهودی ورودشان به این منطقه را افزایش دادند که در ادامه شاهد هتک حرمت‌هایی به مسجدالاقصی و قدس بودیم. لذا احتمال آن می‌رفت که با توجه به شدت درگیری‌ها میان فلسطینیان و نظامیان رژیم صهیونیستی انتفاضه سوم کلید بخورد.

وی در خصوص عدم حمایت و موضع‌گیری تعداد زیادی از کشورهای منطقه در مقابل اقدام‌های صهیونیست‌ها افزود: متاسفانه شاهد این بودیم که کشورهای منطقه آن طور که باید از این قضیه حمایت نکردند. به نحوی که اکثر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه درگیر موضوعاتی مانند سوریه، عراق، یمن و بحث مبارزه با تروریسم افراطی در منطقه بودند که همین موضوع موجب شد تا اخبار فلسطین در این میان تحت‌الشعاع قرار بگیرد. از این رو می‌بینیم که مردم فلسطین به این درک رسیده‌اند که می‌بایست تنها خودشان برای آزادی بیت‌المقدس کمر همت ببندند و فهمیدند که هیچ راهی به جز اقدام مستقیم و ورود به این مسئله مشکل‌گشا نخواهد بود. تا جایی که جامعه جهانی و به خصوص خود فلسطینیان به این درک رسیده‌اند که آسیب‌های زیادی را متحمل شدند که خصوصاً قشر محروم و فقیر این جامعه به عنوان هسته مرکزی این آسیب‌ها به شمار می‌رود.

ایرانی در پایان با اشاره به اقدام‌ها و تحرکات محمود عباس عنوان کرد: در شرایط فعلی تحرکات خطرناکی را از سوی محمود عباس شاهد هستیم. چراکه درگیری‌ها در قدس، کرانه باختری و مسجدالاقصی به بالا‌ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است و فلسطینیان انتظار دارند که دولت خودگردان این موضوع را به اطلاع کشورهای عربی برساند و حداقل مانند یاسر عرفات بحث ورود و حضور گروه‌های فلسطینی را مطرح کند اما متاسفانه محمود عباس به دنبال بحث مذاکرات است و می‌خواهد با گفت‌وگو‌ها همه چیز را حل و فصل کند که به نظر چنین اراده‌ای نه در طرف اسرائیلی دیده می‌شود و نه در محمود عباس. لذا باید بگوییم که چنین عملی توسط محمود عباس پاسخگوی وضعیت فعلی فلسطین نخواهد بود.

کد خبر : ۳۱۲۱۳۵