خبرگزاری کار ایران

جان کری:

امروز اولین گام در اطمینان‌سازی صلح‌آمیز بودن توافق هسته‌ای ایران برداشته شد

وزیر خارجه آمریکا امروز را روزی مهم خوانده و آغاز اجرای برجام را اولین گام تعیین کننده در فرآیند تضمین اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای اهداف صلح‌آمیز خواهدبود، دانست.

به گزارش ایلنا، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا امروز-یکشنبه- و پس از آنکه ایران و گروه۱+۵ اعلام کردند که به تعهدات خود در قبال برجام عمل خواهند کرد، گفت که اولین گام تعیین کننده در فرآیند تضمین اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای اهداف صلح‌آمیز استفاده شود، برداشته شد. 

کری در این رابطه گفت: «من از بیانیه‌ مشترک ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ مبنی بر اینکه امروز روز پذیرش برجام است، استقبال می‌کنم. این روز مهمی برای همه ما بوده و گام اول در اطمینان سازی از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است.» 

وی ادامه داد: «باتوجه به دستور صادر شده نوسط رییس‌جمهوری، وزارت امور خارجه و همکاران ما در دولت ایالات متحده آمریکا، اقدامات لازم را برای اطمینان از آمادگی اجرای کامل تعهدات آمریکا در قبال برجام، انجام می‌دهیم.» 

امروز همچنین ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که از روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک به صورت مشروط پروتکل الحاقی را در توافقات پادمانی اجرا می‌کند. 

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای از لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد و اجرایی شدن لغو تحریم‌ها را به زمان اعلام نظر آژانس درباره عمل کردن ایران به تعهداتش موکول کرد.

کد خبر : ۳۱۴۵۹۳