خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا؛

ترامپ موهبتی برای دموکرات‌ها است

رقابت اصلی در حزب دموکرات‌ میان کلینتون و برنی سندرز خواهد بود. اما در نخستین مناظره دموکرات‌ها کلینتون تا حدود زیادی توانست سندرز را به چالش بکشد که البته سندرز هم در جدول نظرسنجی‌ها تا دو درصد به کلینتون نزدیک شده است.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح فضای نخستین دور از مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اولین مناظره دموکرات‌ها نشان داد که هیلاری کلینتون به‌رغم انتقادهایی که نسبت به عملکرد وی مطرح است، همچنان در صدر جدول قرار دارد و فاصله زیادی با نامزد دوم یعنی برنی سندرز دارد. خلاف جمهوری‌خواهان که کمپین‌شان بسیار پر تعداد و رقابت‌ها بسیار چالشی است، نوعی آرامش در اردوگاه دموکرات‌ها دیده می‌شود و چهره قابل تاملی در مقابل کلینتون و در فهرست دموکرات‌ها وجود ندارد. کلینتون به دلیل اینکه به مدت دو دهه در کانون فعالیت‌های سیاسی بوده است، از حمایت گسترده‌ای در حزب دموکرات برخوردار است و فردی کاملاً شناخته شده برای رای دهندگان است که البته دشمنان سر سختی هم دارد.

وی ادامه داد: یک نوع اطمینان‌خاطر نسبت به کلینتون به عنوان فرد پیشتاز میدان دیده می‌شود و این باعث می‌شود که کلینتون با اعتماد به نفس بالایی در مناظره شرکت کند. تنها رقیب جدی او در انتخابات برنی سندرز است که به جناح چپ دموکرات تعلق دارد و حتی برچسب سوسیال دموکرات هم به وی زده‌اند و خودش هم مشتاق است تا خود را یک سوسیالیست معرفی کند. در خصوص سه کاندیدای دموکرات دیگری که در انتخابات حضور دارند، باید بگویم که آرای آنها به قدری کم است که مواضع و دیدگاه‌هایشان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد با توجه به عدم حضور جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی، نفرات نهایی که با یکدیگر رقابت خواهند کرد، کلینتون و سندرز خواهند بود.

دیدگاه‌هایی که کلینتون مطرح می کند تا حدودی دنباله مواضع اوباما خواهد بود. به گونه‌ای که طی چهار سال وزیر خارجه کابینه اوباما بوده است و در عرصه سیاست خارجی و امنیتی دنباله‌روی دولت کنونی خواهد بود. البته باید توجه داشت که فضای سیاسی در داخل حزب دموکرات دو قطبی شده است. به طوری که کلینتون طرفدار نظام سرمایه‌داری بوده و سندرز هم مخالف نظام لجام‌گسیخته سرمایه‌داری وال استریتی است. لذا می‌توان انتظار داشت که در مناظره‌های بعدی کلینتون به عنوان مدافع نظام سرمایه‌داری خودش را معرفی کند.گرچه ممکن است خودش را در حمایت از جامعه متوسط آمریکا مطرح کرده و بر افزایش حداقل دستمزدها تاکید کند تا بتواند توجه اقشار کم درآمد و زنان را به سمت خود جلب کند. اما به نظر می‌رسد نتواند نگاه طبقه چپ رادیکال را همانند سندرز به خود جلب کند.

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص دیدگاه‌ها و توانمندی کلینتون در مسائل سیاست خارجی و سیاست امنیتی گفت: کلینتون به دلیل این‌که سالها در حوزه سیاست خارجی و امنیتی مشغول به کار بوده است، می‌تواند این اطمینان را به آن دسته از جامعه آمریکا که نگرانی‌هایی از باب تحرکات گروه‌های تروریستی دارند بدهد که هیچ اتفاقی علیه ایالات متحده نخواهد افتاد تا بتواند حمایت آنها را جلب کند.

وی افزود: نظرسنجی‌هایی که پس از مناظره حزب دموکرات برگزار شد، گرچه تایید کرد که هیلاری کلینتون در صدر است و فاصله‌اش نسبت به نفر دوم زیاد است، اما نکته‌ای را مشخص کرد که پس از مناظره، فاصله کلینتون با برنی سندرز دو درصد کاهش پیدا کرده است. به طوری که قبل از مناظره فاصله نفر اول و دوم ۱۸ درصد بود اما پس از مناظره این رقم به ۱۶ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که برنی سندرز توانسته خود را در مناظره بهتر معرفی کند. چراکه در مقایسه با هیلاری کلینتون چهره‌ای است که کمتر شناخته شده است اما مواضع و دیدگاه‌هایی که مطرح کرد، باعث شد تا جوانان و اقشار متوسط به سمت وی جلب شود.

هیلاری کلینتون بر یک نقطه ضعف سندرز انگشت گذاشت و آن هم این بود که توانست آن تصویر لابی کنترل و آزادی اسلحه را به نمایش بگذارد و بگوید که در داخل حزب دموکرات تعدادی از افراد خواستار تشدید مالکیت اسلحه هستند. به صورتی که برنی سندرز معتقد به استفاده از اسلحه در آمریکا است و کلینتون هم بر روی همین موضوع مانور داد که ممکن است مخاصماتی میان این دو نامزد در این مساله در مناظرات بعدی به وجود آید.

ابوالفتح در مقایسه هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ ( نامزد مطرح حزب جمهوری‌خواه) عنوان کرد: با توجه به این‌که جو بایدن وارد رقابت‌های انتخاباتی نشد، می‌توانیم بگوییم که تکلیف دموکرات‌ها تا حدود زیادی مشخص است  و احتمال اینکه کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات‌ها انتخاب شود، بسیار زیاد است. اما در اردوگاه جمهوری‌خواهان به این صورت نیست. دونالد ترامپ یک چهره کاملاً رسانه‌ای است و سال‌ها برنامه‌های عامه پسند رسانه‌ای را برگزار کرده و مردم غیر سیاسی آمریکا هم به وی توجه دارند. ضمن اینکه بی‌مهابا است و دغدغه‌های حامیان و سران مالی حزب را ندارد و کاملاً جنجالی بوده است که این موجب شده تا بیشتر دیده و شنیده شود. اما این به این معنی نیست که اگر رقابت‌های درون حزبی شروع شود، ضرورتاً ترامپ هم از این مرحله سخت و طولانی چند ماهه، پیروز بیرون بیاید. به نظرم دونالد ترامپ بنا به دلایلی از گردونه رقابت‌ها کنار زده می‌شود.

وی در پایان گفت: طی ۷۰ سال اخیر در آمریکا سابقه نداشته است که یک نامزد انتخاباتی بدون اینکه فرماندار، سناتور یا معاون رئیس‌جمهوری باشد، بتواند وارد کاخ سفید شود. دونالد ترامپ یک فرد ثروتمند و فعال اجتماعی است اما سابقه فعالیت سیاسی و مسئولیتی در سطح ملی یا ایالتی نداشته است. لذا دور از انتظار است که در آمریکا و در میان جمهوری‌خواهانی که فرماندار یا سناتور بوده‌اند، دونالد ترامپ بتواند بالا بیاید. بنابراین خیلی دور از ذهن است که بخواهیم بگوییم جنگ نهایی میان کلینتون دموکرات و ترامپ جمهوری‌خواه اتفاق بیافتد و اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیافتد، بی شک شاهد یک جنگ داخلی سنگین در داخل محافظه‌کاران خواهیم بود. در صورتی که درون دموکرات‌ها خلاف سال ۲۰۰۸ یک انسجام خوبی وجود دارد و حتی عده‌ای معتقدند که شاید ترامپ یک هدیه یا موهبتی برای دموکرات‌ها باشد. چراکه اگر در پایان ترامپ روبه‌روی کلینتون یا هر دموکرات دیگر قرار گیرد، راه برای پیروزی آنها هموار خواهد شد.     

کد خبر : ۳۱۵۲۹۹