خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

شعارهای انتخاباتی لیبرال‌ها، کانادا را وادار به خروج از ائتلاف ضدداعش می‌کند

روی کار آمدن لیبرال‌ها در کانادا و کنار رفتن محافظه‌کاران از صحنه سیاسی این کشور، انتظارات مردم از دولت فعلی را خصوصاً در حوزه سیاست خارجی دو چندان می‌کند.

«علی بیگدلی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به روی کار آمدن لیبرال‌ها در کانادا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: پس از آن‌که محافظه‌کاران در اتاوا جای خود را به لیبرال‌ها دادند، انتظار می‌رفت که سیاست‌های کانادا خصوصاً در حوزه سیاست خارجی تا حدودی تغییر کند. باید به این نکته توجه داشت که محافظه‌کارانی که قبلاً در کانادا حاکم بودند، به دلیل پیوند ایدئولوژیکی که با محافظه‌کاران آمریکا داشتند، اکثر خط و خطوط وسیاست‌های آنها را دنبال می‌کردند.

وی در خصوص اظهارات اخیر نخست‌وزیر کانادا مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از ائتلاف ضد داعش، گفت: نخست‌وزیر جدید کانادا در شعارهای انتخاباتی خود این قول را به مردم کشورش داده بود که اگر پیروز شود، نیروهای نظامی خود را از عراق و افغانستان خارج خواهد کرد. اما باید توجه داشت که جنگنده‌های کانادا در آنجا حضور خواهند داشت و تا شش ماه آینده به صورت تدریجی از کشورهای مذکور خارج خواهند شد.

اندیشه لیبرال‌هایی که به تازگی در کانادا مستقر شده‌اند، تا حد زیادی به سوسیالیست‌ها نزدیک است. لذا باید گفت که اوضاع داخلی و افکار عمومی کانادا هم در عملی شدن این تصمیم نخست‌وزیر کانادا نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا  روی کار آمدن لیبرال‌ها در کانادا می‌تواند تقابلی را با محافظه‌کاران حاکم بر لندن به نمایش گذارد یا خیر، عنوان کرد: موضوع تقابل کانادا با بریتانیا به نوعی بعید به نظر می‌آید. اگرچه لیبرال‌های کانادا تا جایی با دیوید کامرون اختلاف‌نظر دارند اما باید دانست که همچنان سایه الیزابت بر کانادا سنگینی می‌کند و به نظر نمی‌رسد که تقابل جدی میان آنها صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در خصوص تصمیم نخست‌وزیر کانادا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از ائتلاف ضددداعش و کشورهای عراق و افغانستان باید دانست که ملیت‌های مختلفی در قالب مهاجر به کانادا وارد شده‌اند و تعداد زیادی از آنها در انتخابات شرکت کرده‌اند و آراء زیادی را به نفع لیبرال‌ها به صندوق‌ها ریخته‌اند. پس کاملاً مشخص است که دولت فعلی کانادا مجبور است تا به نظرات و حتی شعارهایی که به مردم داده است جامه عمل بپوشاند تا به نوعی یک رابطه حمایتی دو طرفه را بر قرار کند.

کد خبر : ۳۱۶۱۴۰