خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا:

اردوغان از مواضع تعدیل‌شده درباره سوریه بهره‌برداری سیاسی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۳۲۴

اصل مساله این است که دولت سوریه در حالت فعلی دولت قدرتمندی شده است. ورود روسیه در معادلات سوریه در کنار ایران و همچنین آمدن لبنان در کنار دولت سوریه، باعث شده تا معادلات در سوریه به هم بخورد و ترکیه هم در صدد تلطیف مواضع خود تا انتخابات آتی است.

«فیروز دولت‌آبادی» سفیر سابق ایران در ترکیه در واکنش به سخنان اخیر اردوغان مبنی بر اعطای مهلت شش ماهه‌ ترکیه برای ابقای بشار اسد در سوریه به ایلنا گفت: دلایل متفاوتی برای مواضع اردوغان می‌توان برشمرد. نخست اینکه دولت‌های اروپایی مانند آلمان، بریتانیا و حتی آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که بشار اسد در قدرت باقی بماند و موضع ترکیه که از گذشته فکر می‌کردند که ظرف مدت دو هفته می‌توانند اسد را سرنگون کنند، به نظر یک موضع تعدیل کننده مواضع گذشته ترک‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ترک‌ها می‌خواهند به سمت هماهنگی با قدرت‌ها و بازیگران اصلی پیش بروند و این نشان می‌دهد که ماندن اسد در قدرت قابل مذاکره است. لذا معنی صحبت‌های اردوغان و به طور کلی دولت ترکیه در خصوص ماندن 6 ماهه اسد در قدرت به دلیل شرایط فعلی نظامی و سیاسی در سوریه است که با آن موافقت خواهند کرد.

این کارشناس مسائل ترکیه در پاسخ به اینکه آیا این مساله می‌تواند یک ترفند انتخاباتی از سوی ترکیه تلقی شود یا خیر، تاکید کرد: بدون شک از این موضوع حتماً در انتخابات آتی ترکیه استفاده می‌شود. ضمن آن‌که آنها گفته‌اند مواضع‌ ما تغییر نکرده و بنا به دلایل سیاسی یا انسان دوستانه مایل خواهند بود که از طریق دوستانه جابه‌جایی منطقی‌تری را در سوریه صورت دهند که به هر ترتیب باید گفت حتماً از این موضوع در انتخابات آتی استفاده خواهند کرد.

وی در خصوص اینکه چرا مواضع ترکیه در چند هفته گذشته درباره سوریه مقداری ملایم‌تر شده است، بیان کرد: اصل مساله این است که دولت سوریه در حالت فعلی دولت قدرتمندی شده است. ورود روسیه در معادلات سوریه در کنار ایران و همچنین آمدن لبنان در کنار دولت سوریه، باعث شده تا معادلات در سوریه به هم بخورد. در اجلاس اخیر ترکیه، عربستان و آمریکا در یک طرف باز هم موفق نشدند که تغییری در سیاست‌های روسیه  درباره سوریه ایجاد کنند. بنابراین باید گفت که دولت امروز سوریه دولتی است که از اوضاع خطرناک عبور کرده است و ترک‌ها سعی می‌کنند با این مواضع به فکر منافعشان با سوریه باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز