خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه عربستان:

تلاش‌ها برای حل بحران سوریه با پیشرفت‌هایی همراه شده است

وزیر خارجه عربستان سعودی، پس از مذاکرات با همتای مصری خود، اعلام کرد که مذاکرات بین‌المللی به منظور دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه پیشرفت‌هایی داشته ولی همچنان نیازمند رایزنی‌های بیشتری است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با «سامح شکری» همتای مصری خود در قاهره گفت: «به عقیده من، تلاش‌ها با هدف دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه پیشرفت‌هایی داشته و مواضع به یکدیگر نزدیک‌تر شده است. ولی نمی‌توانم بگویم به یک توافق رسیده‌ایم؛ ما همچنان نیازمند رایزنی‌های بیشتر برای رسیدن به این نقطه هستیم.»

الجبیر تصریح نکرد بر سر چه مواضعی تغییراتی حاصل شده یا اینکه نزدیک شدن مواضع طرف‌ها چقدر است ولی بار دیگر بر موضع خصمانه کشورش علیه نظام دمشق تاکید کرد و افزود که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه باید از قدرت کنار برود.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که ریاض از ایجاد یک هیات حاکمه انتقالی برای نگارش قانون اساسی جدید و آماده‌سازی زمینه برای برگزاری انتخابات حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد اختلاف‌ها بین مواضع عربستان سعودی  و موضع مصر درقبال سوریه به‌خصوص بر سر آینده اسد و عملیات نظامی روسیه رو به افزایش است؛ در حالی‌که ریاض بر کناره‌گیری اسد و محکومیت عملیات نظامی روس‌ها علیه تروریست‌ها در سوریه تأکید دارد، مصر هیچ اظهارنظری درخصوص کناره‌گیری بشار اسد از قدرت نکرده و همچنین از مداخله نظامی روس‌ها در سوریه استقبال می‌کند.

کد خبر : ۳۱۶۳۳۷