خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

تروریست خواندن تکفیری‌ها در سوریه حاکی از به خطر افتادن امنیت اسرائیل است

یکی از دلایلی که می‌توان برای اقدام اخیر دولت نتانیاهو در خصوص تروریست‌ها بر شمرد، ترس از همه‌گیر شدن و سرایت پدیده تروریسم به داخل سرزمین‌های اشغالی و حتی سرریز موج مهاجران به سمت آمریکا و اراضی اشغالی است.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به قرار گرفتن نام دو گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقام‌های اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اتفاقات اخیری که در صحنه‌های میدانی عراق و خصوصاً سوریه رخ داده است، به علاوه اقدام‌های تند و تیزی که از ناحیه گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره علیه شهروندان این کشورها صورت گرفت، باعث شد تا رژیم صهیونیستی هر چند بسیار دیرتر از وقت مورد نظر، نام این دو گروهک را در فهرست گروه‌های ترویستی وارد کند.

وی ادامه داد: شاید در مورد این اقدام اسرائیل تحلیل‌های زیاد و متفاوتی را بتوان ارائه کرد اما آن چیزی که می‌تواند در اتخاذ این تصمیم مهم جلوه کند، این است که صحنه میدانی در سوریه مقداری تغییر کرده است و اسرائیل از این موضوع در هراس است. چراکه اگر از چهار سال گذشته تاکنون به بحران سوریه و همچنین به موازات آن پرونده عراق نگاه کنیم، به وضوح عیان می‌شود که تمامی منافع اسرائیل و حتی متحدان آن در منطقه تحت الشعاع قرار گرفته است و نتوانستند آن تغییرات سیاسی و جغرافیایی که برای منطقه پیش‌بینی می‌کردند را عملیاتی کنند.

بن‌بست و ناکامی که برخی برخی دولت‌ها مانند اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی و عربی آنها در سوریه تجربه کردند، باعث شد تا این کشورها مقداری از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و همین مساله باعث شد تا روسیه از این فرصت استفاده کند و برای تغییر صحنه میدانی وارد سوریه شود و از تاریخ 30 سپتامبر با ورود مستقیم نیروهای هوایی و دریایی این کشور شاهد تغییر اوضاع سوریه به نفع روسیه بودیم.

این تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر ناموفق بودن عملکرد ائتلاف ضد داعش در سوریه تاکید کرد: عملکرد نامطلوب ائتلاف ضد داعش به علاوه حملات روس‌ها به مواضع تروریست‌ها در سوریه موجب شد تا علاوه بر اسرائیل، سایر دولت‌های هم سو با آن از جمله حاکمان واشنگتن از اقدام‌های روس‌ها احساس خطر کنند و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که برگ برنده‌ای را در سوریه در دست ندارند. حتی سیل مهاجران به اروپا هم می‌تواند در به خطر افتادن منافع این کشورها مفید باشد. لذا یکی از دلایل دیگر که می‌توان برای اقدام اخیر دولت نتانیاهو در خصوص تروریست‌ها بر شمرد، ترس از همه‌گیر شدن و سرایت پدیده تروریسم به داخل سرزمین‌های اشغالی و حتی سرریز شدن موج مهاجران به سمت آمریکا و اراضی اشغالی است.

زارعی در پایان تصریح کرد: تمامی معادلات به علاوه اخباری که در خصوص پیوستن تعدادی از شهروندان اسرائیلی به گروه‌های تروریستی در سطح رسانه‌های جهانی منتشر شده است، باعث شده تا رژیم صهیونیستی با احتیاط بیشتری به این موضوع نگاه کند و موضع‌گیری این کشور حاکی از نگرانی اقدام‌های تروریست‌ها کمی آن طرف‌تر از مرزهای خود در سوریه است.

کد خبر : ۳۱۶۶۸۶