خبرگزاری کار ایران

روایت بلومبرگ از تقابل ظریف و الجبیر در مذاکرات سوریه

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که مسئولان ایران و عربستان سعودی در مذاکرات هفته گذشته سوریه به دفعات با یکدیگر تنش پیدا کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، ایران، عربستان سعودی و چندین کشور دیگر هفته گذشته در وین پایتخت اتریش گرد هم آمدند تا در رابطه با شرایط سوریه مذاکره کنند. نمایندگان ایران و عربستان در این میان به دفعات با یکدیگر مشاجره کردند که این مساله، پیشرفت مذاکرات حل بحران سوریه را به خطر انداخت.

به گفته دو مقام‌ غربی، طی نشست ۹ ساعته «وین»، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی با یکدیگر مشاجره کردند. ظریف در این مشاجره، برخی اتباع عربستان سعودی را مسئول حملات یازدهم سپتامبر معرفی کرد و پس از آن سکوت در محل برگزاری نشست؛ جایی که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشت، حکم‌فرما شد.

البته ظریف پس از آن تاکید کرد که وی دولت عربستان سعودی را مسئول حادثه ۱۱ سپتامبر ندانسته و تنها تاکید داشته که برخی اتباع این کشور در این حادثه دست داشته‌اند چراکه ۱۵ نفر از ۱۹ تروریستی که در حادثه یازدهم سپتامبر نقش داشتند، از اتباع سعودی بودند.

دیپلمات‌های غربی از دشواری برگزاری نشستی با حضور مقام‌های ایرانی و عربستان سعودی خبر دادند و گفتند که رسیدن به نتیجه‌ای در رابطه با سوریه که هر دو کشور ایران و عربستان با آن موافق باشند، تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

پس از آن الجبیر به بحرین سفر کرده و در نشست امنیتی «منامه» علیه آنچه «دخالت ایران در سوریه» نامید،  سخنرانی کرد. وی دو خط قرمز را برای هرگونه توافق احتمالی در رابطه با سوریه مشخص کرد که یکی از آن‌ها خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور بود.

مقام‌های ایران دوشنبه گذشته تهدید کردند که به واسطه سخنان الجبیر که مردی جوان و خام است، از مذاکرات سوریه کنار خواهند کشید.

کد خبر : ۳۱۹۴۷۲