خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود مجدد نیروهای امارات به یمن برای راضی نگه داشتن ریاض است

موضوع اعزام جدید نیروهای امارات به یمن می‌تواند موجب خیزش مردم امارات شود. ساختار اجتماعی شکننده در امارات این الزام را ایجاد می‌کند که حکام این کشور در سیاست‌های خود در خصوص یمن تجدید نظر کنند

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه درباره ورود گروه دوم نظامیان امارات به یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: حضور شکلی و ظاهری امارات در یمن تاثیرگذار نخواهد بود و دلیلش هم آن است که اماراتی‌ها در عرصه نظامی و میدانی، چه در خارج از مرزها و چه در داخل تجربه‌ای ندارند و تغییر در ورود یا خروج چند نظامی در یمن نمی‌تواند تاثیری بر اوضاع این کشور بگذارد.

وی افزود: از آنجایی که عربستان سعودی برای مشروعیت دادن سیاسی، نظامی و بین‌المللی به اقدام‌ها و حضور غیر مشروع خود در یمن، نیاز به همسویی دارد، به کشورهایی مانند امارات، سودان و موریتانی فشار آورده است تا با وی هم‌گام شوند و حتی با پرداخت مبالغ هنگفت نظر آنها را به سمت خود جلب کرده است تا این کشورهای عربی را علیه مردم یمن سازماندهی کند. باید توجه داشت که اماراتی‌ها در یمن کشته‌های زیادی داده‌اند و هم اکنون به دلیل اینکه مباحث سیاسی بر راه حل نظامی در یمن ترجیح داده شده است، به نظر می‌رسد اماراتی‌ها برای حفظ آبرو و استمرار ارتباط خود با عربستان، سری دیگری از نیروهای خود را به یمن اعزام کرده‌اند. این نوع تصمیم‌گیری‌ها نمی‌تواند به نفع عربستان باشد و در نهایت باید عربستان پرچم سفید را بالا ببرد.

هانی زاده در پاسخ به این‌که آیا اعزام مجدد نیروهای اماراتی به یمن می‌تواند در داخل این کشور اعتراض‌هایی را بنابر خرج‌تراشی‌های هنگفت در عرصه نظامی به راه بیندازد یا خیر، تاکید کرد: طبیعی است که اگر امارات با همین سیاست به حضور خود در یمن ادامه دهد و مجدداً به یمن نیرو اعزام کند و کشته‌های بیشتری در آنجا بدهند، بدون شک مردم امارات تاب تحمل چنین مشکلاتی هم در حوزه انسانی و هم در محور اقتصادی را ندارند و در آینده علیه حاکمیت امارات قیام خواهند کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در گذشته هم اعتراض‌هایی از سوی مردم امارات علیه توجیه حضور نیروهای این کشور در یمن صورت گرفته بود و موضوع اعزام جدید نیرو به یمن هم می‌تواند موجب خیزش مردم امارات شود. ساختار اجتماعی شکننده در امارات این الزام را ایجاد می‌کند که حکام این کشور در سیاست‌های خود در خصوص یمن تجدید نظر کرده و چرخشی در محور سیاسی صورت دهند.     

کد خبر : ۳۲۰۰۱۱