خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

انگلیس آینده اتحادیه اروپا را مبهم می‌داند

یکی از دلایلی که بریتانیا نمی‌خواهد وارد اتحادیه اروپا شود، این است که آنها می‌ترسند با عضویت در اتحادیه مجدداً پرونده‌های اسکاتلند و ایرلند فعال شده و خطر جدی متوجه دولت حاکم شود.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تهدید و هشدار «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: از گذشته تا حال و خصوصاً در زمان نخست‌وزیری دیوید کامرون در انگلستان، این کشور برخی چارچوب‌های اتحادیه اروپا را نپذیرفت و حتی زیر بار یورو نرفت. باید توجه داشت که پس از فروپاشی شوروی، آمریکا تصمیم گرفت تا از پاشیده شدن کشورهای اروپایی جلوگیری کند و بتواند آنها را دور یکدیگر جمع کند و با پخش سرمایه بتواند ثباتی را در این منطقه به وجود آورد که در آن دوران هم سیاست‌های آمریکا توسط بریتانیا پیگیری می‌شد.      

وی افزود: کشورهای دیگری مانند آلمان و فرانسه هم از قدیم تاکنون از نوع عضویت بریتانیا انتقاد کرده‌اند. تا جایی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و پس از آن فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه از عملکرد بریتانیا راضی نبوده‌اند و حتی تاکید کرده‌اند که اگر کامرون در طرز تفکرات و رفتارهای خود تغییر ندهد، برخوردی جدی صورت خواهیم داد و دقیقاً پس از آن‌که مرکل انتقادات زیادی را علیه بریتانیا مطرح کرد، کامرون و مقا‌م‌های لندن نسبت به سیاست‌های برلین در قبال پذیرش مهاجر انتقاداتی را مطرح کردند که به نوعی یک اصطکاک میان انگلیس و اروپا را نمایان کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر عدم علاقه‌مندی بریتانیا برای عضویت در اتحادیه اروپا تاکید کرد: در دوران محافظه‌کاران و خصوصاً شرایط فعلی بریتانیا، به دلیل این‌که نظر و دیدگاه اهالی این سرزمین یک نگاه سنتی است، هیچ‌گونه علاقه مندی برای پیوستن به اتحادیه اروپا در بریتانیا حس نمی‌شود و حتی آنها علاقه ندارند که با کشوری مانند یونان در یک جا هم‌صحبت و هم‌سطح شوند. از حیث اقتصادی هم باید گفت که بریتانیا معتقد است تا زمانی که می‌تواند با کشورهای مشترک المنافع تجارت کند و به برقراری مناسبات اقتصادی بپردازد، نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: یکی از دلایلی که بریتانیا نمی‌خواهد وارد اتحادیه اروپا شود، این است که آنها می‌ترسند با عضویت در اتحادیه مجدداً پرونده‌های اسکاتلند و ایرلند فعال شوند و خطر جدی متوجه دولت حاکم شود. چراکه آنها درصدد هستند روی مسائل داخلی خود بیشتر از موضوعات خارجی تمرکز کنند تا در نهایت بتوانند بر مشکلات ایرلند و خصوصاً اسکاتلند که احتمال جدا شدن آنها از بریتانیا بالا است، غلبه کنند. باید به این موضوع توجه داشت که آرمان‌ها و شعارهای اتحادیه اروپا از زمان تاسیس تا به حال نتوانسته به صورت کامل محقق شود لذا باید بگوییم که آینده این اتحادیه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و همین موضوع می‌تواند یکی از نکاتی باشد تا انگلستان از ورود به اتحادیه اروپا سر باز زند.            

کد خبر : ۳۲۰۲۷۲