خبرگزاری کار ایران

کاردار پیشین ایران در عربستان:

ورود آمریکایی‌ها به سوریه در چارچوب توافق وین نیست/ چاره‌ای جز مشارکت حداکثری وجود ندارد

بهترین حالتی هم که می‌تواند از نقض مواد توافقنامه وین جلوگیری کند؛ توجه و مشارکت سازمان ملل و شورای امنیت برای حل بحران سوریه خواهد بود که وزیر خارجه آمریکا هم بر این موضوع بود و بدان اظهار داشت.

«احمد دستمالچیان» کاردار سابق ایران در عربستان با بررسی نشست وین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: پس از اینکه روسیه به صورت پررنگ وارد تحولات سوریه شد و یک جریان جدیدی را در میدان عمل سوریه به وجود آورد، منجر به از بین رفتن و تحلیل امکانات و دستپاچگی تروریست‌ها شدند. همین موضوع باعث شد تا آنها احساس کنند نبرد در سوریه را واگذار کرده‌اند و توازن قوا به نفع نیروهای مقاومت رقم خورده است. از سوی دیگر پیش‌روی‌های ارتش و نیروهای مردمی سوریه که منجر به آزادسازی فرودگاه کویرس شد، موجب این شد تا غربی‌ها به تحرک بیافتند و نقش خودشان را در بحران سریه برجسته کنند.

وی ادامه داد: پیشنهادی که روسیه منوط به برگزاری نشست وین ارائه کرد، به دلیل به وجود آمدن خلاء استراتژیک در روسیه فوراً از سوی غربی‌ها و خصوصاً آمریکا پذیرفته شد. در حقیقت روسیه با همکاری و نقش پررنگ ایران توانست خواسته‌های مقاومت و بشار اسد را در کنفرانس وین مطرح سازد و بر این نکته بسیار مهم که گفته شده بود تعیین رئیس‌جمهور و سرنوشت سوریه باید به دست مردمان این کشور رقم زده شود؛ تاکید کردند.

یکی از موضوعات مهم که در کنفرانس وین مطرح و تایید شد؛ بحث مذاکره مخالفین با دولت اسد بود که از سالهای اخیر سوریه بر این موضوع تاکید می‌کرد که به موازات آن بحث آتش بس و سرکوب تروریستها هم در این نشست مورد بحث و تایید قرار گرفت. تاکید دیگری که مانند دور اول مذاکرات مجدداً به آن اشاره شد، پیگیری روند سیاسی به جای نبرد نظامی بود و باید گفت که در دو جلسه وین این موضوعا پررنگ تر شده اند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نشست اخیر وین و حملات تروریستی در فرانسه ابراز داشت: روندی که در وین بکار گرفته شد، یک بحث بسیار مهم و روشنی است. به خصوص اینکه دنیا به این درجه از درک و فهم رسید که نباید تروریست‌ها را به تروریست‌های خوب و بد دسته‌بندی کرد. چراکه با ضربه‌ای که داعش در پاریس به حیثیت و بدنه امنیتی این کشور وارد آورد چشم اروپایی‌ها بیشتر باز شده است و به این یقین رسیدند که گستره هجوم تروریست‌ها در تنها خاورمیانه نخواهد بود بلکه حتی ممکن است قلب واشنگتن هم مورد هدف قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه درباره سرنوشت اسد و خیلی از موضوعات دیگر در اجلاس دوم وین صحبت به میان نیامده است؛ آیا می‌توان به سرنوشت این اجلاس امیدوار بود یا خیر؛ عنوان کرد: در یک ماه آینده اجلاس دیگری برگزار خواهد شد که گفته شده عمده مطالب آن بر سر تایید مصادیق و تعیین گروه‌های تروریستی خواهد بود اما همچنان روی گروه‌هایی مانند داعش و النصره نگاه‌ها متمرکز است و در آینده هم مابقی گروه‌ها احصا می‌شوند. زمانی که این این گروه‌ها احصا شوند و مدت 6 ماهه آتش‌بس هم عملی شود؛ بی‌تردید حمایت‌هایی که آمریکا و متحدین منطقه‌ای آنها صورت می‌دهند باید قطع شود و یک نسخه جدیدی برای مقابله آنها در چارچوب توافق صورت خواهد گرفت. زمانی که زمینه برای آتش بس به‌وجود آمد و این موضوع عملی شد، بسترهای گفتگوهای سیاسی به وجود خواهد آمد و پس از آنهم طی کردن مراحل دولت انتقالی مطرح خواهد شد.

دستمالچیان در پایان با تاکیید بر نقض مواد مندرج در توافقنامه وین از سوی آمریکایی‌ها بیان داشت: اقدامی که آمریکا برای اعزام نیروهای ویژه خود به سوریه صورت داده؛ مطلقاً در چارچوب توافق وین نیست و تنها یک اقدام یک‌طرفه‌ای است که با اعتراض روسیه و ایران صورت گرفته. بدون شک این اقدام غربی‌ها و ورود نیروهای آنها به میدان سوریه یک تنشی را ایجاد خواهد کرد و موجب دامن زدن به ناامنی و حتی ادامه جنگ در سوریه خواهد بود. آنها حضور خود را براساس ادبیات ضدداعش و برای مبارزه با تروریست‌ها طرح کرده‌اند اما به هیچ وجه این موضع در چارچوب قرارداد وین نیست. بهترین حالتی هم که می‌تواند از نقض مواد توافقنامه وین جلوگیری کند؛ توجه و مشارکت سازمان ملل و شورای امنیت برای حل بحران سوریه خواهد بود که وزیر خارجه آمریکا هم بر این موضوع بود و بدان اظهار داشت. بنابراین سازمان‌های بین المللی و کشورهای دیگر باید وارد این موضوع شوند چراکه چار ای جز مشارکت حداکثری در این مساله وجود ندارد.

کد خبر : ۳۲۲۱۹۸