خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

در پرونده سوریه باید هوشمندانه قدم برداشت/ حضور روس‌ها ضرری به ایران نمی‌رساند

روس‌ها به نقش ایران در منطقه و خصوصاً سوریه واقف‌اند و صحبت‌های اخیر اشتون کارتر درباره قدرت نیروی زمینی ایران در منطقه هم گویای این مساله خواهد بود اما باید دقت کنیم تمامی کارت‌های خود را نباید یک‌جا بازی کنیم.

«نصرت الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در تشریح نشست وین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در پرونده سوریه باید هوشیار باشیم که دو عامل موجب تقویت ما خواهد شد و اگر به هر کدام از آنها بها ندهیم ممکن است استراتژی غلطی را طراحی کنیم. عامل اول قدرت و سرمایه گذاری ما در سوریه خواهد بود اما عامل دوم؛ رویکرد و تعاملات جدید در عرصه بین المللی خواهد بود. اگر به این عامل کمتر بها داده شود و به قدرت بیشتر نگاه شود یک مدل از طراحی را خواهیم داشت و اگر عکس این موضوع به وقوع بپیوندد مساله دیگری را خواهیم داشت. در واقع توازن بین این دو مبحث می تواند یک راهبرد جدیدی را به نمایش بگذارد.

وی افزود: اگر در این موضوع بتوانیم به خوبی بازی کنیم؛ مطمئناً سعودی‌ها نمی‌توانند نقش پررنگی را داشته باشند. چراکه به عقیده من سعودی‌ها باخته‌اند. درست است که عربستان تا حدودی شاید توانسته باشد به سیاست خارجی ما در منطقه لطمه وارد کرده باشد؛ اما استراتژی سعودی واقع ضعیف و منسوخ قلمداد می‌شود. به گونه‌ای که نگرش و مدل طرح ریزی آنها بر پایه جنگ طائفه‌ای است و این مدل از جنگ برای منطقه مفید نخواهد بود و البته نظام بین‌الملل هم آنرا نخواهد پسندید. یعنی حتی دنیای غرب به تبعات این جنگ‌ها آگاه است و می‌دانند که اگر این مساله ادامه‌دار شود تبعات زیادی برای آنها خواهد داشت که نمونه آنرا می‌توان در بازگشت تروریست‌ها به کشورهای غربی جستجو کرد.

موقعیتی که ایران در منطقه دارد موقعیت بسیار حساس و خوبی است و اگر همین روال ادامه پیدا کند تاثیرگذاری به درجه بالایی خواهد رسید. عامل دیگری هم که در این بین وجود دارد و البته بیرونی قلمداد می‌شود؛ ورود روسها به جریانات سوریه خواهد بود که دلیل این ورود در چنین وضعیتی جلوگیری از تکرار موضوع لیبی در سوریه است و مسکو نمی خواهد که چنین تجربه ای را در منطقه و سوریه داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در جواب به این سوال که روسها می‌توانند در سوریه ایران را عقب بزنند یا خیر؛ اظهار کرد: به نظر نمی‌آید چنین حالتی به وجود آید و روسها بخواهند به تنهایی در این پرونده نقش آفرینی کنند. چراکه آنها به نقش ایران در منطقه و خصوصاً سوریه واقف‌اند و صحبتهای اخیر اشتون کارتر درباره قدرت نیروی زمینی ایران در منطقه هم گویای این مساله خواهد بود. لذا باید دقت کنیم که تمامی کارت‌های خود را نباید یکجا بازی کنیم.

تاجیک در پایان با تاکید بر نقش روسیه و ایران در سوریه گفت: به نظرم ورود روسها به این مساله و تعامل آنها با ایران موجب شد تا مقدار زیادی از وضعیت جاری سوریه تغییر کند. باید به این نکته توجه داشت که نگاه و ادبیات آمریکا در مواجهه با روسیه؛ با ادبیات آنها در برخورد با مقاومت و ایران متفاوت است و باید گفت ورود روسها به سوریه هم در میدان عملیاتی سوریه و هم در بحث شکل گیری و هدایت گفتگوهای وین موثر بوده که بخشی از این اقدامات را باید در ترس از داعش و بازگشت آنها به مسکو دانست. لذا مجموع این شرایط موجب ضرر ما نخواهد شد به شرطی که بتوانیم موضع‌مان را حفظ و تقویت کرده و هوشمندانه اقدام به تعامل و برداشتن قدم در این راه کنیم.

کد خبر : ۳۲۲۲۰۱