خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در نروژ در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام‌های داعش در فرانسه پیمان شنگن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

داعش می‌خواست به فرانسه اعلام کند که اگر در منطقه و حتی نشست وین عقب‌نشینی نکند این گروه نه تنها تضعیف نخواهند شد بلکه قوی‌تر برخورد کرده و گستره عملیات‌های خود را وسیع تر خواهند کرد.

«عبدالرضا فرجی راد» استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ با اشاره به دلایل انتخاب فرانسه برای انجام عملیات‌های تروریستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اینکه چرا داعش برای انجام عملیات خود فرانسه را انتخاب کرده است، دلایل متفاوتی دارد. اول اینکه در حالت فعلی داعش تحت فشار گسترده‌ای قرار گرفته است و باید در یک منطقه‌ای عملیات انجام می‌داد که علاوه بر جلب توجه این پیام را مخابره کند که ما همچنان پابرجا هستیم و طرفدارانمان را از دست نداده‌ایم. البته بمبگذاری در هواپیمای روسی و همچنین انجام عملیات‌های تروریستی در جنوب لبنان هم از اقدام‌های این گروه تروریستی بود اما با انفجارهای فرانسه می‌خواستند نشان دهند که توانایی‌شان بالا رفته است.

وی افزود: دوم اینکه فرانسه یک جغرافیایی است که دسترسی به آن آسان است و افرادی که به عنوان مهاجر ناراضی در فرانسه وجود دارند، می‌توانند به عنوان نیروهای کمکی به داعش یاری برسانند. تا جایی که در این حملات دیده شد، افرادی که در حومه پاریس حضور داشتند با افرادی که وارد فرانسه شده بودند هماهنگ شده و دست به انجام عملیات انتحاری و تروریستی زدند.

اگر در مباحث سیاسی و بین الملل به صورت گذرا نگاه بیاندازیم، می‌فهمیم که فرانسوی‌ها بیشترین ارتباط را با کشورهای جنوب خلیج فارس را دارند و یکی از کمک کننده‌های اصلی به تروریست‌ها به شما می‌روند. در واقع نشست‌های وین که در حال برگزاری است، به نفع عرب‌های جنوب خلیج فارس و داعش پیش نخواهد رفت و رضایت آنها را حاصل نمی‌کند. در توافق هسته‌ای هم فرانسوی ها با توپ پر به سر میز مذاکره آمدند و در نشست‌های وین هم به همین گونه است و تنها سنگ اعراب را به سینه می‌زنند. سوریه در حالت کنونی برای آمریکایی‌ها خیلی استراتژیک تلقی نمی‌شود و تنها امنیت اسرائیل برای آنها اهمیت دارد. لذا می‌توان گفت داعش می‌خواست به فرانسه اعلام کند که اگر عقب‌نشینی نکند، نه تنها آنها تضعیف نخواهند شد بلکه قوی تر برخورد خواهند کرد و گستره عملیات‌های خود را وسیع تر خواهند کرد و در اصل مهر تایید بر عملیات‌های خود زد و این پیام را تنها به فرانسه مخابره نکرد بلکه به تمامی اروپا و تصمیم‌های آنها واکنش نشان داد.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پاسخ به این پرسش که آیا این‌گونه عملیات‌ها می‌تواند به همگرایی کشورهای اروپایی ضربه وارد کند یا خیر، تصرح کرد: با توجه به اینکه تروریست‌ها از مهاجران در این مدل از عملیات‌ها استفاده می‌کنند، احتمال کشیده شدن این موضوع به کشورهای دیگر متصور خواهد بود اما نقطه آن دقیقاً مشخص نیست. روند همکاری‌ها در اروپا برای مبارزه با داعش بیشتر خواهد شد اما این مساله به پیمان شنگن که در هلند به امضا رسید، ضربه خواهد زد. چراکه بر اساس این پیمان مرزهای کشورهای اروپایی به روی یکدیگر باز شد. در واقع این عملیات‌ها باعث خواهد شد تا کنترل مرزی در این کشورها صورت بگیرد و عملاً به پیمان شنگن ضربه خواهد زد و عدم رفت و آمد اروپایی‌ها بخش‌هایی مانند سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی را دچار مشکل خواهد کرد.

وی در پایان در خصوص احتمال ورود ناتو به این قضیه و واکنش‌های فرانسه نسبت به این عملیات‌ها تصریح کرد: در ملاقاتی که دو روز گذشته میان پوتین و اوباما صورت گرفت، اوباما از عملکرد روسیه انتقاد نکرد. همچنین تشدید عملیات‌های روسیه در سوریه نشان می‌دهد که غربی‌ها و به خصوص آمریکا توانایی مقابله بیش از این اندازه و ورود به منطقه را ندارند. حتی اگر ناتو هم وارد این قضیه شود، بار آن به دوش آمریکا خواهد بود.در افغانستان و عراق هم همینگونه بود و آمریکا بار متحدانش را به دوش کشید. درست است که آمریکایی‌ها تعهدات جدی را به اعضای ناتو داده است، اما آنها امیدوارند که فرانسوی‌ها تقاضای ورود ناتو را نکنند. چراکه استراتژی آمریکایی‌ها بر عدم حضور در کشورها است و همچنین تجربه افغانستان و عراق به آنها آموخته است که باید از این استراتژی پیروی کنند.لذا آنها انتظارشان این است که روس‌ها با کمک متحدانشان داعش را تضعیف کنند و کنترل بیشتری را روی آنها داشته باشند. مگر اینکه شعله عملیات‌های تروریستی در اروپا به بالاترین حد برسد که آنوقت ممکن است نیروی زمینی اروپایی‌ها و ناتو وارد عمل شوند اما این موضوع هم قطعی نیست و باید منتظر رخ دادهای آینده بود.

کد خبر : ۳۲۲۵۴۵