خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

تدابیر امنیتی در مراسم اربعین سال جاری جدی‌تر از قبل است/ حشدالشعبی وظیفه شناسایی تروریست‌ها را برعهده دارد

باید توجه داشت که تروریست‌ها هم در عراق و هم در سوریه ضربات سختی را متحمل شده‌اند که با ورود روسیه به این موضوع این شکست شیب تندتری را به خود گرفت که تمامی این‌ها احتمال این‌که عناصر گروهک‌های تروریست بخواهند دست به عملیات انتقام‌جویانه بزنند را مطرح کرده است و همین موضوع، دقت، برنامه‌ریزی دقیق و طراحی سناریوهای متصور برای مبارزه با آنها را بیشتر نمایان می‌کند.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل خاورمیانه با تشریح وضعیت امنیتی عراق و محورهای منتهی به کربلا و اماکن مقدسه در ایام اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین، بحث تامین امنیت دو شهر مهم عراق یعنی نجف و کربلا و همچنین تامین و برقراری امنیت زائران که از ایران و حتی اروپا و شمال آمریکا به این مناطق سفر می‌کنند همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان بلندپایه عراقی و خصوصاً نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بوده که ما شاهد همکاری امنیتی عراق با کشورهای همسو و خصوصاً ایران بوده‌ایم و دلیل آن هم این است که بیشترین آمار زوار به ایران تعلق دارد که حتی نوعاً می‌تواند از زائران کشور عراق هم بیشتر باشد.

وی افزود: با توجه به تجارب سالیان اخیر و روند کنونی احساس می‌شود که سال جاری تعداد زائران اربعین از رقم قابل توجهی برخوردار خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود تا تامین امنیت و ضریب آن تا حد بسیار بالایی افزایش پیدا کند. به گونه‌ای که با توجه به تهدیدهای داعش و عناصر آن در فلوجه و شرق شهر الرمادی که مرکز استان الانبار است، به دلیل نزدیکی این شهرها به نجف و کربلا احتمال نفوذ جدی گرفته شده است و تدابیر سنگین امنیتی برای آن تدارک دیده شده است تا از اقدام‌های انتحاری و تخریبی که از سوی تروریست‌ها متصور است، جلوگیری کنند. لذا تهدید‌هایی که از سوی عوامل داعش صورت گرفته موجب شده تا تدابیر امنیتی در مراسم اربعین امسال جدی‌تر از سال‌های گذشته در نظر گرفته شود. خصوصاً گروه‌های «حشد الشعبی» یا همان بسیج مردمی عراق که وظیفه شناسایی و نفوذ در میان تروریست‌ها را به عهده دارند به عنوان نوک پیکان این موضوع مد نظر هستند و تا خروج زوار از عراق در روزهای پایانی، عوامل این یگان‌ها در منطقه حضور دارند.

با توجه به تهدیدهایی که وجود داشته است، نیروهای مستشاری ایران هم که از قبل با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی عراق هماهنگ کرده‌اند، تمامی اقدام‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را آماده و برنامه‌ریزی کرده و در دستور کار خود قرار داده‌اند. از سوی دیگر، باید توجه داشت که تروریست‌ها هم در عراق و هم در سوریه ضربات سختی را متحمل شده‌اند که با ورود روسیه به این موضوع این شکست شیب تندتری را به خود گرفت که تمامی این‌ها احتمال این‌که عناصر گروهک‌های تروریست بخواهند دست به عملیات انتقام‌جویانه بزنند را مطرح کرده است و همین موضوع دقت، برنامه‌ریزی دقیق و طراحی سناریوهای متصور برای مبارزه با آنها را بیشتر نمایان می‌کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در خصوص نوع تعاملات عراق و ایران در این خصوص گفت: در این زمینه همکاری و حتی نشست‌ها و گفت‌وگوهای زیادی میان مسئولان دو کشور صورت گرفته است. به عنوان مثال در اجلاسی که اخیراً برگزار شد، «فوادمعصوم» رئیس‌جمهوری عراق با مقام‌های ایرانی در مورد همین موضوع صحبت و تبادل اطلاعات کردند و برای تامین امنیت علاوه بر هماهنگی‌ها، توافقاتی هم صورت گرفته و به نظر می‌رسد که دولت عراق تمامی آمادگی خود را برای تامین هرچه بهتر امنیت مراسم اربعین امسال به کار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است عملیات بزرگی علیه داعش و سایر تروریست‌ها در این چند روز طراحی و اجرا شود، عنوان کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که تحریک تروریست‌ها کار صحیحی نباشد. چراکه در آن زمان ما مسبب تحریک عملیات تروریست‌ها و اقدام آنها علیه سایر نقاط خواهیم بود. لذا خطوط درگیری همانند گذشته توسط نیروهای مردمی پوشش داده می‌شود و مراکزی که مهم قلمداد شده با سیطره و تورهای ایست و بازرسی کاملاً تحت کنترل در آمده است.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی مسائلی که وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که طراحی یک درگیری نظامی گسترده آن هم در این موقع از سال مفید واقع شود و منطقاً هم لزومی به این بحث حس نمی‌شود. چراکه بی شک تروریست‌ها هم دست به کار می‌شوند و در این وضعیت حساس اقدام به پاسخ دادن می‌کنند و حتی ممکن است این موضوع باعث شود تا طرح دیگری برای تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم اربعین سال جاری کلید بخورد.

کد خبر : ۳۲۵۹۱۹