خبرگزاری کار ایران

موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

دستگیری عناصر داعش در سامرا ضریب امنیت مراسم اربعین را افزایش داد/۲۰ مورد عملیات تروریستی کشف و خنثی شده است

با توجه به عملیاتی که موجب دستگیری عناصر داعش در سامرا شد و همچنین پیشروی‌هایی که در استان الانبار عراق صورت گرفت، به علاوه دستاوردهای مهمی که در رمادی و فلوجه به دست آمد، بعید است که اتفاق خاصی رخ دهد.

«امیر موسوی» کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به ریشه تاریخی پیاده‌روی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: زیارت اربعین طبق روایات و اسناد موجود پیشینه و ریشه تاریخی دارد و به گونه‌ای از سمت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در سند‌ها و کتب فقهی به این امر اشاره شده که به شکل یک سنت درآمده است. از آن زمان مومنان اقدام به پیاده‌روی می‌کردند و تا قرن حاضر هم این موضوع ادامه داشت. به نحوی که چیزی حدود ۷۵ کیلومتر را طی می‌کردند و در سه ایستگاه توقف داشتند و پس از چهار روز به کربلا می‌رسیدند. یعنی در روز چهارم وارد شهر کربلا می‌شدند.

وی افزود: آخرین پیاده‌روی اربعین در سال ۱۹۷۵ میلادی رخ داد که صدام دستور قتل زائران را صادر کرده بود که عده‌ زیادی از مردمان عراق در این مسیر کشته شدند. در آن زمان سرپرستی این کاروان و خیل عظیم زائران با شهید حکیم بود که حکم اعدام ایشان در زمانی که «احمد حسن البکر» رئیس‌جمهوری عراق را به عهده داشت، امضاء نشد و پس از آن با میانجی‌گری آیت‌الله خویی ملغی شد اما ۱۵ نفر از بزرگان هیئات مذهبی که در پیاده روی اربعین‌‌ همان سال شرکت داشتند، بعداً توسط صدام اعدام شدند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی بیان کرد: تا زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ شاهد برگزاری هیچگونه پیاده‌روی در اربعین و روزهای ماقبل از آن نبودیم اما پس از سقوط وی تمامی مردم عراق اقدام به شرکت در این پیاده‌روی و تجمع میلیونی کردند و به نوعی می‌توان گفت بغض چندین ساله مردمان عراق ترکید و این تحرکات و اجتماع عظیمی که در اربعین مشاهده می‌کنیم، حاصل همین موضوع و عشق آن‌ها به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که البته باید در نظر داشت که تنها شهروندان شیعه به این امر مشغول نیستند بلکه اهل تسنن و حتی مسیحیان هم در این مراسم بزرگ و باشکوه شرکت دارند.

وی ادامه داد: پس از آن در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ عناصر تروریستی در عراق حضور پیدا کردند و حملات آن‌ها هم افزایش پیدا کرد که نهایتاً یک مثلث مرگ در آنجا به وجود آمد و نخلستان‌های عراق به علاوه منطقه محمدیه توسط تروریست‌ها بمبگذاری شد که متاسفانه تمامی این اقدام‌های تروریستی از نگاه آمریکایی‌های حاضر در عراق می‌گذشت اما هیچ واکنشی از سوی آن‌ها نشان داده نشد و نهایتاً ارتش عراق اقدام به پاک‌سازی این مکان‌ها کرده و مردم اقدام به برگزاری پیاده‌روی اربعین کردند که البته تهدید همچنان وجود داشت و در حالت فعلی هم تروریست‌ها در مناطق الانبار و موصل حضور دارند اما بازهم ما شاهد هستیم که پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود. چراکه این همایش و تجمع بزرگ میلیونی یک فعالیت احساسی و دلی است و به‌رغم مشکلات جاری سیستمی، ساختاری و سازمانی در عراق همچنان می‌بینیم که حتی فقیر‌ترین مردم عراق هم هر کاری که بتوانند در این راه انجام می‌دهند و در مسیرهای منتهی به کربلا اقدام به عرضه هر گونه خدماتی می‌‌کنند.

 تمامی رسانه‌های خارجی و به خصوص شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عربی به هر طریقی سعی در بایکوت خبری پیاده‌روی اربعین دارند و در سال‌های گذشته هم این موضوع مصداق داشت و اتفاقاً عملی شد. به گونه‌ای که اگر یک اتفاقی علیه جمهوری اسلامی ایران و عراق رخ دهد، تمامی این رسانه‌ها نسبت به بزرگ‌نمایی آن نهایت سعی خود را می‌کنند چراکه در جهت منافع آن‌ها است. اما زمانی که یک رخداد بزرگی مانند پیاده‌روی اربعین یا شکست تروریست‌ها در عراق، سوریه یا هر نقطه از کره زمین رخ می‌دهد که علیه منافع غربی‌ها و اعراب منطقه است، به وضوح با بایکوت خبری روبه‌رو می‌شویم. چراکه این واقعیات برای آن‌ها بسیار سنگین تمام می‌شود و از این‌که چنین اقدام‌هایی با فاصله چند کیلومتری از تروریست‌ها و داعش آن هم با چنین نظم و امنیتی رخ می‌دهد، به بالا‌ترین درجه عصبانیت می‌رسند.

موسوی در خصوص تهدیدهای موجود که امکان دارد این مراسم را تهدید کند، عنوان کرد: به هر ترتیب تهدیدی به اسم داعش و تروریسم در عراق وجود دارد و هرچه تعداد جمعیت بالا‌تر برود خطر تهدید هم افزایش پیدا می‌کند. اما با توجه به عملیاتی که موجب دستگیری عناصر داعش در سامرا شد و همچنین پیشروی‌هایی که در استان الانبار عراق صورت گرفت، به علاوه با توجه به دستاوردهای مهمی که در رمادی و فلوجه به دست آمد، بعید است که اتفاق خاصی صورت بگیرد. ضمن این‌که پدافند هوایی ایران که با هماهنگی و درخواست دولت و ارتش عراق در این کشور و در آرایش نظامی خاصی مستقر هستند هم این احتمال را  به کمترین حد و درجه رسانده است.

وی در پایان با اشاره به آخرین آمار منتشر شده توسط نیروهای عراقی خاطرنشان کرد: طبق آخرین اخبار چیزی حدود ۲۰ عملیات تروریستی توسط نیروهای مردمی و ارتش عراق کشف و خنثی‌سازی شده که تروریست‌ها قصد داشتند در مسیر حرکت کاروان‌های عزاداری اقدام به اجرای عملیات تروریستی کنند. ابتکار عمل و اقدام تازه‌ای که امسال در مراسم اربعین صورت گرفت، این بود که تابلو‌ها و منشورهای هشدار، آگاه‌سازی و اطلاع رسانی در طی مسیر پیاده‌روی به زبانهای مختلف نصب شده است که همین موضوع یکی از ارکان مهم پیشگیری برای جلوگیری و کاهش خطرات به حساب می‌آید.

کد خبر : ۳۲۶۸۷۷