خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت اربعین بستر مناسبی برای عملیات علیه داعش بوجود آورد/ ائتلاف ضدداعش هیچ حرکت مثبتی نداشت

در مراسم حج، چیزی حدود دو و نیم میلیون نفر حاضر می‌شوند اما در پیاده‌روی اربعین جمعیتی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر حضور دارد و همین ارقام و اعداد مربوط به حضور زائران است که قصد تروریست‌ها برای انجام حملات خمپاره‌ای، انجام عملیات انتحاری و بمب‌گذاری را مشخص می‌کند و به همین دلیل برقراری امنیت مناسب را مهم و بسیار حیاتی جلوه می‌دهد.

« احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح تامین امنیت مراسم پیاده‌روی اربعین سال جاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ تصریح کرد: نوع و میزان امنیت پیاده‌روی اربعین امسال به حجم و میزان حضور زائران بستگی داشت. هلال شیعی برای نمایش قدرت تحرک بزرگی از خود در مراسم اربعین نشان داد که البته جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری در بطن آن قرار گرفته است. به این دلیل می‌گوییم سیاسی است که از بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان، چیزی حدود ۲۰۰ میلیون نفر شیعه هستند و این تعداد از مسلمانان قدرت خود را در فاصله ۸۶ کیلومتر یعنی از نجف تا کربلا به نمایش می‌گذارند و این نشان می‌دهد که جریان تشیع یک جریان به هم پیوسته است و جا دارد که رسانه‌ها اعم از داخلی و خارجی این موضوع بسیار مهم را به خوبی پوشش دهند. چراکه اگر به عنوان مثال در دین مسیحت یا ادیان دیگر چنین اتفاقی آن هم به این گستردگی رخ می‌داد، تمامی رسانه‌ها، شبکه‌های خبری و مطبوعات تمامی توان و قدرت خود را برای پوشش این واقعه به کار می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عوان محور جبهه مقاومت سعی کرد تا این حرکت را ساماندهی کرده و در تمامی مسیر اقدام‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگی خوبی را ساماندهی کرد و این مساله یک پیام داشت و آن هم این بود که تشیع می‌تواند با اقتدار و همبستگی در کنار یکدیگر دست به خلق چنین حماسه‌ای بزند. با توجه به این که تکفیری‌ها و تروریست‌ها در عراق حضور دارند و جبهه مختلف از تروریست‌ها در این منطقه فعال هستند، بدیهی است که طرح تمامی سناریوها از سمت آنها وجود داشت و حتی پس از اربعین هم وجود دارد لذا تامین امنیت این مراسم به دلیل تصمیم و اقدام‌هایی که از جانب تروریست‌ها متصور بود، در بالاترین سطح خود طرح‌ریزی و اجرا شد.

در مراسم حج، چیزی حدود دو و نیم میلیون نفر حاضر می شوند اما در پیاده‌روی اربعین جمعیتی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر حضور دارند و همین ارقام و اعداد مربوط به حضور زائران است که قصد تروریست‌ها برای انجام حملات خمپاره‌ای، عملیات انتحاری و بمب‌گذاری را مشخص می‌کند و به همین دلیل برقراری امنیت مناسب را مهم و بسیار حیاتی جلوه می‌دهد. از این منظر باید گفت که تامین امنیت این حماسه عظیم هم در دیدگاه مسئولان امنیتی و نظامی عراق و هم در منظر مسئولان ایرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه برگزاری پیاده‌روی اربعین تصریح کرد: در گذشته و چندین سال قبل هم این پیاده‌روی صورت می گرفت و تروریست‌های داعش، جبهه النصره، القاعده و سایر آنها هر ساله تلاش داشته‌اند تا اقتدار و نظم این راهپیمایی را به هم بزنند. درست است که داعش و گروه‌هایی از این دست چند سالی است که عیان شده‌اند، اما در گذشته گروه‌هایی مانند القاعده و طالبان مانند شرایط فعلی قصد داشتند امنیت این مراسم را به خطر بیندازند و هرچه جلوتر می رویم، می‌بینیم که فشار بر آنها زیادتر می‌شود و حتی احتمالاتی داده می‌شد که عناصر گروهک‌های تروریستی به دلیل این‌که در سوریه تحت فشار هستند، به عراق سرازیر شوند که به هر ترتیب تدابیر امنیتی اتخاذ شده باعث شد تا تهدیدها خنثی شوند.

وی افزود: روس‌ها مسئولیت سرکوب داعش در سوریه از طریق هوا را به عهده دارند و ایالات متحده هم مسئول همین کار در قالب ائتلاف ضدداعش در عراق است که بهتر است بگوییم آمریکایی‌ها داعش را در عراق مدیریت می‌کنند و برای این‌که عراقی‌ها از روس‌ها درخواست کمک برای مبارزه با داعش را نکنند، احتمال می‌رفت که آمریکایی‌ها برای جلوگیری از ورود روس‌ها حملات هوایی خود علیه داعش را کمی قوت ببخشند که هیچ اقدام موثری از ناحیه غربی‌ها خصوصاً در منطقه الانبار صورت نگرفت.

بالاترین اقدامی که قبل از مراسم اربعین از سوی عراقی‌ها مد نظر قرار گرفت، تامین امنیت مراسم اربعین بود و معنی آن در حالتی که هیچ اتفاقی رخ ندهد این است که کشور عراق می‌تواند دارای امنیت پایدار باشد. در خصوص موصل، طبیعتاً آمریکایی‌ها به کردها بیشتر بها می‌دهند. در عراق این موضوع بسیار روشن است که ائتلاف ضدداعش و به طور کلی آمریکایی‌ها به کردها بیشتر بها می‌دهند تا بتواند مناطق خود را پس بگیرند ولی به شیعه‌ها یا سنی‌ها این نگاه را ندارد. اگر بر همین مبنا جلو بروند، دو عامل به وجود خواهد آمد. اگر آمریکایی‌ها نخواهند با شیعیان و دولت عراق همکاری کنند این معنی را به نمایش می گذارد که دولت عراق از روس‌ها بخواهد همانند سوریه وارد عراق شوند. اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها چنین اقدامی را صورت نمی‌دهند. یعنی در ابتدا به کردها در موصل کمک می‌کنند و چون دعوت دولت عراق از روس‌ها محتمل است، غربی‌ها تلاش می‌کنند پای روس‌ها به عراق باز نشود.

بخشایشی اردستانی در پایان گفت: احتمال می‌رود که مقداری از نفت عراق از مناطق کردنشین به ترکیه انتقال داده شود که همین موضوع می‌تواند پای روس‌ها به عراق را باز کند. اما به هر ترتیب مشاهده کردیم که در چند هفته گذشته دولت عراق و نیروهای امنیتی و نظامی این کشور بر روی تامین امنیت مراسم اربعین تمرکز داشتند و در هفته‌های آینده هم به نظر می‌رسد که حملات اساسی علیه داعش و تروریست‌ها صورت داده شود.

کد خبر : ۳۲۶۹۷۷