خبرگزاری کار ایران

ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت و مهاجران محور پیروزی جبهه ملی فرانسه بود/ سوسیالیست‌ها در دور دوم انتخابات هم شکست می‌خورند

پس از حادثه ماه نوامبر در پاریس رویه و شعارهای جبهه ملی بسیار تشدید شد تا به شهروندان فرانسه ثابت کند که مواضعش در خصوص مهاجران و امنیت درست و صحیح بوده است.

«پیروز ایزدی» کارشناس مسائل فرانسه با اشاره به پیروزی حزب جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: جبهه ملی فرانسه که به عنوان حزب افراطی دست‌راستی فرانسه محسوب می‌شود، بیشتر مانور تبلیغاتی خود پس از انتخابات منطقه‌ای فرانسه را روی مباحث امنیت و محور ضد مهاجران هدایت کردند که پس از حادثه نوامبر در پاریس این رویه و شعارها از سوی جبهه ملی بسیار تشدید شد تا به شهروندان فرانسه ثابت کند که مواضعش در خصوص مهاجران و امنیت درست و صحیح بوده است و دولت اولاند را به ناکارآمدی در حفظ امنیت کشور و همچنین عدم اتخاذ موضع درست در قبال مهاجران متهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن در دور دوم انتخابات منطقه‌ای رای بیاورد، می‌توان اصطکاکی بین سوسیالیست‌ها و جبهه ملی را متصور دانست، گفت: سیستم و مکانیزم این انتخابات به دلیل اینکه دو مرحله‌ای استَ احزاب دیگر سعی می‌کنند به گونه‌ای با یکدیگر توافق کنند تا حزب جبهه ملی رای نیاورد. باید توجه داشت که ممکن است در مناطق دیگر نامزدهای مورد نظر انتخاب نشوند اما از نتیجه دور اول انتخابات می‌توان گفت که احتمالاً حزب سوسیالیست عملکرد ضعیفی نسبت به حزب جمهوری‌خواهان که متعلق به سارکوزی است، داشته و اکثر مناطقی که قبلاً در دست داشت را از دست داده و حداکثر در سه منطقه به پیروزی دست پیدا می‌کند.

در خصوص موضوع انتخابات و چینش مناطق در فرانسه اصلاحاتی به وجود آمد. به گونه‌ای که در گذشته ۲۲ منطقه وجود داشت که در حالت فعلی به ۱۳ منطقه تبدیل شده و در اختیار حزب سوسیالیست بود که در دور بعد این اکثریت از سوسیالیست‌ها گرفته خواهد شد و علت آن هم نارضایتی‌های مردم در محور اقتصادی و امنیتی بوده است.

ایزدی در پایان درباره احتمال ائتلاف علیه حزب جبهه ملی فرانسه خاطرنشان کرد: احتمال ائتلاف میان احزاب دست راستی برای این‌که مانع از انتخاب حزب جبهه ملی شوند، به طور رسمی وجود ندارد ولی احتمالاً پیروان آنها و افرادی که به سوسیالیست‌ها رای می‌دهند، اگر ببینند در مقابل کاندیدای جبهه ملی شخص دیگری شانس بیشتری دارد، سعی می‌کنند به او رای بدهند تا جبهه ملی رای نیاورد.

کد خبر : ۳۲۸۱۲۲