خبرگزاری کار ایران

سیدحسن نصرالله:

سمیر قنطار نماد و مکتب مبارزه است

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: از نظر ما سمیر قنطار یک مکتب و مدرسه و رمز و نماد مبارزه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سیدحسن نصرالله در سخنانی به مناسبت شهادت سمیر قنطار با تبریک و تسلیت به مناسب شهادت سمیر القنطار اظهار داشت: معمولا هفته‌ای چند مرتبه شهدای محور مقاومت را تشییع می‌کنیم و به براداران و کسانی‌که در حزب علوی و دموکراتیک هستند٬ به خاطر وفات یکی از عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم و امیدواریم خداوند به آنها صبر و جزا بدهد.

او ادامه داد: همزمانی میلاد پیامبر اسلام و عیسی بن مریم را تبریک می‌گوییم چراکه این اتفاق را فرصتی برای نزدیک این دو دین است.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: حدود ۶۷ سال است که لذت‌ها و شادی را درک نکردیم؛ به خصوص در این چند سال اخیر که کشور ما درگیر جنگ‌های منطقه‌ای شده و رژیم صهیونیسی که امت ما را درگیر جنگ خونینی کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه تلاش داریم برکات عید را درک کنیم و از تلخی‌ها لبخند بسازیم٬ گفت: باید درباره فرمانده شهید القنطار بگویم و حرف بزنیم تا حقی که بر گردن ما دارد را ادا کنیم. از نظر ما او یک مکتب و مدرسه و رمز و نماد مبارزه برای ما محسوب می‌شود.

او متذکر شد: از ابتدای نوجوانی این شهید جدی و مسئولیت پذیر بود و به مسیر و هدفش ایمان داشت و از ابتدا می‌توانست در زمان جوانی و نوجوانی مانند بسیاری از جوانان جهان عرب و اسلام میان خانواده خودش باشد اما راه مقاومت را انتخاب کرد و در این مسیر گام نهاد و خیلی از جوانان لبنانی مانند او به سازمان‌های جهادی و مبارزه پیوستند. جوانان عراقی٬ تونسی٬ الجزایزی٬ یمنی و عراقی و دیگر مناطق به لبنان آمدند و به سازمان‌های جهادی پیوستند؛ سمیر از جوانانی بود که به آرمان‌های فلسطین ایمان داشت و مسئولیت‌پذیر بود و سمیر از ابتدا وارد عملیات‌هایی شد که نهایتش اسارت و شهادت بود.

نصرالله گفت: الان ده‌ها سال است که طرح رسانه‌ای و فرهنگ در چارچوب جنگ نرم علیه مسلمانان است تا ما اقدامات موثری انجام ندهیم٬ در این شرایط ما نیازمند روحیه مسئولیت‌پذیرانه و جدی هستیم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: امروز در فلسطین می‌بینیم عملیات با سلاح سرد شهادت‌طلبانه است که بالا‌ترین درجه شهامت و مقاومت و فداکاری را می‌خواهد٬ و این جوهر مقاومت است. برخی برای اینکه به مقاومت کمک نکنند٬ واقعیت‌ها را نادیده می‌انگارند. در هفتیمن روز شهادت سمیر القنطار نیازمند روحیه ایثار و فداکاری هستیم و این شرط ادامه مقاومت است.

او خاطرنشان کرد: سمیر القنطار این شهید بزرگوار سی سال در اسارات بود و یک عمر با قدرت ایستادگی و تحمل کرد٬ و از این ویژگی‌های قنطار بود؛ تا اینکه به حق لبنانی‌ها و اعراب٬ این شهید را بزرگ اسرای عرب نامیدند.

نصرالله افزود: ممکن است کسی وارد اسارت شود٬ اما بسیاری نتوانسته‌اند در زندان‌ها دوام بیاورند٬ اما او در زندان ماند و تحمل کرد. بنابراین صبر و تحمل این شهید مثال‌زدنی است. برخی زندانی‌ها ممکن است در زندان باشند و ندانند چکار می‌کنند٬ اما او به دنبال تحصیل علم بود و خود را درگیر مسایلی کرد که به دیگران کمک کند و در زندان با فلسطینی‌ها مکالمه می‌کرد و به آنها دلگرمی می‌داد و به عنوان شخصی صبور٬ به دیگران می‌گفت در مسیر بمانند و چانه‌زنی نکنند؛ نامه‌هایی منتشر می‌کرد که حاکی از این مسئله بود و مخاطب‌های زیادی داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه همه ما نیازمند این هستیم که کسانی ما را به صبر و بردباری توصیه کنند٬ یادآور شد: می‌بینیم رسانه‌های زیادی به دنبال این هستند که بگویند ما شکست خوردیم تا مقاومت را دلسرد کنند تا از راه خود عقب‌نشینی کند؛ در چنین شرایطی این نقشی بود که سمیر القنطار بر عهده داشت و دیگران را امیدوار می‌کرد و هیچگاه خسته نشد و عقب‌نشینی نکرد. افراد حاضر در مقاومت اگر سست باشند و عقب‌نشینی کنند٬ این محور با خطر مواجه می‌شود.

سیدحسن نصرالله با یادآوری اینکه در طول سال‌های گذشته سمیر آثار بسیار فراوانی بر اطرافیانش داشت و در مبادله اسرا تاثیرهای چشمگیری داشت٬ افزود: اسراییلی‌ها در سال ۲۰۰۳ گفتند غیر ممکن است سمیر را آزاد کنیم و مذاکره کردیم و به جایی رسیدم که باید روند مبادله رخ می‌داد. ما ملتزم بودیم و به دنبال این بودیم همه زندانیان آزاد شوند٬ در آن شرایط ما مقابل مسئله اخلاقی و تحول میدانی قرار گرفته بودیم؛ یا باید سمیر را در زندان‌‌ رها می‌کردیم که البته التزام اخلاقی برای آزادی داشتیم یا اینکه باید می‌گذاشتیم همه در زندان بمانند؛ او کسی بود که ما را از این مسئله نجات داد و با مسولیت‌پذیری و شجاعتی که داشت مشکل حل شد و گفت ایرادی ندارد در زندان بماند. گفت کارتان را انجام بدهید و برادارن ما آزاد شوند و به شما اعتماد دارم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: در دوران کمتر از سی سال از اسارات ایشان صبوری کرد انسان شریف و نجیبی بود و اخلاق را ر عایت کرد و به برادارنش که آزاد شدند٬ از همان زندان تبریک گفت. از مهمترین ویژگی‌های او این بود که بر راهی که آغاز کرده بود٬ اصرار داشته باشد.

دبیرکل حزب‌الله نصرالله گفت: سمیر القنطار می‌توانست بعد از آزادی از زندان٬ سراغ زندگی خود برود و در دایره خطر قرار نگیرد و به دنبال کارهای تشکیلاتی و علمی برود٬ چراکه جایگاهی داشت و می‌توانست در محور مقاومت باشد٬ اما در خط مقدم جنگ نباشد٬ اما این کار را نکرد.

وی ادامه داد: بعد از آغاز تحولات سوریه قنطار با استدلال‌هایی که داشت گفت که می‌خواهد در این میدان حضور داشته باشد. اسرائیل از ابتدای اینکه بشاراسد رئیس جمهور سوریه شد مساله مقاومت مردمی در جولان را مطرح کرد با این طرح به شدت مخالفت کرد چون آنها احساس خطر می‌‌کردند ما صحبت‌های آنها را در بعد سیاسی و نظامی رصد می‌کردیم. آنها می‌خواستند مقاومت سوریه شکل نگیردچون می‌دانستند مقاونت سوریه در جولان چه تاثیری در نبرد با رژیم صهیونیستی دارد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد:رژیم صهیونیستی همواره اعضای مرتبط با مقاومت در سوریه را ترور می‌کرد و دائما به دنبال این بود که مسائل غیرواقعی را مطرح کنند و می‌خواستند مقاومت در جولان شکل نگیرد برای همین ادعا می‌کردند سپاه پاسداران ایران در جولاتن حضور دارد چون نمی‌خواستند قبول کنند که مقاومت مردمی در جولان شکل گرفته است.

کد خبر : ۳۳۳۵۵۳